Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj zamítl rozklad firmy Kapsch proti tendru na supervizora elektronického mýta. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tedy může uzavřít smlouvu o auditu výběru mýta s vítěznou firmou CGI. Kapsch zvažuje žalobu ke krajskému soudu.
Antimonopolní úřad zamítl stížnosti firmy Kapsch, výběr mýta může dál kontrolovat CGI
Společnost Kapsch byla neúspěšným účastníkem v tendru. Vítězná CGI kontrolovala výběr mýta v předchozím mikrovlnném systému a v současnosti roli supervizora výběru mýta vykonává na základě dodatku smlouvy s ŘSD. Vyhrála s nabídkou 210 milionů korun na dobu deseti let, Kapsch požadoval o 85 milionů více.
Kapsch si u antimonopolního úřadu stěžoval, že zakázku ušilo ŘSD na míru uchazeči, který už mýto kontroloval, tedy společnosti CGI. Rafaj ale v odůvodnění svého rozhodnutí označil důvody, kterými zadavatel obhajoval pravidla tendru jako „dostatečně racionální, logické a přiměřené s ohledem na charakter veřejné zakázky a oprávněné potřeby zadavatele“.
Kapsch zvažuje žalobu
Podle neúspěšného uchazeče je verdikt ÚOHS výsledkem chaotického a nekompetentního rozhodování úřadu. „Intenzivně proto zvažujeme, že v nejbližších dnech proti rozhodování ÚOHS podáme žalobu ke Krajskému soudu v Brně,“ avizoval mluvčí Kapsche David Šimoník.
Rozhodování antimonopolního úřadu podle něj nelze brát vážně. „Jen v mýtné kauze předvedli za poslední roky několik názorových veletočů, takže je nezbytné počkat na rozhodnutí nezávislých soudů,“ tvrdí.
Nezávislý auditor vykonává expertní kontrolu dat o provozu vozidel v mýtném systému. Podle výsledků měření pak následně stanovuje účinnost mýtného systému, v jehož rámci se vybere zhruba miliarda korun měsíčně.
Odvolaný ministr dopravy Vladimír Kremlík se v minulých měsících snažil jako auditora dosadit bez výběrového řízení státní firmu Cendis. Měla se stát supervizorem v případě, že by byla soutěž zrušena, do doby, než by stát vybral auditora v nové soutěži.
Od 1. ledna funguje výběr mýta prostřednictvím satelitní technologie. Provozuje jej konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll, které zvítězilo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz. Tendr vyhrálo loni. Systém nahradil dosavadní mikrovlnnou technologii firmy Kapsch.