Severní obchvat Prostějova je v provozu dřív, než bylo v plánu. Ulehčí dopravě ve městě

S pětiměsíčním předstihem v Prostějově zprovoznili celý severní obchvat, jehož stavba začala před dvěma lety. Původní plány počítaly s otevřením více než tříkilometrového obchvatu až na jaře příštího roku. Radnice doufá, že odvede část dopravy z města. Investorem dopravního projektu za 355 milionů korun je Olomoucký kraj a prostějovská radnice jej spolufinancovala. Většinu nákladů pokryla dotace z evropských fondů.

Po staré výpadovce na Olomouc denně projede více než deset tisíc automobilů. „Doufáme, že obchvat ulehčí dopravě v Prostějově. Olomoucká ulice by měla být trošku odlehčena. Uvidíme, kolik aut severní obchvat stáhne,“ řekl primátorův náměstek Jiří Pospíšil (PéVéčko).

První část severního obchvatu Prostějova uvedli do zkušebního provozu na začátku září. Nyní firma Strabag dokončila i přemostění Kostelecké ulice a železniční trati směrem na Kostelec na Hané. Stavba silnice, která je součástí vnějšího městského okruhu, podle odborníků uleví centru Prostějova, neboť odkloní tranzitní dopravu směřující od Kostelce na Hané k dálnici D46. Obchvat sníží hlukovou i emisní zátěž v centru města, které patří dlouhodobě k místům s nejhorším stavem ovzduší v regionu.

Zpoždění se podařilo dohnat

Stavba obchvatu kvůli pandemii koronaviru zpočátku nabrala mírné zpoždění, které se ale podle primátorova náměstka Jiřího Rozehnala (ANO) podařilo nakonec dohnat a stavba byla dokončena s pětiměsíčním předstihem. Přípravné práce na projektu severního obchvatu Prostějova zabraly úřadům dva roky. Bylo třeba vykoupit pozemky od sto patnácti vlastníků. Pět pozemků pro obchvat bylo nakonec vyvlastněno. „Buď nebyli vlastníci, nebo jsme se nemohli dohodnout,“ podotkl Pospíšil.

V budoucnu by měl být postaven i navazující severozápadní obchvat. Rozehnal řekl, že radnice už spolu s krajským úřadem připravuje studii proveditelnosti tohoto úseku s ohledem na biokoridor Hloučela, který vede podél plánované trasy, i územní plán obce Mostkovice. „Cílem je dopravu odklonit na příjezdu od Ždáru nad Sázavou, Boskovic či případně Blanska už na úrovni Mostkovic, aby tranzit přijížděl na severní obchvat a pak na dálnici D46,“ uvedl Rozehnal.