Akustiku nového koncertního sálu pro Brno zkoušejí experti na speciálním modelu

Akustiku nového koncertního sálu pro Brno zkoušejí experti na speciálním modelu (zdroj: ČT24)

Odborníci dokončují práci na zvukových vlastnostech budoucího koncertního sálu pro Brno. Využívají k tomu speciální model, který je věrnou zmenšeninou sálu. Samotná budova se ale v Brně začne stavět až příští rok, asi o čtyři roky později, než se původně plánovalo. Ministerstvo kultury by v nejbližší době mělo na stavbu uvolnit šest set milionů korun.

Dřevěná bedna, do které mají specialisté na akustiku přístup zespodu i ze stran, ukrývá budoucí koncertní sál v měřítku 1:10. Včetně dvanácti set plastových návštěvníků. Experti je potřebují kvůli tomu, aby věděli, jak moc budou lidé zvuk v sále pohlcovat.

„Používáme dva typy techniky. Na jeviště umístíme reproduktor, který vydává zvuk, a do hlediště umístíme mikrofon, který zvuk zachycuje. V našem případě provádíme binaurální měření, to znamená na dvě uši. K tomu slouží model hlavy s mikrofonem v každém uchu,“ popsal vedoucí akustik projektu z Nagata Acoustics Marc Quiquerez.

Výsledek nesmí být polovičatý

Složitá měření mají vést k tomu, aby se v sále eliminoval nepříjemný dozvuk a z každého místa bylo stejně dobře slyšet. I kvůli tomu nechali akustici upravit třeba balkony. „Jsou to veškeré ty tmavě šedé prvky. Byla potřeba změna tvaru a vyklenutí, textura se dělala hlubší, protože právě od nich vznikaly nepříjemné odrazy,“ vysvětlil hlavní architekt modelu z firmy Aveton Jan Antoš.

„Když jsem měla možnost teď ve sluchátcích slyšet tlesknutí v sále, který ještě neexistuje, tak si říkám, tak to už jsme opravdu v science fiction. Ale věřím tomu, že všechny tyto kroky jsou nesmírně důležité. Kdyby se přeskočily, kdybychom si tu cestu usnadnili, tak ten výsledek by byl polovičatý,“ řekla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Hotové jsou zatím jen garáže

Zatímco akustikům se výsledky měření rýsují na monitorech, na místě budoucího koncertního sálu se už tři roky nezměnilo nic. Z Janáčkova kulturního centra (JKC) jsou hotové jenom podzemní garáže, na samotné budově by se mohlo začít pracovat v polovině příštího roku. „V současné době probíhá příprava dokumentace pro provedení stavby, na základě ní bude následně vypsána soutěž pro výběr dodavatele stavby. Začala i příprava soutěže na dodání koncertních varhan, které mají být součástí koncertního sálu JKC,“ řekl náměstek primátorky města Brna Tomáš Koláčný (Piráti).

Koncertní sál vyjde skoro na dvě miliardy korun. Tři sta milionů už stála první etapa prací, kterou zaplatily Brněnské komunikace. Dalších sto milionů korun na projekt postupně uvolňuje Jihomoravský kraj, šest set milionů pošle na stavbu stát. Zbylých devět set milionů doplatí letos a v příštích třech letech město Brno. První koncert by se pak v sále mohl konat před koncem roku 2024.