Automobilky v Česku vyrobily v lednu a únoru 234 341 osobních aut. V porovnání se stejným obdobím loňského roku to bylo o 10,9 procenta méně. Výrazný vzestup zaznamenala výroba elektromobilů, jejich podíl na celkové produkci meziročně stoupl ze sedmi na téměř sedmnáct procent. Dařilo se také výrobě autobusů, která stoupla o více než čtvrtinu. V úterý to oznámilo Sdružení automobilového průmyslu (SAP).
Výroba aut za leden a únor meziročně klesla
Pomalejší tempo výroby nových osobních aut souvisí podle sdružení s poklesem registrací na hlavních evropských trzích, jako jsou Německo, Francie, Itálie nebo Velká Británie. S náskokem největším výrobcem zůstává Škoda Auto, která za leden a únor vyprodukovala v tuzemsku 151 429 vozů, meziročně o 6,4 procenta méně.
V nošovickém závodě automobilky Hyundai vzniklo za první dva měsíce 44 440 vozidel, což představuje meziroční pokles téměř o čtvrtinu. Kolínská Toyota zaznamenala pokles o 9,5 procenta na 38 472 kusů.
Nárůst výroby elektroaut
Výrazný nárůst zaznamenala výroba aut s elektrickým pohonem. Těch osobních s čistě elektrickým pohonem bylo v tuzemsku od začátku letošního roku do konce února vyrobeno 30 532. Dalších 9058 vozů mělo plug-in hybridní pohon.
„Růst objemu vyrobených elektrovozidel je dán jednak nízkou srovnávací základnou z loňského roku, ale také náběhem nového modelu Škoda Elroq,“ uvedl výkonný ředitel SAP Zdeněk Petzl. Významnou roli sehrála i produkce elektromobilů v nošovickém závodě Hyundai, kde tvořily více než pětinu celkové výroby.
V Evropské unii tvořila čistě elektrická vozidla více než patnáct procent všech prodaných aut. Automobilky však budou muset podíl elektrických vozů dál navyšovat, jinak jim hrozí miliardové pokuty za nesplnění emisních limitů.
„Celkový trh s elektrickými vozy v Evropě neroste tak rychle, jak se očekávalo. Abychom splnili emisní limity, musel by podíl elektroaut na trhu dosáhnout 25 procent, zatímco loni to bylo jen 14 procent,“ upozornil Petzl. Evropská komise proto navrhla rozložit pokuty do tří let, což automobilky vítají.
Obavy z dopadů amerických cel na automobilový průmysl
Na odvětví by mohla negativně dopadnout i cla, která avizoval americký prezident Donald Trump. Třeba na americká auta dosud Evropa uplatňuje vyšší cla, než je tomu naopak. Automobilový sektor přitom začal pociťovat tarify, které americká administrativa už zavedla.
Dopady pociťuje například tuzemská firma ALBAform, která vyrábí komponenty do aut v tuzemsku, ve Spojených státech a od loňského roku také v Mexiku. Na dovoz ze středoamerické země přitom Trumpova administrativa uvalila dvacetipětiprocentní cla. Firma, která v Mexiku vyrábí zhruba třicet procent své produkce, tak bude muset dopady cel přenést na finální spotřebitele, uvedl provozní ředitel firmy Jan Vintrlík.
Některé firmy proto plánují svou výrobu přemístit přímo do Spojených států. Dvě tuzemské společnosti tam provoz zahájily tento týden. Slibují si, že díky přesunu nebudou tolik zasaženy cly. „Já jsem přesvědčen, že teď nám to může pomoct, ať už vývoj cel dopadne jakkoliv,“ sdělil majitel společnosti SOPO Vladimír Olmr.
Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) je důležité vyčkat, zda a jaká další cla vůči Evropské unii americká administrativa vyhlásí. „Naplňuje se to, co je možné najít v učebnicích ekonomie, že zpravidla takové války nemají žádného vítěze, ale nejvíce postihnou toho, kdo je iniciuje,“ uvedl Kupka.
Vyrobilo se více autobusů a méně motorek
Zatímco výroba osobních aut klesala, produkce autobusů v Česku v prvních dvou měsících roku meziročně vzrostla o 27,3 procenta na 863 kusů, uvádí SAP.
Jejich dominantním výrobcem je v tuzemsku vysokomýtská společnost Iveco CR. Za první dva měsíce roku vyprodukovala 842 autobusů, což bylo téměř o třetinu víc než ve stejném období loni. Pokles o zhruba 45 procent zaznamenala firma SOR Libchavy, která vyrobila o čtrnáct autobusů méně než loni. Společnost KHMC vyrobila letos v lednu a únoru čtyři minibusy.
Autobusů na elektrický pohon vzniklo v tuzemsku od začátku roku do konce února 62 kusů. Téměř všechny vyrobilo Iveco CR, výjimkou byl jeden elektrobus od SORu Libchavy.
Motocyklů se v Česku za leden a únor vyrobilo 101 kusů. V porovnání se stejným obdobím loni to bylo o třetinu méně.