V dílnách brněnského dopravního podniku opraví historickou tramvaj pro Prahu

2 minuty
V Brně opraví historickou tramvaj pro Prahu
Zdroj: ČT24

Dopravní podnik města Brna opraví pro Prahu tramvaj typu K2. Dopravce hlavního města ji odkoupil z Bratislavy a chce ji po renovaci zařadit mezi své historické kousky. V pátek ráno tramvaj na podvalníku dorazila do brněnských ústředních dílen, kde na ní budou devět měsíců pracovat. V Praze by se jí první cestující mohli svézt na konci příštího roku.

Tramvaj s původním výrobním číslem 166578 byla vyrobena v roce 1977 v závodě ČKD Tatra Praha, odkud úplně nová putovala do Bratislavy jako zácvikové vozidlo pro nové řidiče. Zajímavostí je, že do provozu s cestujícími nebyla nikdy zařazena.

Autoškolní tramvaj sloužila až do roku 2009. „Praha tramvaj od Bratislavy koupila za tisíc eur (zhruba 25 500 korun) a brněnský dopravní podnik ji jako vítěz výběrového řízení za devět a půl milionu korun uvede do stavu, v jakém vyjela z výroby,“ nastínila mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Na rozdíl od Prahy má brněnský podnik s provozem vozů K2, které vyráběla ČKD v závodě Tatra Smíchov, bohaté zkušenosti. Ve městě jich jezdilo přes sto třicet a několik kusů je stále v provozu. „Chceme pokračovat v prezentaci nejvýznamnějších zástupců tramvají Tatra z nejúspěšnějšího období padesátých až šedesátých let, které pro veřejnost charakterizuje zejména výjimečný design Františka Kardause,“ uvedl technický ředitel pražského dopravního podniku Jan Šurovský.

Do opravy se zapojí téměř všechny profese

Během devíti měsíců strávených v brněnských ústředních dílnách místní zaměstnanci tramvaj rozeberou na jednotlivé komponenty, provedou důkladnou kontrolu, vyvaření nebo výměnu zkorodovaných součástí. Vůz se dočká nové kabeláže, elektrické výzbroje, pokládky podlah nebo montáže obložení interiéru, stropu, zasklení či přelakování. Na rekonstrukci se bude podílet prakticky většina profesí ústředních dílen, které zaměstnávají sto čtyřicet  lidí. Od karosářů přes elektrikáře až po lakýrníky nebo stolaře.

Tramvaj bude mít typické vlnité oplechování a získá červeno-krémový nátěr. V Brně už pro svoji sbírku provozních historických vozidel jednu tramvaj K2 renovovali. „Zaměstnanci tak využijí svoje zkušenosti, které nabyli v roce 2016. Chceme, aby byl výsledek stoprocentní a kolegové i cestující v Praze byli spokojení,“ řekl generální ředitel brněnského podniku Miloš Havránek. Místo původních podvozků dostane tramvaj podvozky po některém z vyřazených brněnských vozů K2 či T3.

I když bude tramvaj zvenčí i zevnitř budit dojem původní podoby, získá některé moderní prvky pro řízení a také dostane antivandalské fólie či kamerový systém. 

V Praze tramvaj jezdila jen zkušebně

Vozy K2 byly prvními článkovými tramvajemi z ČKD, které našly v Československu uplatnění nejvíce právě v Brně a v Bratislavě, jezdily například i v Ostravě. Provedení čela je shodné s typem T3. Vyráběly se v letech 1966 až 1983 a dostaly se i do měst bývalého Sovětského svazu a do Sarajeva.

Pro tramvaj K2 bude uvedení do provozu s cestujícími v Praze premiérou. Dvoučlánkové tramvaje K1 a K2 v hlavním městě jezdily jen v rámci zkoušek výrobce v letech 1965–1966 v režimu bez cestujících. Do pražského členitého terénu se tyto článkové tramvaje příliš nehodily a dopravní podnik zůstal u nákupu tramvají T3. Lidé se v Praze svezení dočkají na konci roku 2022, kdy Praha zařadí tramvaj mezi své retro vozy. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 19 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 19 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 20 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
20. 12. 2025

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
20. 12. 2025

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...