Tesla otevřela Gigafactory u Berlína lidem. Zahájení výroby elektroaut ale stále čeká na povolení

Události: Tesla otevřela Gigafactory u Berlína lidem (zdroj: ČT24)

Největší evropská továrna firmy Tesla otevřela brány svého provozu. Takzvaná Gigafactory nedaleko Berlína má vyrábět až půl milionů elektroaut ročně, o víkendu si ji mohly prohlédnout tisíce návštěvníků. Spuštění výroby se ale opožďuje i kvůli odporu ekologických organizací.

Továrna, kde má pracovat na dvanáct tisíc zaměstnanců, je projektem miliardáře a majitele Tesly Elona Muska, který do malé braniborské obce Grünheide nedaleko Berlína dorazil osobně. Tamní továrna se má stát největší výrobnou novátorské automobilky v Evropě.

„Věříme, že výrobu zahájíme v příštích měsících, v listopadu nebo v prosinci. První auta budeme dodávat, doufejme, v prosinci,“ uvedl Musk při otevření továrny veřejnosti.

Na jedenáct tisíc lidí, kteří si včas zarezervovali lístky, čekaly nejen kolotoče, živá hudba a stánky s občerstvením. Dostali možnost nahlédnout i za oponu strategie Tesly. Firma předložila také plán na investici pěti miliard eur (127 miliard korun) na výstavbu továrny na baterie s kapacitou 50 gigawatthodin, jíž by měla továrna dosáhnout ke konci příštího roku.

Návštěvníkům se otevřely útroby továrny
Zdroj: ČT24/Simon Lightfoot

Továrna čeká na výrobu, teoreticky však stále hrozí její zbourání

V Grünheide má vznikat až půl milionu elektroaut ročně, to znamená přes deset tisíc vozů denně. Zatím ale výroba běží jen ve zkušebním provozu. Vedení Tesly doufalo, že po dni otevřených dveří bude následovat i spuštění výrobních linek. Nakonec se tisíce návštěvníků podívaly do továrny bez nových aut. Po řadě odkladů se termín opět nepodařilo dodržet.

Tesla původně chtěla zahájit produkci letos v červenci, později upřesnila, že směřuje k zahájení výroby a dodávek koncem letošního roku a ostře kritizovala zdlouhavé regulační procedury v Německu.

Roboti v Gigafactory zatím nová elektroauta vyrábět nemohou (zdroj: ČT24)

Podle aktivistů továrna ohrožuje vodní zdroje

Svůj podíl na zdržení má i Steffen Schorcht. Spolu s dalšími členy občanské iniciativy Grünheide požaduje, aby byla továrna v přepočtu za více než 120 miliard korun opět zbourána. „Zatím byla udělena jen prozatímní stavební povolení. Továrna leží v oblasti chráněného vodního zdroje. Očekáváme velké problémy, míříme k ekologické katastrofě,“ uvedl Schorcht.

Odpůrci Gigafactory demonstrovali při otevření před továrnou a provolávali hesla „zastavte Teslu“ nebo „voda a les neslouží pro soukromý zisk“. Podle AFP mělo být právě otevření ve festivalovém stylu vstřícným gestem Tesly na usmířenou.

Výrobní linky zatím běží jen ve zkušebním provozu
Zdroj: ČT24/Simon Lightfoot

Konečné povolení musí vydat braniborský úřad pro ochranu životního prostředí. Navzdory riziku, že Tesla povolení nedostane, je závod prakticky hotový a podle ministra hospodářství Braniborska má Muskův projekt pětadevadesátiprocentní šanci, že povolení získá, píše Reuters.

Už dříve se stavba zpozdila kvůli obavám, že ohrozí vzácné druhy netopýrů nebo hadů. Komplikace pro Teslu teď mohou pomoci domácím firmám, protože pro německé výrobce se  automobilka změnila z vysmívaného nováčka v obávanou konkurenci. Až začne Gigafactory, pravděpodobně na přelomu roku, skutečně vyrábět, může se stát, že nejprodávanější elektromobil Made in Germany bude dílem americké firmy.