Automobilky očekávají složitý rok

6 minut
Události: Automobilky očekávají složitý příští rok
Zdroj: ČT24

Nadcházející rok bude výzvou pro automobilový průmysl, který je důležitou součástí tuzemské ekonomiky. Některé společnosti v rozhovorech pro Českou televizi připouštějí, že vyrobí méně vozů než letos, nebo že jejich produkce bude stagnovat.

Na celý sektor má dopadnout i zpřísněná regulace Evropské unie. Automobilky, které prodají vozy s nadměrnými emisemi oxidu uhličitého, za to budou muset zaplatit. Elektroauta se přitom nedaří prodávat podle plánů, a evropským firmám tak podle aktuálních odhadů hrozí pokuty v součtu přes 430 miliard korun.

Česko chce cíle změnit. „V tuhle chvíli máme na palubě nejenom Itálii, se kterou jsme do té iniciativy šli, ale podařilo se získat podporu také Německa. Při poslední radě ministrů dopravy se jednoznačně pro naši aktivitu oddálení případných pokut postavila také Francie,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

„Aby v příštím roce byly automobilky schopny splnit emisní limity, tak by podíl elektromobilů v celém průmyslu musel být přibližně 25 procent. Je asi nerealistické očekávat tak strmý nárůst ze čtrnácti na pětadvacet,“ podotkl prezident Sdružení automobilového průmyslu a člen představenstva Škody Auto Martin Jahn.

Poptávka po elektroautech nesplňuje očekávání

V Evropské unii letos od ledna do listopadu lidé koupili zhruba 1,3 milionu plně elektrických aut. Do výsledku promlouvají ceny energií i čínská konkurence. Čeká se ještě na to, zda zvolený americký prezident Donald Trump neuvalí po nástupu do funkce na Evropu cla.

Největší tuzemská automobilka Škoda Auto letos prodala skoro milion vozů všech typů a v Evropě se dostala mezi pětici nejprodávanějších. „Byli bychom rádi, kdyby se nám podařilo dosáhnout opět milionu vozů, nicméně nárůst bude pocházet zejména z mimoevropských teritorií, z Indie, Vietnamu, z Kazachstánu. Na evropském trhu očekáváme spíše stagnaci nebo možná mírný pokles,“ míní Jahn.

Elektrické vozy tvořily asi desetinu produkce značky. Automobilka nabídku rozšířila, třeba na nový model Elroq už má více než deset tisíc předobjednávek. Očekávala ale, že prodeji elektroaut se bude dařit víc.

Stejně tak i nošovický závod automobilky Hyundai. Nejasná budoucí poptávka po elektrovozech je jedním z důvodů, proč příští rok plánuje vyrobit méně aut. Sníží rychlost výrobní linky a zredukuje stav zaměstnanců.

„Bude záležet na tom, jak se nám podaří skloubit právě to, co chtějí zákazníci, s tím, co po nás budou vyžadovat přísnější evropské limity. Samozřejmě děláme všechno, abychom se pokutám vyhnuli, nicméně je to velmi těžké,“ podotkl mluvčí Hyundai Motor Manufacturing Czech Petr Michník.

Pokuty za emise CO2

Hlavní roli bude podle automobilek hrát Evropská komise, která ale podle eurokomisaře pro klima o změně pravidel u snižování automobilových emisí neuvažuje. „Musí být realističtější a musí v tomto směru vycházet vstříc tomu, aby se podařilo v Evropě zachovat konkurenceschopnost,“ říká v této souvislosti ministr dopravy Kupka.

Výrobci aut mají od příštího roku snížit průměrné emise oxidu uhličitého svých vozů na necelých 94 gramů na kilometr. Pokud to nezvládnou, zaplatí za každý gram CO2 navíc pokutu 95 eur, tedy zhruba 2400 korun.

„Bavíme se o tom, že by automotive v situaci, kdy potřebuje investovat do nových modelů, musel naopak čtvrtinu těchto investic odepsat,“ popsal výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

„Ty pokuty jsou nastavené tak, že se platí za celou skupinu. Když vezmu příklad škodovky, tak oni budou nějakým způsobem přispívat do celkového průměru, kterého dosáhne celá skupina VW,“ vysvětlil konzultant pro automobilový sektor Petr Knap z EY.

Nejvýrazněji by pokuty měly dopadnout právě na koncern Volkswagen. Výrazně lépe na tom má být třeba Toyota. V Česku letos zatím vyrobila přes 210 tisíc vozů, o čtvrtinu více než loni. Téměř polovinu produkce představoval hybrid.

„Věřím, že Evropská unie moc peněz z pokut neuvidí. Na druhou stranu, kdo peníze uvidí, bude Tesla, čínští výrobci elektrických aut, kteří budou prodávat kredity renomovaným automobilkám. Ty přijdou o své zisky a v konečném důsledku nebudou mít peníze na budoucí rozvoj,“ obává se prezident Toyota Motor Manufacturing Czech Robert Kiml.

Vláda by také ráda přehodnotila zákaz spalovacích motorů v roce 2035. O budoucnosti automobilového průmyslu plánuje Evropská komise začít v lednu vést strategické rozhovory.

Rekordní rok

Končící rok je ale z pohledu tuzemských firem rekordní. Do konce listopadu sjel z linek bezmála milion a čtyři sta tisíc aut – meziročně je to o pět procent víc. V závěru roku už ale tempo výroby polevilo.

Elektrických vozů vyrobily automobilky na 144 tisíc. Tvoří tedy asi desetinu produkce, přičemž část z toho, necelých šestatřicet tisíc, jsou plug-in hybridy.

Daří se i výrobě nákladních aut. Tatra jich za první tři čtvrtletí vyrobila o sedmnáct procent více než loni. „Má teď obrovský převis poptávky nad svou schopností vyrábět. Proto výrobu prudce navyšujeme,“ komentuje to mluvčí Czechoslovak Group Andrej Čírtek.

„Uvažujeme o opravdu významné investici v Tatře. Chtěli bychom současnou výrobu zdvojnásobit a modernizovat jak kopřivnický závod, tak přenést Tatru i do Ostravy,“ uzavírá výkonný ředitel a místopředseda představenstva Czechoslovak Group David Chour.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Pokud USA spustí zvýšená cla, EU musí zareagovat stejně, řekl Lipavský

V případě, že Spojené státy skutečně spustí od června zvýšená padesátiprocentní cla na dovoz z EU, musí Evropa kolektivně zareagovat stejným způsobem. Balíček odvetných cel má připravený, řekl v Otázkách Václava Moravce ministr zahraničí Jan Lipavský (nestr.). Do doby případného spuštění cel je podle něj nutné s USA jednat.
12:47Aktualizovánopřed 8 hhodinami

Cesta tankeru s plynem z USA do Nizozemska byla poprvé pod taktovkou ČEZu

Energetická společnost ČEZ poprvé zajistila cestu tankeru se zkapalněným plynem z USA do terminálu v nizozemském Eemshavenu. Odtud komodita zamíří do Česka. Při dřívějších plavbách si ji firma převzala až v terminálu. Výhodou je to, že ČEZ má nyní nad lodí kontrolu a může ji operativně nasměrovat i do jiného evropského přístavu, případně jinam po světě. Česko má v Eemshavenu prostřednictvím ČEZu pronajatý prostor do roku 2027, od téhož roku pak má část kapacity pokrýt prostřednictvím terminálu v německém Stade. Polostátní ČEZ další terminály mapuje.
včera v 08:30

„Jednání nikam nevedou.“ Trump chce na EU od června clo padesát procent

Americký prezident Donald Trump doporučí, aby od 1. června platilo na dovoz z Evropské unie clo padesát procent. Napsal to na své sociální síti Truth Social. Podle něj se s EU jedná velmi obtížně, současná jednání nikam nevedou. Pokud budou produkty vyrobené či sestavené v USA, clo se na ně nebude vztahovat, dodal. Podle evropského komisaře Maroše Šefčoviče je EU připravena bránit své zájmy. Řekl, že obchod mezi EU a USA se musí řídit vzájemným respektem, nikoli hrozbami.
23. 5. 2025Aktualizováno23. 5. 2025

Europarlament schválil zvýšení cel na hnojiva a další produkty z Ruska a Běloruska

Europoslanci ve čtvrtek schválili zvýšení cel na hnojiva a některé zemědělské produkty importované z Ruska a Běloruska s cílem snížit závislost Evropské unie na těchto dovozech. Cla na některá dusíkatá hnojiva se během tří let zvýší z 6,5 procenta na částku odpovídající přibližně sto procentům, což je úroveň, která fakticky zastaví obchod, poznamenala agentura Reuters.
22. 5. 2025

Příjmy státu od ukrajinských uprchlíků stále rostou

V rámci pomoci Ukrajincům pokračuje růst příjmů a klesají výdaje, vyplývá z dat ministerstva práce a sociálních věcí. Uprchlíci z Ukrajiny, kteří v Česku pracují, zaplatili na odvodech 6,9 miliardy korun. Stát na jejich humanitární dávky, ubytování, zdravotní péči, vzdělávání a další podporu vydal 3,8 miliardy korun. Počet pracovníků se zvyšuje, příjemců dávek naopak ubývá, řekl šéf resortu práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL).
21. 5. 2025

KHNP podala kasační stížnost na soudní opatření k Dukovanům

Korejská společnost KHNP podala kasační stížnost na soudní opatření, které zablokovalo podpis finální dohody o stavbě jaderných bloků v Dukovanech. Chce se tím bránit vzniku škod, které mohou firmě vzniknout. Věc bude projednávána s ohledem na její povahu a význam prioritně, uvedla mluvčí Nejvyššího správního soudu (NSS) Sylva Dostálová. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který napadené rozhodnutí vydal, kasační stížnost podávat nebude.
21. 5. 2025Aktualizováno21. 5. 2025

EDU II podala kasační stížnost kvůli dostavbě Dukovan

Společnost Elektrárna Dukovany II (EDU II) podala kasační stížnost proti soudnímu opatření, které zablokovalo podpis finální smlouvy o stavbě nových jaderných bloků. Soud podle ní nesprávně posoudil veřejný zájem na projektu. Případem se nyní bude zabývat Nejvyšší správní soud. Společnost KHNP, která loni v jaderném tendru uspěla, zatím podepsala se zástupci českých firem pouze smlouvy o budoucí spolupráci, kasační stížnost proti opatření chystá také.
19. 5. 2025Aktualizováno19. 5. 2025

Korejci podají kasační stížnost kvůli dostavbě Dukovan

Jihokorejská společnost KHNP v nejbližších dnech podá kasační stížnost proti rozhodnutí Krajského soudu v Brně, zjistila ČT. Soud vydal předběžné opatření, kterým zakázal podepsat smlouvu na dostavbu dvou jaderných bloků v Dukovanech. Současná situace může podle firmy způsobit značné škody českým národním zájmům i jí jako společnosti. Kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu již podala společnost Elektrárna Dukovany II (EDU II), která má celý jaderný tendr na starosti.
19. 5. 2025Aktualizováno19. 5. 2025
Načítání...