TÉMA

Emisní limity

Ekologové: V Česku stále nejvíce znečišťují uhelné elektrárny

Za největšího znečišťovatele roku 2023 označily ekologické organizace Arnika, Hnutí Duha a Greenpeace uhelné elektrárny, stejně jako v předešlém roce. Loni nicméně podle ekologů kleslo množství nebezpečných látek vypouštěných do životního prostředí, například rtuti, což vysvětlují mimo jiné evropskou snahou nahrazovat elektřinu z uhlí obnovitelnými zdroji. Mezi nejvýznamnější firmy, které se podílely na znečištění, patří Spolana Neratovice nebo elektrárny Počerady a Chvaletice. Naopak na nižší příčky žebříčků spadla huť Liberty Ostrava, která v roce 2023 omezovala výrobu. Ekologové v pátek představili žebříčky, které čerpají z dat Integrovaného registru znečišťování (IRZ).
11. 10. 2024Aktualizováno11. 10. 2024|

Krajský soud musí znovu rozhodnout o emisní výjimce pro elektrárnu Chvaletice

Olomoucký krajský soud bude muset znovu rozhodnout o výjimce z emisních limitů pro chvaletickou elektrárnu. Původně ji zrušil, ale nyní mu případ vrátil Nejvyšší správní soud. Ten uvedl, že se nedomnívá, že by emisní výjimka mohla způsobit závažné znečištění životního prostředí, případně ohrozit vysokou úroveň ochrany životního prostředí.
29. 8. 2023|

Škodovka přestane vyrábět Fabii Combi, chce se zaměřit na elektromobily

Automobilka Škoda Auto přestane vyrábět model Fabia ve variantě kombi. Důvodem jsou přísné emisní limity, kvůli kterým musí vyrábět více elektromobilů. Firma to oznámila v dopise zaměstnancům, informuje o tom ČTK. Kdy se přestane Fabia Combi vyrábět, není jasné.
24. 8. 2021Aktualizováno24. 8. 2021|

Pardubický kraj je tranzitním regionem, ve volbách může rozhodovat doprava nebo kauzy krajské nemocnice

Pardubický kraj je především tranzitním regionem, vede přes něj železniční koridor spojující Čechy s Moravou. Palčivým problémem je kamionová doprava, trasování budoucí dálnice D35, ale i investice do krajských silnic. Celou republikou pak otřásly kauzy pardubické nemocnice, kde malý chlapec po operaci mandlí upadl do bdělého kómatu.
4. 9. 2020|

Vědci přidávají k fosilním palivům vodík. Věří, že zlepší efektivitu spalovacích motorů

Vědci z Fakulty strojní ČVUT si dali za cíl zlepšit efektivitu spalovacího motoru a snížit jeho emise. Chtějí toho dosáhnout pomocí vodíku přidaného k běžným fosilním palivům. I auta na benzin nebo naftu by se tak do budoucna mohla přiblížit plnění stále přísnějších emisních limitů.
16. 6. 2020|

O emisních limitech pro Chvaletice se bude rozhodovat znovu. Ministerstvo zrušilo rozhodnutí kraje

Ministerstvo životního prostředí zrušilo rozhodnutí Krajského úřadu Pardubického kraje o výjimce z emisních limitů pro hnědouhelnou elektrárnu Chvaletice a vrátilo záležitost úřadu, aby ji znovu projednal a opět rozhodl. Pardubický kraj v létě vyhověl žádosti elektrárny Chvaletice o výjimku na budoucí evropské limity emisí rtuti a oxidů dusíku. Úřad ale stanovil omezující podmínky. Elektrárna uvedla, že k dosažení nově požadovaných limitů by byla nutná další investice 1,4 miliardy korun.
20. 11. 2019|

Sto roků topil jsem uhlím. Teď se nabízejí agropelety, vědci zjišťují, jak je spalovat čistě

Brněnské Vysoké učení technické sestavilo prototyp kotle na agropelety, který je dokáže čistě spalovat. Pelety, které vznikají z rostlin, mohou být zajímavou náhradou uhlí. Jenomže ve standardních kotlích vznikají při jejich spalování tuhé znečišťující látky a to, co pak létá z komína, je vysoko nad emisními limity.
4. 11. 2019|

Automobilky nejsou připraveny na pokuty za emise. Bude to znamenat konec malých vozů, píší Financial Times

Zapomeňte na obchodní válku, pokles odbytu i na brexit. Nejdrsnější výzva pro evropský automobilový průmysl přichází z výfuků jeho vlastních vozů. Nesplnění přísných limitů emisí oxidu uhličitého (CO2), které mají být zavedeny v příštích letech, znamená hrozbu placení pokut. Na něco takového ale sektor není připraven, píše list Financial Times (FT).
27. 4. 2019|