Evropská unie je připravena zavést předběžné clo až 38,1 procenta na dovoz čínských elektromobilů, oznámila ve středu Evropská komise (EK). Vybírat by je začala patrně v červenci, a to pouze tehdy, že v jednáních s čínskými úřady v této záležitosti do té doby nenastane žádný průlom. Ty automobilky, které jsou ochotny s unijní exekutivou spolupracovat, by platily clo jednadvacet procent. Čína chystané opatření kritizuje.
EU je připravena zavést vysoké clo na elektromobily z Číny
Komise zkoumala, do jaké míry subvence čínské vlády narušují při dovozu elektromobilů unijní trh. Předběžně také stanovila individuální cla, která by v případě čínské automobilky BYD činila 17,4 procenta, u automobilky Geely dvacet procent a u automobilky SAIC pak zmíněných 38,1 procenta. Částka se bude lišit podle výše veřejných dotací, které firmy obdrží.
„Evropský trh se nesmí úplně uzavřít před čínskou konkurencí, musí ale bránit nesrovnatelným podmínkám,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Připomněl, že Peking poskytl svým automobilkám subvence v řádu miliard dolarů, což je výhoda, kterou evropské automobilky těžko dohání a jsou kvůli tomu ve střetu s čínskou konkurencí v nevýhodě.
„Je třeba volit takovou míru výše cla a konkurenčních podmínek, abychom nedosáhli toho, že budeme uměle držet cenu elektromobilů na úrovni, že budou pro občany nedostupné,“ uvedl zároveň Kupka. Ministerstvo dopravy se Sdružením automobilového průmyslu (AutoSAP) podle něj budou dělat vše pro to, aby na trhu panovaly co nejspravedlivější podmínky a zároveň byl prostor ke zlevňování elektromobilů. „Cla musí být přiměřená, nesmí zastavit technologickou konfrontaci mezi Čínou a Evropou,“ řekl.
Clo případně i pro Teslu
Aktuálně EU vybírá za dovoz elektromobilů z Číny desetiprocentní clo. Agentura Reuters s odkazem na úředníka z EU napsala, že zvláštní clo může Unie zavést po skončení dotačního vyšetřování i pro americkou automobilku Tesla.
Počet registrací elektromobilů vyrobených v Číně se za leden až duben v Evropě navzdory hrozbě vyšších cel zvýšil meziročně o 23 procent. Celkem bylo v západní Evropě, včetně Británie, za první čtyři měsíce zaregistrováno 119 300 elektromobilů vyrobených v Číně. To znamená, že zhruba jeden z pěti dovezených elektromobilů byl z této asijské země, napsal začátkem tohoto měsíce s odvoláním na údaje společnosti Schmidt Automotive Research deník Financial Times (FT).
Evropská komise vyšetřování uzavře až na konci října, kdy definitivně rozhodne o případném uvalení dodatečných cel. Do devíti měsíců od zahájení vyšetřování, tedy do 4. července, má ale EK možnost uložit prozatímní antisubvenční cla.
Strach z odvetných opatření
Představitelé automobilek BMW, Mercedes nebo Volkswagen chystané opatření kritizují, protože se obávají odvetných opatření ze strany Pekingu. Podle odhadů banky HSBC vytvářejí němečtí výrobci automobilů dvacet až 23 procent svých globálních zisků právě v Číně. Navíc významná část automobilů dovážených do EU z Číny pochází od evropských výrobců.
„Reakce a následky by mohly spustit obchodní válku, která by byla pro region zničující. Je totiž silně závislý na dodavatelských řetězcích ovládaných Čínou,“ řekl agentuře Reuters analytik automobilového průmyslu Will Roberts ze společnosti Rho Motion.
S tím, že není „vhodným řešením podobných situací“ vedení obchodní války, souhlasí i člen představenstva Škody Auto a viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Martin Jahn. „Evropa se musí zamyslet nad tím, jak rychle chce přecházet na elektromobilitu. Čína už patnáct let velmi výrazně podporuje výzkum, vývoj, výrobu i prodej elektromobilů a Evropa musí na tuto otázku najít komplexní odpověď. A ta určitě není pouze v tom, jaká budou cla,“ upozornil Jahn ve vysílání ČT24.
Předsedkyně EK Ursula von der Leyenová namítá, že ceny čínských elektromobilů jsou v důsledku státních subvencí zhruba o pětinu nižší než u modelů vyrobených v EU. Hrozí proto podle ní, že čínské elektromobily zaplaví trh.
Čínské ministerstvo zahraničí v reakci uvedlo, že je rozhodnutím o uvalení cel hluboce zklamáno a protestuje proti němu. Vyšetřování už dříve kritizovalo a označilo je za protekcionismus. EU hledá záminku k uvalení cel na dovážené automobily z Číny, což je v rozporu s mezinárodními obchodními pravidly, prohlásila mluvčí resortu v Pekingu Lin Ťien. V konečném důsledku by opatření podle ní uškodilo vlastním zájmům Evropy. Mluvčí už v úterý oznámila, že Čína nebude nečinně přihlížet a bude hájit své zájmy.
Čínský výrobce Nio, na nějž by se mělo vztahovat clo jednadvacet procent, uvedl, že s opatřením nesouhlasí, protože brzdí celosvětový obchod s elektromobily. Dodal ale, že bude i nadále „zkoumat nové příležitosti v Evropě navzdory protekcionismu“.
Americký prezident Joe Biden v květnu oznámil, že Spojené státy výrazně zvýší cla na dovoz mnoha produktů z Číny. V případě elektromobilů se clo od srpna zvýší na čtyřnásobek – ze současných 25 na 100 procent. Biden tak zachovává cla, která zavedl jeho republikánský předchůdce Donald Trump, a zároveň zvyšuje cla jiná.