Automobilky nejsou připraveny na pokuty za emise. Bude to znamenat konec malých vozů, píší Financial Times

Zapomeňte na obchodní válku, pokles odbytu i na brexit. Nejdrsnější výzva pro evropský automobilový průmysl přichází z výfuků jeho vlastních vozů. Nesplnění přísných limitů emisí oxidu uhličitého (CO2), které mají být zavedeny v příštích letech, znamená hrozbu placení pokut. Na něco takového ale sektor není připraven, píše list Financial Times (FT).

Výrobci automobilů podle nových pravidel musejí do roku 2021 snížit emise u osobních vozů v průměru maximálně na 95 gramů CO2 na kilometr. Za každý gram, který bude nad tuto hodnotu, mohou zaplatit pokutu 95 eur (2440 korun), násobeno počtem vyrobených osobních aut. „Hovoříme o potenciální pokutě 30 miliard eur (770 miliard korun) pro celé odvětví,“ říká šéf společnosti Volkswagen Herbert Diess.

Do roku 2030 se přitom emise mají snížit o dalších 37,5 procenta. U nových osobních automobilů se ale zatím emise zvyšují, neboť spotřebitelé se vyhýbají naftovým autům a volí benzinové varianty, které jsou z hlediska emisí horší. Současně se zájem přesouvá na těžší sportovně-užitkové vozy (SUV). Podle nejnovějších údajů společnosti Jato Dynamics emise loni vzrostly v průměru na 121 gramů CO2 na kilometr, což byla nejvyšší úroveň za čtyři roky.

Benzinová auta vypouštějí více uhlíku

Prodej SUV, které vypouštějí více emisí CO2 než tradiční osobní auta, se od roku 2015 zvýšil o tři čtvrtiny. Dalším faktorem je odklon od automobilů na naftový pohon, který začal po aféře Volkswagenu. Diesely běžně vypouštějí o pětinu méně uhlíku než vozy spalující benzin. Zatímco v roce 2011 se auta na naftu podílela v EU na celkovém prodeji aut 56 procenty, loni už jen 37 procenty.

Analytik společnosti Evercore ISI Arndt Ellinghorst označil limity CO2 za největší strukturální problém, jakému sektor čelí. Může ho poznamenat víc než obchodní válka s Čínou, americká cla, zákaz dieselů i brexit. Analytik odhaduje, že automobilový průmysl bude muset na splnění nových norem vydat 15,5 miliardy eur (398 miliard korun).

Řada výrobců spoléhá na přínos takzvaných čistých automobilů na elektrický pohon, které jim pomohou kompenzovat emise jiných vozů. To vysvětluje příval elektromobilů, který se má na trhu objevit v příštích 18 měsících. Kvůli vysokým nákladům na baterie se ale mnoho takových aut prodává s nižšími maržemi než tradiční auta, některé vozy jsou i ztrátové.

Načasování změn nemohlo být horší. „Pro výrobce automobilů je to toxický koktejl. Prodejní cyklus vrcholí a emisní pravidla zatěžují firmy, které mají přitom vyšší výdaje do technologie,“ upozorňuje Patrick Hummel z banky UBS. Odhaduje, že zisky evropských automobilek budou v roce 2021 o 14 procent nižší než v roce 2018, což představuje částku 7,4 miliardy eur.

Plnohodnotný hybrid stojí až 4000 eur

Jiná cesta než přizpůsobit se novým normám ale pro výrobce není. Jedna věc je zaplatit pokutu za nesplnění limitů, další je současné ohrožení pověsti, a to se může promítnout do poklesu odbytu.

Jedním z nechtěných důsledků snižování emisí bude konec malých osobních aut. Ta by se okamžitě stala cenově nedostupná. Jak upozornil analytik Max Warburton ze společnosti Bernstein, i ten nejlevnější hybridní systém stojí 600 až 1000 eur na jedno auto, plnohodnotný hybrid pak přijde na 2500 až 4000 eur. Cena malých aut s tímto vybavením by se tak vyšplhala do nereálných výšin. Jak dodal šéf Volkswagenu Herbert Diess, vozy Volkswagen Up! a Polo normy roku 2030 nikdy nesplní.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Tesle klesl odbyt o více, než se čekalo

Americké automobilce Tesla, kterou vede miliardář Elon Musk, v prvním čtvrtletí klesl odbyt o třináct procent na 336 681 vozů, oznámila ve středu firma. Propad je výraznější, než se čekalo. Vedle slabšího zájmu o nabízené elektromobily se na tom podle analytiků mohly podepsat i výzvy k bojkotu kvůli Muskově působení v administrativě prezidenta Donalda Trumpa.
před 3 hhodinami

„Je to politická věc,“ vzkázal Ústavní soud k zemědělským dotacím

Ústavní soud (ÚS) zamítl návrh opozičních poslanců týkající se vládního nastavení dotací zemědělcům. Nařízení při rozdělování přímých plateb podle nich znevýhodňuje kolektivně podnikající zemědělce, naopak prý zvýhodňuje malé, samostatně hospodařící farmáře. Za skupinu poslanců jednala Alena Schillerová (ANO), vyhlášení nálezu se nezúčastnila. Později řekla, že ANO rozhodnutí respektuje, ale stojí si za tím, že pravidla mají být spravedlivá pro všechny.
10:47Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Na český trh vstoupil čínský gigant v oblasti elektroaut

Na tuzemském automobilovém trhu přibyla nová čínská konkurence. Je jím výrobce automobilů BYD, který je jedním ze světových hráčů na poli elektromobility. Největší čínská automobilka prozatím tuzemským zákazníkům nabídne dva elektromobily a hybridní vůz. Přestože na českém trhu působí i další čínské automobilky, poptávka po jejich autech zdaleka nedosahuje zájmu spotřebitelů o už zavedenější značky. Letos byl z elektrických aut největší zájem o vozy značky Škoda, Volkswagen a Tesla.
před 15 hhodinami

Státní rozpočet měl ve čtvrtletí schodek 91,2 miliardy

Schodek státního rozpočtu za první čtvrtletí dosáhl 91,2 miliardy korun, prohloubil se z únorových 68,6 miliardy, informovalo ministerstvo financí. Je to čtvrtý nejhlubší březnový deficit od vzniku Česka, loni činil ve stejném období 105 miliard korun. Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) meziroční zlepšení uvítal, podle něj se projevují dopady konsolidačního balíčku.
včeraAktualizovánopřed 22 hhodinami

Je poslední den pro podání papírového daňového přiznání

Úterý 1. dubna je posledním dnem pro podání přiznání k dani z příjmu za loňský rok v papírové podobě. Podatelny na daňových úřadech jsou otevřeny od 08:00 do 17:00. Kdo podává daňové přiznání v elektronické podobě, má čas do 2. května. Pro podání prostřednictvím daňového poradce je lhůta do 1. července. Lidem, kteří se opozdí s podáním o více než pět pracovních dnů, hrozí pokuta.
včera v 09:59

Evropa je připravena na odvetu za Trumpova cla, míní Kupka

Pro české výrobce by to tak zásadní zásah být nemusel, ale pro dodavatelský řetězec už to může být závažnější, připouští ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v souvislosti s pětadvacetiprocentními cly, která chce americký prezident Donald Trump od dubna uvalit na dovoz aut a později i na automobilové díly. Evropa podle Kupky jedná a je připravena i na odvetné kroky, což je „řeč, na kterou je Donald Trump zvyklý,“ řekl v Interview ČT24.
včera v 06:00

Veřejné peníze se utrácejí bez ohledu na cíle, kritizuje NKÚ

Systém dotací v Česku čelí zásadním problémům a stát se často zaměřuje na maximální vyčerpání peněz spíše než na podporu projektů, které mohou mít skutečný přínos, vyplývá z výroční zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) za loňský rok. Ani v minulém roce se pak státu podle úřadu výrazně nepodařilo vylepšit hospodaření státního rozpočtu. Zadlužování pokračovalo rychlým tempem a tento trend představuje významnou hrozbu pro stabilitu veřejných financí.
31. 3. 2025Aktualizováno31. 3. 2025

Zákazníci opět kupují plynové kotle

Na energetickém trhu došlo k dalšímu veletoči. Zatímco poptávka po plynových a elektrických kotlech v době vysokých cen ochladla, nyní znovu sílí. Z analýz navíc vyplývá, že plynové kotle se momentálně mohou vyplatit. Opačným vývojem prošel zájem o tepelná čerpadla. Po nedávném boomu následoval pokles zájmu.
31. 3. 2025
Načítání...