„Chci vyjednat prostředky navíc,“ říká Schejbalová z Asociace ředitelů gymnázií

Interview ČT24: Renata Schejbalová (zdroj: ČT24)

Předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová bude chtít vyjednat pro střední školy prostředky navíc. Ředitelé jsou podle ní sice na nastávající školní rok se zesílenými hygienickými pravidly připraveni, ale chybí jim peníze na speciální výuku v případě nové vlny pandemie a opatření s tím spojených. Kritizuje, že státní přispěvky na nákup počítačů přislíbil ministr školství Robert Plaga (za ANO) jen základním školám.

„Slíbený příspěvek 20 tisíc korun na učitele se týká jen základních škol, nikoliv středních,“ stěžuje si Schejbalová. Z pozice šéfky asociace bude chtít jednat s ministry Plagou nebo Alenou Schillerovou (za ANO) o případném uvolnění dalších prostředků právě pro středoškoláky. 

Schejbalová si myslí, že on-line vyučování v řadě domácností upevnilo vztahy rodičů s dětmi, zároveň ale s sebou přinášelo řadu úskalí. „Řada dětí se bála promluvit na kameru, někdo špatně zvládal pobyt v izolaci,“ tvrdí.  

Distanční výuka podle ní také prověřila vybavenost učitelů v domácnostech: „Je vidět, že naši učitelé vybavení jsou. Pravda je, že školy takhle přímo vybaveny nejsou,“ říká a dodává: „V případě, kdy část třídy bude v karanténě a část v lavicích, by bylo vhodné mít ve třídě nějakou kameru a přenášet výuku.“

Musím přiznat, že jsme na to nebyli absolutně připraveni. Udělali jsme řadu chyb, ze kterých jsme se poučili.
Renata Schejbalová
předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií ČR

Co doučovat a co ne

Ministerstvo školství na úterní tiskové konferenci vyzvalo učitele, aby v méně zásadních předmětech v osnově byli shovívavější. S tím Schejbalová souhlasí a zdůrazňuje, že by se školy měly zaměřit na nejdůležitější předměty vzdělání.

„Věnovat by se učitelé měli českému jazyku, matematice a cizímu jazyku. V ostatních předmětech, ať si každý učitel rozmyslí, co je důležité a co není důležité doučit,“ říká s tím, že není vždy nezbytně nutné probírat detailně každý bod osnov. Jedním z východisek na středních školách podle ní mohou být i specializované předmaturitní semináře, kde se látka doprobere. 

Manuál pro nový školní rok je kvalitnější než na jaře

Nový školní rok se rozběhne ve standardním režimu, ministerstvo školství vydalo manuál, který reaguje na koronavirovou situaci v České republice. Vyšel dva týdny před startem výuky, což vzhledem k měnící se situaci Schejbalová hodnotí jako adekvátní termín. Vadí jí ale, že nebyl konzultován s ředitely a lidmi z praxe. 

„Sice jsem to považovala za chybu, ale když jsem ten manuál četla, musím říct, že mě příjemně překvapil. Je přehlednější a lépe zpracovaný, než byly manuály na jaře,“ hodnotí kvalitu instrukcí z ministerstva.

 Školy jsou podle Schejbalové připraveny na speciální opatření. Přesto ale určitý nápor především na učitele bude. „Přece jen hlídat, zda si každý žák umyl ruce před vstupem do třídy, psychicky náročné bude. Můžou zapomenout roušku nebo být neposlušní, to vše studium ovlivní.“