Začíná stavba prostějovského obchvatu. Uleví Olomoucké ulici, kterou projíždí dvanáct tisíc aut denně

Na okraji Prostějova začala v úterý dlouho očekávaná stavba severního obchvatu města, který má ulevit zejména přetížené Olomoucké ulici. Dva a půl kilometru dlouhý úsek by měl stát 355 milionů korun a hotový má být v roce 2022. Příprava projektu zabrala úředníkům dva roky, největší problémy měli s výkupy pozemků.

Investorem severního obchvatu Prostějova, který má ulevit přetíženému centru města a hlavně Olomoucké ulici, je Olomoucký kraj a spolufinancuje ho i prostějovská radnice. Většinu nákladů pokryje dotace z Evropské unie. Stavba obchvatu má trvat 32 měsíců.

„Po Olomoucké ulici denně projede více než dvanáct tisíc aut. Počítáme s úbytkem. Uvidíme, jaká bude realita,“ řekl náměstek prostějovského primátora Jiří Pospíšil (PéVéčko). Stavební práce začaly oproti původnímu plánu o několik týdnů později, důvodem byl archeologický průzkum.

Severní obchvat Prostějova povede od obchodní zóny nedaleko dálnice D46 směrem na západ až k hlavní silnici na Kostelec na Hané a Konici (trasa komunikace je vyznačena na mapě níže). 

Podle olomouckého hejtmana Ladislava Oklešťka (ANO) je severní obchvat nejvýznamnějším dopravním projektem na Prostějovsku. „Obchvat bude přínosem pro město Prostějov, protože tranzitní dopravu nasměruje z centra bokem. Myslím, že na Olomoucké ulici a v centru Prostějova si lidé hodně oddychnou,“ řekl hejtman.

Stavba prostějovského obchvatu začala 13. srpna 2019, silnice má být hotová za 32 měsíců
Zdroj: Jaroslav Svoboda/ČTK

Výkupy pozemků se protáhly

Na přípravě projektu pracovaly úřady dva roky. Bylo nutné vykoupit pozemky od 120 vlastníků, pět pozemků bylo nakonec dokonce vyvlastněno. „Buď nebyli vlastníci, nebo jsme se nemohli dohodnout,“ podotkl Pospíšil.

Podle náměstkyně primátora Aleny Raškové (ČSSD) se při výkupu podařilo nastavit rozumnou cenu za metr čtvereční. „Cena půdy je tam maximálně padesát korun a vykupovalo se za šest set korun. Takže to byl přece jenom rozdíl a snad to některé ovlivnilo,“ řekla.

V budoucnu by mohly vzniknout i navazující obchvaty obcí ve směru z Prostějova na Konici. Problém s hustou dopravou mají například ve Ptení. „Starostové obcí by chtěli, aby to šlo mimo obce, kde jim nyní auta jezdí u domů. To už by bylo ale tak k miliardě a bude to asi na další volební období,“ sdělila Rašková.

Olomouc čeká na další úsek

 V plánu jsou i další komunikace, které mají odklonit zejména tranzitní dopravu z měst v Olomouckém kraji. Například Olomouc už má hotové dva úseky – jižní a západní část obchvatu. Ředitelství silnic a dálnic momentálně plánuje takzvanou východní tangentu.

Komunikace má pomoci zejména městským částem Hodolany, Pavlovičky, Bělidla a Chválkovice. Zatím musí všechna auta, i ta nákladní, jezdit po vytížené výpadovce na Šternberk, po které navíc jezdí i tramvaje. Situace je tam nejhorší v dopravních špičkách. 

Podle aktuálních informací z Ředitelství silnic a dálnic je zahájení stavby východní tangenty olomouckého obchvatu naplánováno na rok 2025. Budování skoro sedm a půl kilometru dlouhého úseku by mělo probíhat tři roky.

Doprava v Hodolanské ulici v Olomouci bývá často problematická, na cestě do Šternberka se tam řidiči zdrží i desítky minut
Zdroj: Luděk Peřina/ČTK

Přerovská D1 snad příští rok

Možná ještě víc než Olomouc potřebuje obchvat Přerov. Funkci obchvatu zde má plnit plánovaná dálnice D1. V tuto chvíli se buduje předposlední, čtrnáctikilometrový úsek dálnice, a to mezi Lipníkem nad Bečvou a Přerovem, který má být dokončen ještě v tomto roce. 

Zahájení stavby posledního desetikilometrového úseku dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi se podle aktuálních informací odhaduje na příští rok a dokončení o čtyři roky později. Právě spojením úseků Lipník nad Bečvou – Přerov a Přerov–Říkovice bude dálnice kompletní a Přerovu bude sloužit jako obchvat. Odklonit má hlavně tranzitní dopravu, která projíždí městem na trase mezi Zlínem a Olomoucí.

V Přerově se navíc v tuto chvíli začíná stavět i takzvaný průpich. Jde o silnici, která má být jakýmsi vnitřním průtahem městem, který Přerov zatím nemá. Práce začaly demolicí pěti domů, které průpichu stojí v cestě. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 24 mminutami

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 43 mminutami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 14 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
včera v 20:40

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánovčera v 18:25

Primátor Olomouce Žbánek rezignoval kvůli zvolení poslancem. Nahradí ho Ferancová

Olomoucký primátor a poslanec Miroslav Žbánek (ANO) v pátek kvůli svému říjnovému zvolení do sněmovny složil funkci v čele stotisícového města. Z postu odejde k 31. prosinci. Novou primátorkou zastupitelstvo zvolilo dosavadní Žbánkovu náměstkyni Miroslavu Ferancovou (ANO), funkce se ujme 1. ledna. Stane se první primátorkou v historii Olomouce.
včeraAktualizovánovčera v 14:50

Na řece Opavě chtějí vodohospodáři nové protipovodňové zábrany

Na řece Opavě by měla mezi plánovanou přehradou Nové Heřminovy a městem Krnovem vyrůst nová protipovodňová opatření. Tři úseky, na kterých vzniknou, představil státní podnik Povodí Odry. Nejvíce jich je plánováno v obci Brantice. Návrh už vodohospodáři projednali s místními obyvateli a od příštího roku chtějí zahájit přípravu výkupů pozemků. Opatření by měla vyjít na dvě miliardy korun.
včera v 11:43

Města stěhují kvůli novele novoroční ohňostroje. Někde i jen o pár metrů

Některá města zrušila klasické novoroční podvečerní ohňostroje a nahradila je například videomappingem nebo opékáním buřtů. Jinde pouze radnice mění místa konání, aby vyhověly novým pravidlům platným od prosince. Třeba v Dobřanech v Plzeňském kraji nebo v Karviné v Moravskoslezském kraji stačilo posunout odpaliště o pár desítek metrů.
včera v 06:30
Načítání...