Automobilka Toyota bude v Česku vyrábět bateriové elektromobily. Ve svém závodu v Kolíně kvůli tomu postaví novou produkční linku, celkově půjde o investici asi za 680 milionů eur (16,65 miliardy korun) a první místo v Evropě, kde bude Toyota elektromobily produkovat. Podle premiéra Petra Fialy (ODS) je rozšíření výroby důležitým krokem k dlouhodobému udržení produkce aut v zemi. O investici usilovaly i další země, dodal.
Až 64 miliony eur (1,57 miliardy korun) přispěje formou investiční pobídky stát. Po rozšíření výroby vznikne 245 nových pracovních míst, nyní automobilka zaměstnává v Kolíně kolem 3,2 tisíce lidí, oznámili na tiskové konferenci premiér Fiala a prezident Toyota Motor Europa Jošihiro Nakata.
Kolínský závod Toyoty se tak po výstavbě rozšíří o více než 21 tisíc metrů čtverečních na 172 202 metrů čtverečních. Výroba v nové lince bude zahrnovat nové vozy včetně příslušných baterií, instalována bude také nová lakovna a svařovna. Kolik elektroaut bude linka produkovat, případně jaké modely, zatím není podle automobilky jasné, záležet bude na vývoji trhu a poptávky. V současnosti zde Toyota vyrábí kolem 220 tisíc aut ročně.
Česko uspělo ve velké konkurenci, říká Fiala
Česká investiční pobídka bude směřovat do speciálního závodu na montáž baterií. Podle Fialy Česko uspělo v konkurenci dalších zemí, které o investici rovněž usilovaly. „Tato investice nejenže rozšíří stávající výrobu v Kolíně, ale zároveň představuje důležitý krok směrem k vyšší technologické úrovni a k dlouhodobému udržení výroby aut v naší zemi. Automobilový průmysl tvoří přibližně deset procent našeho HDP, a pokud si ho chceme udržet, musíme jej systematicky modernizovat,“ sdělil premiér.
„Se stejným nadšením se takto přijímaly investice a pobídky v Německu před pár lety a dnes s tím mají automobilky velký problém. Z mého pohledu to není nejideálnější podpora ve smyslu očekávané přidané hodnoty, protože ta se bohužel v automobilovém průmyslu v Evropě razantně snižuje,“ prohlásil místopředseda sněmovny Karel Havlíček (ANO).
Podle ministra průmyslu a obchodu Lukáše Vlčka (STAN) je investice výsledkem řady jednání. „Uspěli jsme v nelehké konkurenci dalších zájemců o investici z Evropy i Asie a opět se tak ukazuje, že díky stabilnímu a předvídatelnému podnikatelskému prostředí, dobré infrastruktuře a kvalifikovaným pracovníkům je Česko nejlepší adresou pro byznys,“ uvedl Vlček. Investice by podle něj měla v budoucnu znamenat přínos pro tuzemskou ekonomiku ve výši asi šesti miliard korun.
O investici Toyoty v Česku se podle generálního ředitele agentury CzechInvest Jana Michala jednalo zhruba rok. Definitivně se o ní rozhodlo při letní podnikatelské misi Vlčka v Japonsku. Ve prospěch Česka v konkurenci s dalšími státy podle Michala přispěla nabídnutá veřejná podpora v kombinaci s dalšími faktory. Státní podporu už přitom nebude muset schvalovat Evropská komise, protože nepřesahuje povolený limit. Projekt by se měl zařadit mezi pět největších zahraničních investic v tuzemsku, dodal Michal.
Nový bateriový elektromobil bude prvním svého druhu vyráběným v jednom z evropských závodů Toyoty, uvedl generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška. Podle něj jde pro automobilku i Česko o významný milník.
Mluvčí Toyoty Tomáš Paroubek informoval, že stavební práce na nových objektech pro výrobu bateriového elektromobilu začaly v červnu, staví se v areálu závodu. Předpoklad dokončení a zprovoznění společnost nyní nechce komentovat.
Starosta: Investice je jistota, že automobilka bude dále fungovat
Starosta Kolína Michael Kašpar (Změna pro Kolín) investici s vládní pobídkou vítá. „Jsem moc rád, že už je to definitivní, o plánech Toyoty jsme věděli už několik měsíců, dokonce jsme se nejen jako město, ale i jako Středočeský kraj aktivně zapojili a poslali pozitivní Letter of Intent, tedy prohlášení o záměru, že to považujeme za smysluplnou investici,“ řekl Kašpar.
Modernizace kolínského závodu je podle starosty města jistotou pro další léta fungování závodu. „Máme jistotu, že fabrika, která zaměstnává nejvíc lidí v celém Kolíně, bude dalších mnoho let pokračovat,“ sdělil. Nová výroba má podle něj vzniknout přímo v areálu Toyota, což znamená, že nezabere žádné další volné plochy v průmyslové zóně, doplnil Kašpar.
Nárůst počtu zaměstnanců podle Kašpara nebude pro městskou infrastrukturu problém. „Každý rok v posledních letech přibývá v Kolíně čtyři sta až pět set obyvatel. I proto systematicky neustále rozšiřujeme kapacity MŠ a ZŠ. Při celkovém počtu zaměstnanců v Kolíně toto není nikterak zásadní a nevidím v tom problém. Zároveň dodávám, že od státu očekáváme pomoc a vstřícný přístup při přípravě realizace východního obchvatu města,“ doplnil Kašpar.
Za obrovský úspěch pro Středočeský kraj i celé Česko považuje ohlášenou investici hejtmanka Petra Pecková (STAN). „Významně přispěje k rozvoji ekonomiky, vytváření pracovních pozic, diverzifikaci pracovního trhu nebo závazkům k životnímu prostředí,“ věří hejtmanka.
Investice přispěje k rozšíření a stabilitě pracovních míst v kolínské automobilce, míní i předseda Nezávislých odborů pro údržbu a ostatní pracující, které v továrně působí. „Bude to příležitost pro spousty nových zaměstnanců, ale i pro ty stávající,“ uvedl Petr Bíba.
„Výroba elektromobilů i bateriových systémů v Kolíně je významným impulzem pro český dodavatelský řetězec. Nové zakázky pomohou udržet výrobu s vysokou přidanou hodnotou a dobře placená místa v Česku a podpoří další investice do moderních technologií,“ sdělil výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl s tím, že od tuzemských dodavatelů pochází 65 procent dílů pro modely, které Toyota v zemi vyrábí.
Toyota je jedním ze tří výrobců aut v Česku, dalšími jsou Škoda Auto a Hyundai. Kolínský závod vznikl v roce 2002, tehdy ještě jako společný závod TPCA automobilek Toyota, Peugeot a Citroën. Výroba aut pak byla zahájena v roce 2005. Toyota v roce 2021 převzala celý závod a začala jej dále rozšiřovat. V současnosti japonská automobilka v Kolíně vyrábí modely Yaris a Aygo X. Loni zvýšila jejich produkci na 225 058 aut.
Toyota je podle automobilového experta EY Petra Knapa jedním z klíčových výrobců působících v zemi a rozšířením produkce o elektromobily bude mít velmi jasnou perspektivu na budoucím trhu v Evropě. Analytik XTB Jiří Tyleček míní, že vláda dělá v zásadě správně, že podporuje tento typ investic.
Obrovská investice Toyoty podle hlavního ekonoma Portu Jana Berky ukazuje, že je domácí hospodářství pro takto velké hráče stále atraktivní, byť k tomu přispěla i vládní pobídka.
Výroba elektromobilů v Česku
Počet bateriových elektromobilů v Česku se blíží padesáti tisícům, zlepšuje se i vybavenost veřejně přístupnými dobíjecími stanicemi. Počet prodaných elektromobilů v tuzemsku díky dotačnímu programu loni stoupl téměř o 65 procent na 10 933 aut. Nejprodávanější elektrickou značkou byla Tesla s 3716 prodanými vozy, druhá je Škoda s prodejem 1644 vozů Enyaq a třetí Volvo, které prodalo 971 elektromobilů. Na dalších místech jsou Volkswagen a BMW.
Firmy nutí k výrobě elektromobilů především zpřísňující se požadavky Evropské unie na emise CO2, které už nelze splnit výrobou konvenčních aut. Podle cílů musí každé nové auto jedoucí po silnicích EU snížit v průměru uhlíkovou stopu ze 116 gramů oxidu uhličitého na 93,6 gramu na kilometr. Pokud to výrobci aut nezvládnou, zaplatí 95 eur (asi 2400 korun) za každý gram oxidu uhličitého nad limitem u každého prodaného vozu.





