Automobilky očekávají složitý rok

6 minut
Události: Automobilky očekávají složitý příští rok
Zdroj: ČT24

Nadcházející rok bude výzvou pro automobilový průmysl, který je důležitou součástí tuzemské ekonomiky. Některé společnosti v rozhovorech pro Českou televizi připouštějí, že vyrobí méně vozů než letos, nebo že jejich produkce bude stagnovat.

Na celý sektor má dopadnout i zpřísněná regulace Evropské unie. Automobilky, které prodají vozy s nadměrnými emisemi oxidu uhličitého, za to budou muset zaplatit. Elektroauta se přitom nedaří prodávat podle plánů, a evropským firmám tak podle aktuálních odhadů hrozí pokuty v součtu přes 430 miliard korun.

Česko chce cíle změnit. „V tuhle chvíli máme na palubě nejenom Itálii, se kterou jsme do té iniciativy šli, ale podařilo se získat podporu také Německa. Při poslední radě ministrů dopravy se jednoznačně pro naši aktivitu oddálení případných pokut postavila také Francie,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

„Aby v příštím roce byly automobilky schopny splnit emisní limity, tak by podíl elektromobilů v celém průmyslu musel být přibližně 25 procent. Je asi nerealistické očekávat tak strmý nárůst ze čtrnácti na pětadvacet,“ podotkl prezident Sdružení automobilového průmyslu a člen představenstva Škody Auto Martin Jahn.

Poptávka po elektroautech nesplňuje očekávání

V Evropské unii letos od ledna do listopadu lidé koupili zhruba 1,3 milionu plně elektrických aut. Do výsledku promlouvají ceny energií i čínská konkurence. Čeká se ještě na to, zda zvolený americký prezident Donald Trump neuvalí po nástupu do funkce na Evropu cla.

Největší tuzemská automobilka Škoda Auto letos prodala skoro milion vozů všech typů a v Evropě se dostala mezi pětici nejprodávanějších. „Byli bychom rádi, kdyby se nám podařilo dosáhnout opět milionu vozů, nicméně nárůst bude pocházet zejména z mimoevropských teritorií, z Indie, Vietnamu, z Kazachstánu. Na evropském trhu očekáváme spíše stagnaci nebo možná mírný pokles,“ míní Jahn.

Elektrické vozy tvořily asi desetinu produkce značky. Automobilka nabídku rozšířila, třeba na nový model Elroq už má více než deset tisíc předobjednávek. Očekávala ale, že prodeji elektroaut se bude dařit víc.

Stejně tak i nošovický závod automobilky Hyundai. Nejasná budoucí poptávka po elektrovozech je jedním z důvodů, proč příští rok plánuje vyrobit méně aut. Sníží rychlost výrobní linky a zredukuje stav zaměstnanců.

„Bude záležet na tom, jak se nám podaří skloubit právě to, co chtějí zákazníci, s tím, co po nás budou vyžadovat přísnější evropské limity. Samozřejmě děláme všechno, abychom se pokutám vyhnuli, nicméně je to velmi těžké,“ podotkl mluvčí Hyundai Motor Manufacturing Czech Petr Michník.

Pokuty za emise CO2

Hlavní roli bude podle automobilek hrát Evropská komise, která ale podle eurokomisaře pro klima o změně pravidel u snižování automobilových emisí neuvažuje. „Musí být realističtější a musí v tomto směru vycházet vstříc tomu, aby se podařilo v Evropě zachovat konkurenceschopnost,“ říká v této souvislosti ministr dopravy Kupka.

Výrobci aut mají od příštího roku snížit průměrné emise oxidu uhličitého svých vozů na necelých 94 gramů na kilometr. Pokud to nezvládnou, zaplatí za každý gram CO2 navíc pokutu 95 eur, tedy zhruba 2400 korun.

„Bavíme se o tom, že by automotive v situaci, kdy potřebuje investovat do nových modelů, musel naopak čtvrtinu těchto investic odepsat,“ popsal výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

„Ty pokuty jsou nastavené tak, že se platí za celou skupinu. Když vezmu příklad škodovky, tak oni budou nějakým způsobem přispívat do celkového průměru, kterého dosáhne celá skupina VW,“ vysvětlil konzultant pro automobilový sektor Petr Knap z EY.

Nejvýrazněji by pokuty měly dopadnout právě na koncern Volkswagen. Výrazně lépe na tom má být třeba Toyota. V Česku letos zatím vyrobila přes 210 tisíc vozů, o čtvrtinu více než loni. Téměř polovinu produkce představoval hybrid.

„Věřím, že Evropská unie moc peněz z pokut neuvidí. Na druhou stranu, kdo peníze uvidí, bude Tesla, čínští výrobci elektrických aut, kteří budou prodávat kredity renomovaným automobilkám. Ty přijdou o své zisky a v konečném důsledku nebudou mít peníze na budoucí rozvoj,“ obává se prezident Toyota Motor Manufacturing Czech Robert Kiml.

Vláda by také ráda přehodnotila zákaz spalovacích motorů v roce 2035. O budoucnosti automobilového průmyslu plánuje Evropská komise začít v lednu vést strategické rozhovory.

Rekordní rok

Končící rok je ale z pohledu tuzemských firem rekordní. Do konce listopadu sjel z linek bezmála milion a čtyři sta tisíc aut – meziročně je to o pět procent víc. V závěru roku už ale tempo výroby polevilo.

Elektrických vozů vyrobily automobilky na 144 tisíc. Tvoří tedy asi desetinu produkce, přičemž část z toho, necelých šestatřicet tisíc, jsou plug-in hybridy.

Daří se i výrobě nákladních aut. Tatra jich za první tři čtvrtletí vyrobila o sedmnáct procent více než loni. „Má teď obrovský převis poptávky nad svou schopností vyrábět. Proto výrobu prudce navyšujeme,“ komentuje to mluvčí Czechoslovak Group Andrej Čírtek.

„Uvažujeme o opravdu významné investici v Tatře. Chtěli bychom současnou výrobu zdvojnásobit a modernizovat jak kopřivnický závod, tak přenést Tatru i do Ostravy,“ uzavírá výkonný ředitel a místopředseda představenstva Czechoslovak Group David Chour.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Trump naznačil zmírnění přístupu ke clům na čínské zboží

Prezident USA Donald Trump nasadil tento týden smířlivější tón u amerických cel na dovoz z Číny a naznačil, že by mohla značně klesnout. Před časem byla zvednuta až do výše 145 procent, na což pak Peking odpověděl odvetným tarifem ve výši 125 procent. Na náznak případné změny amerického postoje reaguje Čína zatím odtažitě a za řešení považuje úplně zrušit všechna jednostranná celní opatření na ni uvalená. Zároveň přitvrzuje například vůči výrobci letadel Boeingu. Čínské sociální sítě pak výsměšně komentují chystaný Trumpův krok, který považují za slabost.
před 6 hhodinami

Rozumím důvodům, proč Trump činí dané kroky, ale ne způsobu, říká Dlouhý

Nevytýkejme Donaldu Trumpovi, že on svoji představu projektuje do obchodní politiky. To my jsme v uplynulých letech dělali také. To, že to podle mého osobního názoru dělá špatně, je věc druhá, uvedl v Interview ČT24 s moderátorkou Terezou Řezníčkovou prezident Asociace evropských obchodních a průmyslových komor Vladimír Dlouhý. Dodal, že Evropa si za poslední roky také projektovala své představy například o tom, jak musí obchod respektovat lidská práva či klima. Podotkl, že má určité pochopení a rozumí důvodům, proč Trump činí dané kroky týkající se například cel a vzájemného obchodu, ale nerozumí způsobu. „Nástroje, které používá, jsou špatné pro nás, ale obávám se, že dlouhodobě a střednědobě nebudou dobré ani pro Spojené státy,“ dodal.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Antimonopolní úřad definitivně zamítl rozklad EDF proti tendru na Dukovany

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) definitivně zamítl rozklad francouzské společnosti EDF proti průběhu tendru na výstavbu jaderných bloků v Dukovanech. Průběh soutěže a výběr korejské firmy KHNP byly podle úřadu v pořádku. Řízení o tendru tím končí. ČEZ tak už může s Korejci uzavřít finální smlouvy o výstavbě, podpis se očekává v příštích týdnech, informoval předseda ÚOHS Petr Mlsna. KHNP i ČEZ rozhodnutí uvítaly. EDF nechtěla rozhodnutí komentovat.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Německá vláda snížila odhad letošního růstu hospodářství, počítá se stagnací

Německá vláda znovu snížila odhad letošního růstu německého hospodářství. Nyní počítá s nulovým růstem, tedy se stagnací, oznámil dosluhující ministr hospodářství Robert Habeck. Hlavním důvodem je podle něj obchodní politika amerického prezidenta Donalda Trumpa. Na konci ledna německá vláda odhadovala letošní růst na 0,3 procenta, loni v říjnu ještě na 1,1 procenta. Pokud se výhled potvrdí, nezaznamenalo by Německo hospodářský růst tři roky po sobě.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Minimální mzda by mohla vzrůst o osmnáct set korun

Minimální mzda by mohla příští rok vzrůst o 1800 korun měsíčně na 22 600 hrubého. Podle nové prognózy ministerstva financí to spočítala ČT. Vláda loni schválila zákon, podle něhož má nejnižší možný výdělek do roku 2029 postupně vzrůst na 47 procent toho průměrného. ODS a TOP 09 to vnímají jako jeden z největších koaličních kompromisů, který musely udělat.
23. 4. 2025

Třinecké železárny posouvají plán na dekarbonizaci

Hutní podnik Třinecké železárny dokončí stavbu elektrické obloukové pece, která je klíčovým prvkem pro změnu v technologii výroby oceli, nejdříve v roce 2030 místo plánovaného roku 2028. Firma na její výstavbu nemá peníze a dotace, které by získala, nestačí. Jednat chce proto s českou vládou a s Evropskou unií o zajištění podpory. Třinecké železárny jsou posledním výrobcem oceli v tuzemsku.
23. 4. 2025Aktualizováno23. 4. 2025

Apple dostal od Evropské komise pokutu 500 milionů eur, Meta 200 milionů eur

Americké technologické firmy Apple a Meta Platforms porušily pravidla na ochranu unijního trhu, uvedla ve středu Evropská komise. Firmám proto vyměřila pokutu – Applu 500 milionů eur (12,5 miliardy korun) a Metě 200 milionů eur (pět miliard korun). Jde o první pokuty, které souvisejí s unijním nařízením o digitálních trzích (DMA). Obě firmy se zřejmě odvolají.
23. 4. 2025Aktualizováno23. 4. 2025

Čistý zisk Tesly se v prvním čtvrtletí propadl o 71 procent

Automobilka Tesla oznámila výsledky za první čtvrtletí 2025. Čistý zisk firmy se meziročně propadl o 71 procent na 409 milionů dolarů (8,97 miliardy korun), celkové tržby klesly o devět procent, uvedla americká stanice CNBC. Podle odborníků se na situaci Tesly podepisují politické aktivity jejího ředitele Elona Muska, který v administrativě amerického prezidenta Donalda Trumpa funguje v čele týmu pro státní efektivitu (DOGE).
22. 4. 2025Aktualizováno22. 4. 2025
Načítání...