Některé automobilky mění strategii. Místo elektrických aut sází spíš na hybridní, tedy kombinaci elektrického a benzínového pohonu. Přizpůsobují se tak zpomalující se poptávce v Evropě po čistě elektrických vozech. Zájem ovlivňuje nejen vyšší pořizovací cena, ale kvůli dražším energiím i provozní. Od nákupu nových elektromobilů řidiče odrazuje také stav veřejné sítě dobíjecích stanic i to, že některé modely rychle ztrácejí svoji původní hodnotu.
Evropské automobilky se pod tlakem obrací k hybridům
Švédská automobilka Volvo mění plány. Od roku 2030 chtěla nabízet pouze elektrická auta. V nabídce ale nakonec ponechá i hybridy. Jejich nabídku zvýší i korejská Hyundai. Americké automobilky Ford Motor a General Motors zase odložily nebo zrušily výrobu nových elektromobilů. Výrobci tak reagují na měnící se trh.
„Vidíme celosvětově, že růst podílu elektromobilů se zpomaluje. Výjimkou je Čína, kde je stále nárůst velmi významný, ale Amerika a Evropa výrazně zpomalují,“ poznamenal odborník na automobilový sektor poradenské společnosti EY Petr Knap.
V prvních sedmi měsících loňského roku v Evropské unii tvořila čistě elektrická auta asi třináct procent všech nových registrací, letos představovala ve stejném období dvanáct a půl procenta. Naopak zájem o hybridy roste. Jejich podíl se meziročně zvýšil o téměř čtyři procenta. „Kdo vítězí, jsou v tuhle chvíli pohony hybridní a je dost možné, že příští rok by nejčastější pohon mohl být hybrid, častější než spalovací motor,“ řekl Knap.
Konkurence z Asie
Evropské elektromobily jsou pod tlakem dotované čínské výroby. Brusel proto zavedl prozatímní dovozní cla ve výši desítek procent. Definitivně o nich rozhodnou členské státy na podzim. Zatím se zdá, že cla podpoří. Byť některé země, včetně Německa, mají obavy z obchodní války. Česko se zatím nerozhodlo, jak bude hlasovat.
Právě rostoucí konkurence z Asie tlačí i na koncern Volkswagen. Ten v pondělí ohlásil, že musí více šetřit. Nevyloučil ani uzavírání závodů v Německu nebo nucené propouštění. „Vidíme, že situace se rychle mění, a do budoucna nemáme žádné záruky, že Volkswagen přežije, pokud rychle nepodnikne nové strategické kroky,“ poznamenal ředitel Center of Automotive Management Stefan Bratzel.
Auta s čistě elektrickým pohonem letos Němci kupují méně. Počet registrací v prvních osmi měsících klesl meziročně téměř o třetinu. Kromě ekonomické situace za snížením stojí i konec státních dotací na jejich nákup. Německá vláda chce poptávku po elektromobilech znovu podpořit pomocí daňových úlev. Tento vládní návrh ale ještě musí schválit parlament.
Zájem o elektromobilitu podporují dotace
Právě dotace jsou i v Česku jedním z prostředků, jak podpořit zájem o elektromobilitu. Aktuálně se týkají firem a živnostníků, kteří mohou na základě úvěru získat na pořízení elektrického vozu až dvě stě tisíc korun. Je to v tomto ohledu aktuálně asi ta nejvýhodnější kombinace – na střeše fotovoltaika, v garáži elektromobil, a na něj navíc státní dotace. Nárok na ni mají prostřednictvím Národní rozvojové banky od března všichni živnostníci.
A právě i díky dotacím stoupl v Česku zájem o elektromobily. Od začátku roku jejich počet vzrostl meziročně o víc než čtyřicet procent. Národní rozvojová banka aktuálně eviduje přes čtyři tisíce žádostí a vyčerpáno už je bezmála sedmdesát procent dotačních prostředků.
Podle vedoucího Škoda Auto pro český trh Jiřího Maláčka elektromobilitu jednoznačně táhnou firmy. „Množství soukromých zákazníků je malé, ještě menší než u spalovacích vozů. Do doby vyhlášení dotací to byly spíš střední a větší firmy. Teď v rámci dotační výzvy nově přibyly menší firmy, případně živnostníci,“ řekl. Nejvíc dotací čerpali lidé na vozy značky Tesla, už přes dva tisíce, následují značky Volvo, Volkswagen, Škoda a BMW. Podle odborníků ale je ale zájem o elektromobily v Česku stále malý.
„Je to jednoduché, elektromobily jsou pro běžné zákazníky příliš drahé. Pokud by se to mělo změnit, tak je potřeba, a to se netýká jen České republiky, aby se na trhu objevily elektromobily, které budou cenově daleko dostupnější,“ vysvětlil šéfredaktor Autotablet.cz Vladimír Rybecký. V českém vozovém parku tak i proto tvoří elektromobily jen půl procenta ze všech provozovaných vozidel.