Výroba aut za leden a únor meziročně klesla

5 minut
Události: Automobilový průmysl
Zdroj: ČT24

Automobilky v Česku vyrobily v lednu a únoru 234 341 osobních aut. V porovnání se stejným obdobím loňského roku to bylo o 10,9 procenta méně. Výrazný vzestup zaznamenala výroba elektromobilů, jejich podíl na celkové produkci meziročně stoupl ze sedmi na téměř sedmnáct procent. Dařilo se také výrobě autobusů, která stoupla o více než čtvrtinu. V úterý to oznámilo Sdružení automobilového průmyslu (SAP).

Pomalejší tempo výroby nových osobních aut souvisí podle sdružení s poklesem registrací na hlavních evropských trzích, jako jsou Německo, Francie, Itálie nebo Velká Británie. S náskokem největším výrobcem zůstává Škoda Auto, která za leden a únor vyprodukovala v tuzemsku 151 429 vozů, meziročně o 6,4 procenta méně.

V nošovickém závodě automobilky Hyundai vzniklo za první dva měsíce 44 440 vozidel, což představuje meziroční pokles téměř o čtvrtinu. Kolínská Toyota zaznamenala pokles o 9,5 procenta na 38 472 kusů.

Nárůst výroby elektroaut

Výrazný nárůst zaznamenala výroba aut s elektrickým pohonem. Těch osobních s čistě elektrickým pohonem bylo v tuzemsku od začátku letošního roku do konce února vyrobeno 30 532. Dalších 9058 vozů mělo plug-in hybridní pohon.

„Růst objemu vyrobených elektrovozidel je dán jednak nízkou srovnávací základnou z loňského roku, ale také náběhem nového modelu Škoda Elroq,“ uvedl výkonný ředitel SAP Zdeněk Petzl. Významnou roli sehrála i produkce elektromobilů v nošovickém závodě Hyundai, kde tvořily více než pětinu celkové výroby.

V Evropské unii tvořila čistě elektrická vozidla více než patnáct procent všech prodaných aut. Automobilky však budou muset podíl elektrických vozů dál navyšovat, jinak jim hrozí miliardové pokuty za nesplnění emisních limitů.

„Celkový trh s elektrickými vozy v Evropě neroste tak rychle, jak se očekávalo. Abychom splnili emisní limity, musel by podíl elektroaut na trhu dosáhnout 25 procent, zatímco loni to bylo jen 14 procent,“ upozornil Petzl. Evropská komise proto navrhla rozložit pokuty do tří let, což automobilky vítají.

Obavy z dopadů amerických cel na automobilový průmysl

Na odvětví by mohla negativně dopadnout i cla, která avizoval americký prezident Donald Trump. Třeba na americká auta dosud Evropa uplatňuje vyšší cla, než je tomu naopak. Automobilový sektor přitom začal pociťovat tarify, které americká administrativa už zavedla.

Dopady pociťuje například tuzemská firma ALBAform, která vyrábí komponenty do aut v tuzemsku, ve Spojených státech a od loňského roku také v Mexiku. Na dovoz ze středoamerické země přitom Trumpova administrativa uvalila dvacetipětiprocentní cla. Firma, která v Mexiku vyrábí zhruba třicet procent své produkce, tak bude muset dopady cel přenést na finální spotřebitele, uvedl provozní ředitel firmy Jan Vintrlík.

Některé firmy proto plánují svou výrobu přemístit přímo do Spojených států. Dvě tuzemské společnosti tam provoz zahájily tento týden. Slibují si, že díky přesunu nebudou tolik zasaženy cly. „Já jsem přesvědčen, že teď nám to může pomoct, ať už vývoj cel dopadne jakkoliv,“ sdělil majitel společnosti SOPO Vladimír Olmr.

Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) je důležité vyčkat, zda a jaká další cla vůči Evropské unii americká administrativa vyhlásí. „Naplňuje se to, co je možné najít v učebnicích ekonomie, že zpravidla takové války nemají žádného vítěze, ale nejvíce postihnou toho, kdo je iniciuje,“ uvedl Kupka.

Vyrobilo se více autobusů a méně motorek

Zatímco výroba osobních aut klesala, produkce autobusů v Česku v prvních dvou měsících roku meziročně vzrostla o 27,3 procenta na 863 kusů, uvádí SAP.

Jejich dominantním výrobcem je v tuzemsku vysokomýtská společnost Iveco CR. Za první dva měsíce roku vyprodukovala 842 autobusů, což bylo téměř o třetinu víc než ve stejném období loni. Pokles o zhruba 45 procent zaznamenala firma SOR Libchavy, která vyrobila o čtrnáct autobusů méně než loni. Společnost KHMC vyrobila letos v lednu a únoru čtyři minibusy.

Autobusů na elektrický pohon vzniklo v tuzemsku od začátku roku do konce února 62 kusů. Téměř všechny vyrobilo Iveco CR, výjimkou byl jeden elektrobus od SORu Libchavy.

Motocyklů se v Česku za leden a únor vyrobilo 101 kusů. V porovnání se stejným obdobím loni to bylo o třetinu méně.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 7 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...