Začíná stavba prostějovského obchvatu. Uleví Olomoucké ulici, kterou projíždí dvanáct tisíc aut denně

Na okraji Prostějova začala v úterý dlouho očekávaná stavba severního obchvatu města, který má ulevit zejména přetížené Olomoucké ulici. Dva a půl kilometru dlouhý úsek by měl stát 355 milionů korun a hotový má být v roce 2022. Příprava projektu zabrala úředníkům dva roky, největší problémy měli s výkupy pozemků.

Investorem severního obchvatu Prostějova, který má ulevit přetíženému centru města a hlavně Olomoucké ulici, je Olomoucký kraj a spolufinancuje ho i prostějovská radnice. Většinu nákladů pokryje dotace z Evropské unie. Stavba obchvatu má trvat 32 měsíců.

„Po Olomoucké ulici denně projede více než dvanáct tisíc aut. Počítáme s úbytkem. Uvidíme, jaká bude realita,“ řekl náměstek prostějovského primátora Jiří Pospíšil (PéVéčko). Stavební práce začaly oproti původnímu plánu o několik týdnů později, důvodem byl archeologický průzkum.

Severní obchvat Prostějova povede od obchodní zóny nedaleko dálnice D46 směrem na západ až k hlavní silnici na Kostelec na Hané a Konici (trasa komunikace je vyznačena na mapě níže). 

Podle olomouckého hejtmana Ladislava Oklešťka (ANO) je severní obchvat nejvýznamnějším dopravním projektem na Prostějovsku. „Obchvat bude přínosem pro město Prostějov, protože tranzitní dopravu nasměruje z centra bokem. Myslím, že na Olomoucké ulici a v centru Prostějova si lidé hodně oddychnou,“ řekl hejtman.

Stavba prostějovského obchvatu začala 13. srpna 2019, silnice má být hotová za 32 měsíců
Zdroj: Jaroslav Svoboda/ČTK

Výkupy pozemků se protáhly

Na přípravě projektu pracovaly úřady dva roky. Bylo nutné vykoupit pozemky od 120 vlastníků, pět pozemků bylo nakonec dokonce vyvlastněno. „Buď nebyli vlastníci, nebo jsme se nemohli dohodnout,“ podotkl Pospíšil.

Podle náměstkyně primátora Aleny Raškové (ČSSD) se při výkupu podařilo nastavit rozumnou cenu za metr čtvereční. „Cena půdy je tam maximálně padesát korun a vykupovalo se za šest set korun. Takže to byl přece jenom rozdíl a snad to některé ovlivnilo,“ řekla.

V budoucnu by mohly vzniknout i navazující obchvaty obcí ve směru z Prostějova na Konici. Problém s hustou dopravou mají například ve Ptení. „Starostové obcí by chtěli, aby to šlo mimo obce, kde jim nyní auta jezdí u domů. To už by bylo ale tak k miliardě a bude to asi na další volební období,“ sdělila Rašková.

Olomouc čeká na další úsek

 V plánu jsou i další komunikace, které mají odklonit zejména tranzitní dopravu z měst v Olomouckém kraji. Například Olomouc už má hotové dva úseky – jižní a západní část obchvatu. Ředitelství silnic a dálnic momentálně plánuje takzvanou východní tangentu.

Komunikace má pomoci zejména městským částem Hodolany, Pavlovičky, Bělidla a Chválkovice. Zatím musí všechna auta, i ta nákladní, jezdit po vytížené výpadovce na Šternberk, po které navíc jezdí i tramvaje. Situace je tam nejhorší v dopravních špičkách. 

Podle aktuálních informací z Ředitelství silnic a dálnic je zahájení stavby východní tangenty olomouckého obchvatu naplánováno na rok 2025. Budování skoro sedm a půl kilometru dlouhého úseku by mělo probíhat tři roky.

Doprava v Hodolanské ulici v Olomouci bývá často problematická, na cestě do Šternberka se tam řidiči zdrží i desítky minut
Zdroj: Luděk Peřina/ČTK

Přerovská D1 snad příští rok

Možná ještě víc než Olomouc potřebuje obchvat Přerov. Funkci obchvatu zde má plnit plánovaná dálnice D1. V tuto chvíli se buduje předposlední, čtrnáctikilometrový úsek dálnice, a to mezi Lipníkem nad Bečvou a Přerovem, který má být dokončen ještě v tomto roce. 

Zahájení stavby posledního desetikilometrového úseku dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi se podle aktuálních informací odhaduje na příští rok a dokončení o čtyři roky později. Právě spojením úseků Lipník nad Bečvou – Přerov a Přerov–Říkovice bude dálnice kompletní a Přerovu bude sloužit jako obchvat. Odklonit má hlavně tranzitní dopravu, která projíždí městem na trase mezi Zlínem a Olomoucí.

V Přerově se navíc v tuto chvíli začíná stavět i takzvaný průpich. Jde o silnici, která má být jakýmsi vnitřním průtahem městem, který Přerov zatím nemá. Práce začaly demolicí pěti domů, které průpichu stojí v cestě. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
11:54Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 8 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 10 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
07:56Aktualizovánopřed 13 hhodinami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánovčera v 22:11

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánovčera v 21:09

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
včera v 09:13

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
včera v 09:05
Načítání...