K elektromobilitě se dostaneme, míní Havel. Šlachta nechce „diktát z Bruselu“

42 minut
Události, komentáře: Záchrana spalovacích motorů versus nová realita
Zdroj: ČT24

U zákazu prodeje aut se spalovacími motory po roce 2035 nastane „určité rozvolnění“, míní znovuzvolený poslanec Matěj Ondřej Havel (TOP 09). K elektromobilitě se však dle něj „jednou dostaneme“. Senátor Róbert Šlachta (Přísaha) soudí, že „jestli mají být nějaké inovace a trh, tak to musí být dané trhem a zákazníky, ne byrokraty a politiky z Bruselu“. Green Deal v Událostech, komentářích, moderovaných Barborou Kroužkovou, označil za chaos, Havel ale podotkl, že se netýká jen automobilového průmyslu.

Přehodnocení zákazu považuje Havel z hlediska geopolitické situace za nevyhnutelné. „Myslím si, že striktní zákaz výroby spalovacích motorů po roce 2035 padá,“ usoudil. Připustil, že by se mohly ještě vyrábět automobily s hybridním pohonem. „Je potřeba brát v potaz, že evropské automobilky (…) potřebují předvídatelné prostředí,“ upozornil.

Připomněl také vysoké investice některých výrobců – například Škoda Auto nebo Toyoty – do elektromobility. „Musíme myslet na konkurenceschopnost Evropy, jinak nám vlak ujede,“ dodal.

Šlachta mluví o chaosu, Havel ukazuje na Čínu

Dle Šlachty přišel s Green Dealem chaos. Moderátorka Kroužková poukázala na to, že automobilky se na kroky Evropské unie adaptovaly a utvořily si plány. Dotázala se, zda vytvářením tlaku na Brusel, aby padla hranice roku 2035, nevznikne chaos ještě větší. „Vidíme prodejnost, automobilkám se to nevyplácí,“ je přesvědčen Šlachta.

Uvedl, že si „chaos děláme sami, sami si děláme nepředvídatelné prostředí“. „Jestli mají být nějaké inovace a nějaký trh, tak to musí být dané trhem a zákazníky, ne byrokraty a politiky z Bruselu,“ pokračoval. Zmínil také, že „diktát z Bruselu nejsme schopni plnit“.

Evropa dle Šlachty pod vlivem nařízení, regulací a zákazů prý začíná ekonomicky kulhat. Havel reagoval, že Green Deal je konkrétní řešení klimatických dohod. Rozumí však tomu, že musí nastat kompromis. „Nemůžeme ohrozit evropskou konkurenceschopnost, nemůžeme regulacemi zlikvidovat vývoj,“ zopakoval.

Havel také poukázal na Čínu, která závazek ke konci spalovacích motorů nemá. Peking má dle něj největší instalovaný výkon solárních elektráren. „Ne proto, že by chtěla (Čína) ochránit klima, ale protože to je cesta technologického vývoje a protože energie ze Slunce je levnější,“ zdůraznil.

„Trend v automobilovém průmyslu k elektromobilitě směřuje,“ věří Havel. S tím Šlachta nesouhlasil. „Nechte to na trhu, nechte to na zákaznících, a ne to, že jim budeme diktovat,“ dodal.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 6 mminutami

Platy ve státní sféře porostou podle Babiše i v rozpočtovém provizoriu

Platy učitelů, policistů, vojáků, úředníků a dalších státních zaměstnanců by od ledna mohly vzrůst i přesto, že Česko bude od začátku roku v rozpočtovém provizoriu. V rozhovoru pro ČT to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Provizorium přitom umožňuje vládě utratit každý měsíc jen dvanáctinu výdajů z předchozího roku. Třeba budoucí ministr školství Robert Plaga (za ANO) plánuje tarifní platy učitelů zvýšit od ledna o sedm procent. Stejný nárůst pro ně schválila na podzim i vláda Petra Fialy (ODS).
před 20 mminutami

SOCDEM povede dosavadní místopředseda Nedvěd

Předsedou sociálních demokratů zvolil mimořádný on-line sjezd SOCDEM dosavadního místopředsedu Jiřího Nedvěda. Porazil Petra Pavlíka, který chtěl spolu s expremiérem Vladimírem Špidlou dovést stranu do řádného sjezdu v příštím roce. Bývalá předsedkyně strany Jana Maláčová popřála Nedvědovi, aby naplnil její sny. Směřování strany řešili na sjezdu i komunisté, předsedkyní dál zůstává Kateřina Konečná.
04:27Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Babiš: Evropská komise musí najít jiné způsoby financování Ukrajiny

Evropská komise musí najít jiné způsoby financování Ukrajiny, Česko nebude za nic ručit, řekl designovaný premiér Andrej Babiš (ANO). Strany končící vlády výrok označily za ostudu i nebezpečný obrat zahraniční politiky. Finančními potřebami Kyjeva v letech 2026 a 2027 se bude zabývat summit EU, který začne příští čtvrtek. Komise pro jednání navrhla dvě možnosti, první je půjčka od Unie, druhou reparační půjčka zajištěná zmrazenými ruskými aktivy.
12:09Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Turek bude brzy moct požádat o schůzku s prezidentem, řekl Šťastný

Poslanec Motoristů Filip Turek je v domácím léčení, v pondělí má kontrolu v nemocnici a Motoristé věří, že velmi brzy bude moct požádat o schůzku s prezidentem Petrem Pavlem. Televizi Nova to sdělil předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. Strana podle něj nadále předpokládá, že Turek bude ministrem životního prostředí.
před 6 hhodinami

Fiala doufá, že se příští vláda nechá přesvědčit o významu muniční iniciativy

Premiér v demisi Petr Fiala (ODS) doufá, že se nastupující kabinet ANO, SPD a Motoristů nechá přesvědčit o významu české muniční iniciativy a bude v ní nějakým způsobem pokračovat. Kritiku iniciativy, která zajišťuje velkorážovou munici pro Ukrajinu čelící ruské vojenské invazi, pokládá za mimořádně nezodpovědnou. Iniciativa je dle něj unikátní a v zahraničí oceňovaná věc, kterou by byla chyba zničit. Bude prý škoda, pokud nová vláda zruší důchodovou reformu a další kroky končící vlády, jako třeba nákup amerických letounů F-35.
06:42Aktualizovánopřed 13 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 13 hhodinami

Města plánují na příští rok deficitní rozpočty, realita může být jiná

Města po celém Česku schvalují návrhy rozpočtů pro příští rok. I tentokrát mají ta největší v plánu hospodařit většinou se schodky. U Prahy a všech sedmadvaceti statutárních měst je schválený nebo navržený deficit dohromady přes 21 miliard korun. Realita se proti schválenému rozpočtu u měst často dost liší. Radnice tak třeba peníze neutratí a končí v plusu nebo na nule. Za přebytky na účtech je opakovaně kritizuje ministerstvo financí.
před 14 hhodinami
Načítání...