Pád mostu v Janově: Premiér vyhlásil v oblasti roční výjimečný stav, správce dálnice asi přijde o koncesi

Italská vláda viní z pádu dálničního mostu správce (zdroj: ČT24)

Podle italské vlády zapříčinila tragédii v Janově lidská chyba. Kabinet žádá rezignaci vedení firmy, která most provozuje. Premiér chce správce dálnice A10 připravit o koncesi. V oblasti Ligurie už vyhlásil dvanáctiměsíční stav nouze. Podle deníku La Repubblica přitom hrozí zřícení další části mostu, jelikož jeden z pilířů se nebezpečně naklání.

Pád dálničního mostu v Janově na severu Itálie si vyžádal podle premiéra nejméně 39 mrtvých a devět vážně zraněných, janovský prokurátor Francesco Cozzi ale uvedl, že obětí je 42. Z výšky 45 metrů spadlo 35 osobních aut a několik kamionů.

Politici mají jasno: Vina leží na bedrech provozovatele

Italský ministr dopravy Danilo Toninelli viní ze zřícení stavby provozující firmu Autostrade per l'Italia. Požaduje rezignaci jejího vedení a odebrání oprávnění ke správě dálnice. Po společnosti chce navíc vymáhat pokutu ve výši až 150 milionů eur – v přepočtu 3,8 miliardy korun. „Zahájíme proces vedoucí ke zrušení koncese firmě Autostrade (per l'Italia),“ řekl později italský premiér Giuseppe Conte. „Nemůžeme čekat na justici,“ dodal.

Zpravodaj ČT Mathé: Experti mluví o chybě v konstrukci či přetížení (zdroj: ČT24)

Správce dálnice reagoval prohlášením, podle něhož monitorování viaduktu v Janově a jeho údržba odpovídaly „nejlepším mezinárodním standardům“. „Autostrade per l'Italia pevně věří, že bude schopna dokázat, že vždy řádně dodržovala povinnosti vyplývající z pozice koncesionáře,“ uvedla společnost, která spravuje zhruba polovinu 6000 kilometrů italských dálnic.

Podle firmy v tuto chvíli nelze přinést jakékoli důvěryhodné vysvětlení příčin pádu části viaduktu. Conte ale uvedl, že takováto tragédie je „nepřijatelná v moderní společnosti“, a slíbil, že vláda udělá vše pro to, aby se podobná událost neopakovala. Vláda bude podle něj při udělování nových koncesí stanovovat správcům dálnic „mnohem přísnější“ podmínky.

Tisková konference italského premiéra Conteho (zdroj: ČT24)

Deník Corriere della Sera vysvětluje, že odejmutí patřičné licence firmě Autostrade per l'Italia sice je při „závažném neplnění“ smluvních závazků možné, stát by to ale přišlo draho. Koncesionářská smlouva totiž uvádí, že státní správce silnic ANAS by musel při jejím zrušení soukromému správci nahradit zisky za období až do původního konce platnosti smlouvy.

Ten je v tomto případě v roce 2042 a podle Corriere della Sera by se celkové odškodné pro Autostrade per l'Italia pohybovalo kolem 20 miliard eur (515 miliard korun). „Možná proto zdroje ve vládě avizují, že pravděpodobnější cestou je udělení pokuty,“ napsal italský list.

Kromě ročního výjimečného stavu ohlásil premiér také den státního smutku, který „bude korespondovat se dnem pohřebních obřadů pro zesnulé“.

Most „se nezřítil nešťastnou náhodou, ale protože nebyla provedena jeho údržba“, myslí si vicepremiér Luigi Di Maio, který je zároveň předsedou vládního Hnutí pěti hvězd (M5S). „Ti, kteří nesou zodpovědnost, mají jméno a příjmení, je to Autostrade per l'Italia,“ uvedl Di Maio. „Celé roky se říká, že soukromníci dálnice spravují lépe než stát. A teď nám držitel jedné z největších koncesí v Evropě tvrdí, že most byl bezpečný a že jeho pádu nic nenasvědčovalo,“ dodal.

„(Společnost) Autostrade měla provést údržbu, ale neučinila tak. Vybírala jedno z nejdražších mýtných v Evropě a platila jedny z nejnižších daní, a navíc v Lucembursku. Společnost musí přijít o koncesi a zaplatit pokutu. Pokud se soukromý subjekt nedokáže postarat o dálnice, postará se o ně stát,“ prohlásil Di Maio.

Jeho strana se ovšem po neštěstí nevyhnula kritice – někteří poslanci M5S v roce 2013 zpochybnili ambiciózní a nákladné opravy mostu jako plýtvání penězi. Dokument z roku 2013, v němž M5S hrozbu zřícení mostu přirovnává k „pohádce pro děti“, ve středu z webu hnutí zmizel, informoval list Politico.

Expert z ČVUT: Dnes je závěsů hodně, při zřícení jednoho se nic nestane (zdroj: ČT24)

Víc peněz na silnice, bez ohledu na pravidla EU

Další vicepremiér a předseda euroskeptické Ligy a ministr vnitra v jedné osobě Matteo Salvini uvedl, že na popud vlády budou v celé zemi prověřeny stárnoucí mosty a tunely. Italská vláda podle něj musí vyčlenit více financí na infrastrukturu a nebrat přitom v potaz rozpočtová pravidla EU. „Měli bychom si položit otázku, zda respektování těchto (rozpočtových) pravidel je důležitější než bezpečnost italských občanů. Podle mého názoru to samozřejmě důležitější není,“ konstatoval ministr vnitra.

Nová italská vláda již dříve slíbila zvýšit veřejné výdaje – včetně těch na opravu komunikací. Krátce před krizí dávala ročně čtrnáct miliard eur, poté už jen třetinu. 

Mezitím ale hrozí další tragédie. Jeden z pilířů janovského mostu se totiž podle italských médií nebezpečně naklání. Hasiči a policie proto varovali obyvatele ulice Fillak, která pod mostem vede, že zbylá část stavby může každým okamžikem spadnout. Hasiči zjišťují stabilitu pilíře a dále provádějí průzkum stability zbylé části mostu.

Bezpečnostní zóna byla rozšířena o sto metrů na obou stranách a čtyři další budovy byly evakuovány. Pátrání po možných dalších obětech mezitím stále pokračuje, potvrdilo generální velitelství brigády.

Ve středu ráno se mohli obyvatelé domů v bezpečnostní zóně nakrátko vrátit do svých domovů, ze kterých byli evakuováni. S průkazem totožnosti v ruce si mohli pobrat to nejdůležitější na noc, léky a náhradní oblečení.

„Byla jsem v domě své matky, abych pobrala nějaké léky a něco na noc, když požárník, který byl s námi, začal křičet,“ popsala jedna z žen na ulici v slzách deníku La Stampa, jak se dozvěděla o dalším hrozícím pádu.

Starosta: Obyvatelé se do domů pod mostem už nevrátí

„Domy pod mostem nepůjde zachovat, protože (most) bude patrně stržen,“ upozornil janovský starosta Marco Bussi. „O evakuované se staráme, je to naše priorita. Dostanou nové bydlení. Bylo evakuováno 311 rodin,“ doplnil starosta.

Starosta současně uvedl, že most je extrémně důležitý pro východní část města. Aktuálně se řeší také propojení městské hromadné dopravy s autobusy a vlaky. Doprava by na některých místech měla být pro obyvatele zdarma.

Události ČT: V janovském mostě mohla zkorodovat lana (zdroj: ČT24)