Hemoroidy mají genetické příčiny, zjistil rozsáhlý mezinárodní výzkum

Hemoroidy, nazývané lidově také hemeroidy, postihují velkou část populace, ale důvody jsou většinou neznámé. Velká mezinárodní studie, která zkoumala DNA téměř jednoho milionu lidí, nyní některé pravděpodobné příčiny našla – a uvažuje o dysfunkci svaloviny, epitelu a pojivové tkáně.

Hemoroidy, které se nacházejí na samém konci trávicího traktu, jsou polštářky naplněné krví, které při otoku způsobují bolest, svědění a někdy krvácení. Příznaky lze odstranit pomocí volně prodejné léčby, závažnější formy ale vyžadují chirurgický zákrok.

Vědci už desítky let zvažují faktory, které by mohly mít na vznik hemoroidů vliv. Patří mezi ně například sedavý způsobu života, obezita, snížený příjem vlákniny v potravě, trávení nadbytečného času na záchodě nebo namáhání se při vyprazdňování. O tom, jestli lidé nemohou mít k hemoroidům genetické dispozice, se ale až dosud příliš nepřemýšlelo.

Složitý genetický problém

„Náš výzkum díky mezinárodní spolupráci poprvé analyzoval genetickou výbavu téměř jednoho milionu lidí, a poskytl tak důležité poznatky k pochopení hemoroidů,“ komentoval výsledky doktor Tenghao Zheng, hlavní autor studie, který se věnuje medicíně na Fakultě biologických věd Monashovy univerzity.

Výzkumníci zkoumali miliony změn DNA v genomu 218 920 pacientů a 725 213 zdravých lidí evropského původu z biobank a populačních kohort. Našli 102 nových genomických oblastí, které představují riziko hemoroidálního onemocnění.

Zjistili, že tyto geny se týkají především cév a gastrointestinálních tkání – společně se podílejí na kontrole funkce hladkého svalstva a na rozvoji struktur ve střevě. Doktor Zheng vysvětluje: „Naše studie nás vede k domněnce, že hemoroidální onemocnění je důsledkem dysfunkce hladké svaloviny, epitelu a pojivové tkáně.“

Studie byla součástí celosvětového výzkumu, které koordinovali profesor Andre Franke z Kielu v Německu a profesor Mauro D’Amato z Bilbaa. „Naše výsledky ukazují na zapojení několika biologických procesů a cest v hemoroidálních onemocněních. To může pomoci najít alternativní možnosti léčby zaměřené na tyto problém,“ řekl profesor D’Amato.

Výsledky výzkumu vyšly v odborném časopise Gut.