TÉMA

Elektroauta

Klimatický eurokomisař trvá na zákazu aut se spalovacími motory od roku 2035

Eurokomisař pro klima a čisté hospodářství a opětovný kandidát na tuto funkci v Evropské komisi i pro příští pětileté období Wopke Hoekstra dál počítá s tím, že v EU začne od roku 2035 platit zákaz prodeje nových aut, která vypouštějí emise oxidu uhličitého. To se týká především těch se spalovacím motorem. Řekl to při „grilování" europoslancům. Celkem devatenáct adeptů na eurokomisaře podle ČTK prošlo, maďarský kandidát ještě musí odpovědět na další dodatečné písemné otázky.
7. 11. 2024Aktualizováno7. 11. 2024|

Trump před volbami tlačí na celní politiku, proti není ani Harrisová

Volby v největší světové ekonomice se blíží do cílové rovinky. Jedním z tradičních a klíčových témat celé kampaně je právě ekonomika. Jak se k ní budoucí prezident či prezidentka postaví, přitom zajímá nejen Američany, ale celý svět. Byznys v USA i zahraničí se už chystá na nové překážky a obchodní války.
31. 10. 2024|

Dotace na elektroauta jsou vyčerpané, zájem byl vysoký

Dotace pro podnikatele na nákup elektroaut jsou vyčerpány. Národní rozvojová banka kvůli vysoké poptávce přestala přijímat nové žádosti. Firmy mohly získat až 200 tisíc korun na osobní vůz. Stát přispíval i na instalaci soukromých nabíječek. Celkem byly v programu dvě miliardy.
18. 10. 2024|

EK může prosadit cla na čínská elektroauta, Peking vyzval k odložení

Evropská komise (EK) může definitivně prosadit zavedení dodatečných cel u dovozu elektromobilů z Číny. Proti návrhu se totiž nepostavil dostatečný počet členských států Evropské unie, uvedli diplomaté. Komise nicméně informovala, že bude s Pekingem dál jednat. Čína podle tamních médií zároveň EU vyzvala, aby zavedení dodatečných cel na dovoz elektromobilů odložila, a zabránila tak eskalaci napětí ve vzájemném obchodě. Český ministr dopravy Martin Kupka (ODS) řekl, že je nutné vyvarovat se případného vyvolání celní války s Pekingem, která by v konečném důsledku ohrozila evropské automobilky.
4. 10. 2024Aktualizováno4. 10. 2024|

Čínské automobilky se snaží prosadit v Evropě, clům navzdory

Čína slibuje Německu, že sníží cla na luxusní auta, pokud Berlín zablokuje unijní opatření proti dovozu čínských elektromobilů. Od 4. července přidala Evropská komise ke stávajícím deseti procentům dodatečná cla ve výši až 38,1 procenta. Rozhodnutí překazilo plány mnoha čínských firem, které doufaly, že úspěch na domácím trhu promění v globální převahu.
30. 6. 2024|

Elektromobilem na jih k moři je ideální jet přes Rakousko

Při cestě elektroautem na dovolenou k moři přes Maďarsko nebo Slovensko se mohou řidiči potýkat s nedostatkem dobíjecích stanic. Vyplývá to z mapy aplikace PlugShare. Lepší trasou proto může být cesta přes Rakousko nebo Itálii. Centrum dopravního výzkumu uvádí, že v Česku zatím jezdí přes dvacet tisíc elektromobilů.
29. 6. 2024|

Volkswagen investuje přes sto miliard korun do elektroautomobilky Rivian

Německý Volkswagen investuje až pět miliard dolarů (zhruba 116 miliard korun) do amerického výrobce elektromobilů Rivian. Hodlá s tímto konkurentem Tesly vytvořit společný podnik, který bude sdílet architekturu a software pro elektromobily. Obě firmy to uvedly v úterý ve svém společném sdělení. Krok přichází v době, kdy se zostřuje konkurence mezi výrobci elektromobilů a západní země přistupují k uvalení cel na jejich čínský dovoz.
26. 6. 2024|

Obyvatelé Dolní Lutyně v referendu odmítli gigafactory. Podle Síkely to další jednání neohrozí

Obyvatelé Dolní Lutyně na Karvinsku v referendu odmítli stavbu továrny na výrobu baterií do elektrických automobilů na území obce. Odhlasovali, že zástupci úřadu mají projektu bránit podáváním připomínek, sdělil starosta obce Pavel Buzek (STAN). V referendu mohlo hlasovat 3600 oprávněných voličů, svůj názor vyjádřilo 2472 z nich. Proti továrně bylo 2176 hlasujících. Referenda o místních záležitostech uspořádalo ještě několik obcí v Česku.
8. 6. 2024Aktualizováno8. 6. 2024|

Firmy a podnikatelé mohou žádat o dotace na elektroauta. Stát na ně vyčlenil dvě miliardy

O dotaci až 300 tisíc korun na elektrické nebo vodíkové auto a dobíjecí stanici mohou od tohoto týdne žádat živnostníci, podnikatelé a firmy. Podmínkou je pořídit si vůz na úvěr se zárukou Národní rozvojové banky.
20. 3. 2024|

Europoslanci schválili emisní normu Euro 7. Automobilkám dá více času připravit se na přísnější pravidla

Členové Evropského parlamentu (EP) ve středu schválili novou emisní normu Euro 7. Emisní limity pro osobní i nákladní auta už nejsou tak přísné jako v původním návrhu. Rovněž se podařilo dojednat delší časový rámec zavedení normy. I české automobilky tedy budou mít více času připravit se na nová pravidla. Nařízení zcela nově zavádí opatření zaměřená na snížení emisí z pneumatik a brzd a na zvýšení životnosti baterií.
13. 3. 2024Aktualizováno13. 3. 2024|

Moravskoslezský kraj otevřel cestu ke vzniku gigafactory v Dolní Lutyni

Moravskoslezský kraj ve čtvrtek otevřel cestu k možnému vzniku Strategického podnikatelského parku v Dolní Lutyni na Karvinsku. Zastupitelé rozhodli o přípravě aktualizace zásad územního rozvoje, která umožní proměnu lokality v rozvojovou zónu. Vláda už ve středu schválila, že zahájí přípravu těchto ploch pro příchod významného investora. Portál iROZHLAS napsal, že stát chce v Dolní Lutyni postavit takzvanou gigafactory, tedy továrnu na výrobu baterií do elektroaut za 200 miliard korun.
7. 3. 2024Aktualizováno7. 3. 2024|

„Hřiště se srovnává. Musíme brát čínské automobilky velmi vážně,“ řekl Jahn

Evropská komise vytáhla do boje s čínskými automobily. Podle její předsedkyně Ursuly von der Leyenové Peking možná zvýhodňuje vlastní výrobce masivními dotacemi. Podle prezidenta Sdružení automobilového průmyslu a člena představenstva Škody Auto Martina Jahna by však obchodní válka nikomu neprospěla. Čína se navíc v některých oblastech stává technologickým lídrem. „Evropské automobilky bych ale neodepisoval,“ řekl v pořadu Interview ČT24.
14. 9. 2023|

Pomalu, ale přesto roste i v Česku zájem o elektroauta. Postupně přestane být na výběr

Elektroaut se v Evropské unii prodává už více než vozů s dieselovým pohonem. Zdaleka ne tolik jako v mnoha dalších státech sedmadvacítky, ale přesto roste zájem o elektromobily i v Česku. Prodejci to dávají do souvislosti s rozrůstající se sítí nabíječek. Že přece jenom není tak velký jako v některých jiných zemích, je zřejmě hlavně vysokou cenou vozů s elektrickým pohonem.
23. 7. 2023|

Prodej nových osobních aut v Česku za pololetí stoupl o 16,8 procenta. Zájem je o SUV vozy

Prodej nových osobních aut v Česku v letošním prvním pololetí meziročně stoupl o 16,8 procenta na 115 548 vozů. Pokračuje nárůst podílu automobilů s alternativním pohonem, v pololetí činil 21,3 procenta. Téměř 45 procent nově registrovaných osobních aut byly sportovní užitkové vozy (SUV). Podle Svazu dovozců automobilů (SDA) meziročně vzrostly také registrace lehkých užitkových vozů, nákladních aut a motocyklů, u autobusů klesly.
7. 7. 2023|

V pražských Nových Butovicích mohou řidiči parkovat v novém parkovacím domě

Řidiči přijíždějící do Prahy mohou nově zaparkovat v krytém parkovišti P+R v Nových Butovicích v Praze 13 u stanice metra B. Parkovací dům má tři sta osmdesát míst a nabídne i elektronabíječky. Za parkování zaplatí řidiči padesát korun za den. Stavba město vyšla na víc než tři sta čtyřicet milionů korun. Další záchytná parkoviště mají vzniknout například na Zličíně, Opatově nebo v Hostivaři.
23. 6. 2023|

Dlouhé dobíjení patří k nevýhodám elektromobilů. Start-up přišel s akumulátorem, kterému má stačit šest minut

Řada řidičů odmítá přechod k elektroautům, důvody jsou prý hlavně vysoká pořizovací cena, nedostatečná infrastruktura, doba dobíjení a dojezd. Technologické firmy se proto snaží předehnat konkurenci, třeba snižováním nákladů či neustálým vývojem baterií. Jeden britský start-up pak má za to, že se jím vyvinutý nový akumulátor nabije za méně než šest minut.
15. 6. 2023|

Kolem aut budou vždy emise, když ne z výfuku, tak při výrobě baterií, říká Vratislav Kulhánek

Elektroauta jsou sice vhodná ke krátkým cestám po městě, ale jsou drahá a zlevnit je nelze kvůli cenám baterií, je přesvědčen bývalý předseda představenstva Škody Auto Vratislav Kulhánek. V Interview ČT24 zpochybnil, že by bylo možné dosáhnout toho, aby byl automobilismus zcela bezemisní. Míní, že i kdyby nic nevypouštěla auta v provozu, vynahradila by to například náročná výroba baterií. Mnoho si ovšem slibuje od alternativních paliv, domnívá se, že i ona by mohla být budoucností automobilismu.
16. 2. 2023|

Více baterií bude možné recyklovat

K recyklaci by se mělo dostat více baterií – včetně těch z telefonů, kol a v budoucnu i z aut. Evropská unie se předběžně shodla na nových pravidlech. Reagují na rozvoj elektromobility a mají omezit závislost na dovozu kovů. Už letos se chystá v Česku rozšíření sběrné sítě.
25. 1. 2023|

Německo chce do roku 2030 vybudovat milion dobíjecích stanic pro elektroauta

Německo má velkorysý energetický plán. Do osmi let chce vybudovat milion dobíjecích stanic pro elektroauta. Vláda tak chce urychlit rozvoj tohoto typu dopravy. Zatím je ale takových míst po celé spolkové republice jen 70 tisíc, kabinet Olafa Scholze proto chystá masivní investice.
15. 12. 2022|

O gigafactory u Plzně se musí rozhodnout do konce roku. Vyrůst může i v Polsku a Maďarsku

Stát se snaží přesvědčit odpůrce o výhodách továrny na baterie do elektromobilů, kterou chce vybudovat na letišti Líně u Plzně. Podle vlády přinese do rozpočtu miliardy korun a zajistí konkurenceschopnost českého autoprůmyslu. Plzeňský kraj, okolní obce a aerokluby ale se záměrem nesouhlasí. Koncern Volkswagen chce rozhodnutí do konce roku. Zvažuje totiž i lokality v Polsku a Maďarsku.
21. 10. 2022|

Tesla otevřela Gigafactory u Berlína lidem. Zahájení výroby elektroaut ale stále čeká na povolení

Největší evropská továrna firmy Tesla otevřela brány svého provozu. Takzvaná Gigafactory nedaleko Berlína má vyrábět až půl milionů elektroaut ročně, o víkendu si ji mohly prohlédnout tisíce návštěvníků. Spuštění výroby se ale opožďuje i kvůli odporu ekologických organizací.
10. 10. 2021|

Lídři z Moravskoslezského kraje hledali recept, jak podpořit podnikatele. Nabídli řadu možností

Dalším tématem předvolební debaty lídrů v Moravskoslezském kraji byla podpora podnikatelů. Jak jim pomoci,  se ale neshodli. Volební lídři řešili také vysoké ceny energií. Pozvání do diskuze přijali Lukáš Černohorský (PirátiSTAN), Jiří Komárek (PŘÍSAHA), Leo Luzar (KSČM), Tomio Okamura (SPD), Zbyněk Stanjura (SPOLU), Ivo Vondrák (ANO) a Lubomír Zaorálek (ČSSD). Debatu moderoval Martin Řezníček.
30. 9. 2021|

Rychlý přechod k elektroautům v Dánsku může zvýšit schodek, varuje tamní vládní komise

Rychlý přechod Dánska k elektrickým autům, který má pomoci splnit ambiciózní klimatické cíle vlády, zanechá vysoký schodek ve financích země, varovala vládní komise. Země totiž při financování svého systému sociálního zabezpečení ve velké míře spoléhá na automobilové a silniční daně, které činí 50 miliard dánských korun (178 miliard korun) ročně, tedy 2,3 procenta hrubého domácího produktu.
8. 9. 2020|