Odbory ostravského dopravního podniku ukončily stávkovou pohotovost, propouštět se nebude

Odbory Dopravního podniku Ostrava (DPO) ukončily stávkovou pohotovost, kterou vyhlásily loni v prosinci. Při jednání se zaměstnavatelem ale uspěli řidiči autobusových a trolejbusových linek jen částečně, řekl předseda Základní organizace odborového svazu Dosia při DPO Ivo Protivínský. Podle něj DPO upravil některé střídací body a garantuje, že nebude propouštět. Počet linek, které během jedné směny mají řidiči obsluhovat, se ale nesníží. DPO provozuje 12 trolejbusových a skoro 60 autobusových linek.

Trolejbus Dopravního podniku Ostrava
Zdroj: ČTK Autor: Jaroslav Ožana

„Stávkovou pohotovost jsme chtěli ukončit už dříve. Vinou opatření souvisejících s epidemií koronaviru jsme se ale nemohli setkat. On-line jsme schůzi svolávat nechtěli,“ řekl Protivínský. Dodal, že v minulých dnech se odboráři sešli a pohotovost zrušili. Uspěli ale jen s některými požadavky.

„Podařilo se nám prosadit dílčí změny, co se týče střídacích bodů, kdy se řidiči u jednotlivých linek střídají. Zaměstnavatel nám také garantuje, že se vinou epidemie nebude propouštět,“ uvedl šéf odborářů.

Generální ředitel podniku a předseda představenstva DPO Daniel Morys rozhodnutí uvítal. „Jsme rádi, že se situace uklidnila. Nový systém běží ve standardním provozu a slouží ku prospěchu. Našich řidičů si velmi vážíme a jsme rádi, že přínosný společný dialog nad zlepšováním fungování celého Dopravního podniku Ostrava mezi managementem a odbory bude i nadále pokračovat,“ řekl.

Protivínský dodal, že odbory naopak neuspěly s požadavkem, aby jeden řidič během jedné směny obsluhoval maximálně tři linky. Toto číslo vedení dopravního podniku v rámci optimalizace od letošního roku zvedlo až na sedm. Řidiči byli proti s ohledem na náročnost přejezdů a další komplikace.

Odboráři argumentují větší stresovou zátěží pro řidiče

„Řidič bude vystresovaný, že zajede někam jinam, splete se, bude muset couvat, nedejbože tam bude nějaký výkop, ty kolikrát nemáme na dopravní podnik hlášené, bude projíždět nějakou cestou, kde to není vůbec vhodné pro autobus. Možností, co se může stát, je spousta,“ řekl Protivínský.  Podle něj budou řidiči náchylnější k tomu, aby způsobili nehodu. 

Mluvčí DPO Karolína Hřivnáč Rycková připustila, že úpravy zasahují do komfortu řidičů. „Nacházíme se v době, kdy kvůli koronaviru evidujeme velký propad tržeb a tuto ztrátu eviduje také náš zřizovatel statutární město Ostrava. V této situaci jsme mohli začít propouštět naše zaměstnance,“ uvedla.

Propouštění by ale podle mluvčí omezilo i počet linek pro cestující. „Protože pokles našich služeb k cestujícím odmítáme, stejně tak jako propouštění, rozhodli jsme se pro dílčí zefektivnění výpravy autobusových spojů. Zároveň chceme zdůraznit, že i přes složitou koronavirovou situaci stouply mzdy v DPO od 1. ledna zhruba o čtyři procenta,“ dodala.