Až polovina Čechů se omezuje při nákupech potravin. Méně peněz pak lidé vydávají i na kulturu a sport. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu společnosti Kantar pro Českou televizi. Řada prodejců podobný trend kvůli vysoké inflaci očekává i v následujících měsících.
Češi šetří. Obejdou se bez restaurací, bot i kultury
Šetření trvalo od šestnáctého května do druhého června a zúčastnilo se ho dvanáct set lidí. Z odpovědí vyplývá, že koupi elektroniky a vybavení domácnosti omezuje pětatřicet procent respondentů, u oblečení a obuvi je jich ještě o devět procent víc.
„Zažíváme možná i horší období než v době covidu. Na to nebyl připravený nikdo,“ podotýká například majitelka jedné z pražských prodejen obuvi Soňa Doležalová. Dětské boty prodává desátým rokem, pokles zájmu podobný tomu z posledních týdnů ale prý ještě nezažila.
Méně sportu i kultury
Šestatřicet procent lidí snižuje výdaje za sport a kulturu. Třeba v Plzni si všímají malého zájmu o vstupenky na tradiční open air festivaly, jako je Divadelní léto pod plzeňským nebem nebo Noc s operou. „Aktuálně máme na Noc s operou prodánu asi třetinu vstupenek oproti posledními ročníku, který byl mimořádně úspěšný,“ srovnává mluvčí pořádajícího Divadla Josefa Kajetána Tyla Marcela Mašínová.
Nutnost sáhnout hlouběji do peněženky se projevuje i ve fitness centrech. Například ostravský Bold Gym zaznamenal pokles počtu cvičících zhruba o polovinu, chodit přestali především senioři. Mění se také zájem o typ vstupného. „Přecházejí na vstupové permanentky, kde je platnost až tři měsíce. A chodí k nám dvakrát týdně, chodívali pětkrát,“ rekapituluje provozní Markéta Kusáková. Místo kávy nebo iontového nápoje u baru si navíc nosí vlastní pití.
Potraviny? Raději levné než kvalitní
Na potravinách šetří polovina dotázaných – dalších šestnáct procent šetření pak zvažuje. „Platí to napříč komoditami. Ty dražší, byť častokrát i kvalitnější, se prodávají méně, lidé jdou vyloženě po ceně,“ všímá si jednatel Maloobchodní sítě Brněnka Miloš Škrdlík.
Z aktuálních dat Ticket Restaurant Card Indexu vyplynulo, že na oběd do restaurace chodí asi o třetinu méně hostů než před pandemií covidu-19. Průměrná útrata za oběd dosahuje necelých 160 korun, tedy asi o jedenáct procent víc než před rokem. Zatímco restaurace zdražily o víc než čtvrtinu, bistra o pětinu.
„Dva tři roky zpátky si člověk dal polévku, hlavní chod, kávičku, dezert. Teď se obejde bez polévky a bez pití. Lidé nechodí třikrát týdně, ale jen jednou dvakrát,“ popisuje svou zkušenost jeden z ostravských restauratérů David Girten.
Na odliv českých zákazníků se připravují i tam, kde ho zatím tolik nepociťují. Výrobce nábytku Jelínek z Valašského Meziříčí přichází zatím spíše o zahraniční klienty. „Obraty se nám snížily přibližně o třicet procent, nicméně v České republice zatím máme relativně stabilní situaci, lidé ještě chtějí nakoupit kvalitní výrobky za současné ceny,“ domnívá se zástupce rodinné firmy David Jelínek. Menší poptávku ze strany Čechů chce podnik vyvážit hledáním nových trhů.