Odbory ostravského dopravního podniku ukončily stávkovou pohotovost, propouštět se nebude

Odbory Dopravního podniku Ostrava (DPO) ukončily stávkovou pohotovost, kterou vyhlásily loni v prosinci. Při jednání se zaměstnavatelem ale uspěli řidiči autobusových a trolejbusových linek jen částečně, řekl předseda Základní organizace odborového svazu Dosia při DPO Ivo Protivínský. Podle něj DPO upravil některé střídací body a garantuje, že nebude propouštět. Počet linek, které během jedné směny mají řidiči obsluhovat, se ale nesníží. DPO provozuje 12 trolejbusových a skoro 60 autobusových linek.

„Stávkovou pohotovost jsme chtěli ukončit už dříve. Vinou opatření souvisejících s epidemií koronaviru jsme se ale nemohli setkat. On-line jsme schůzi svolávat nechtěli,“ řekl Protivínský. Dodal, že v minulých dnech se odboráři sešli a pohotovost zrušili. Uspěli ale jen s některými požadavky.

„Podařilo se nám prosadit dílčí změny, co se týče střídacích bodů, kdy se řidiči u jednotlivých linek střídají. Zaměstnavatel nám také garantuje, že se vinou epidemie nebude propouštět,“ uvedl šéf odborářů.

Generální ředitel podniku a předseda představenstva DPO Daniel Morys rozhodnutí uvítal. „Jsme rádi, že se situace uklidnila. Nový systém běží ve standardním provozu a slouží ku prospěchu. Našich řidičů si velmi vážíme a jsme rádi, že přínosný společný dialog nad zlepšováním fungování celého Dopravního podniku Ostrava mezi managementem a odbory bude i nadále pokračovat,“ řekl.

Protivínský dodal, že odbory naopak neuspěly s požadavkem, aby jeden řidič během jedné směny obsluhoval maximálně tři linky. Toto číslo vedení dopravního podniku v rámci optimalizace od letošního roku zvedlo až na sedm. Řidiči byli proti s ohledem na náročnost přejezdů a další komplikace.

Odboráři argumentují větší stresovou zátěží pro řidiče

„Řidič bude vystresovaný, že zajede někam jinam, splete se, bude muset couvat, nedejbože tam bude nějaký výkop, ty kolikrát nemáme na dopravní podnik hlášené, bude projíždět nějakou cestou, kde to není vůbec vhodné pro autobus. Možností, co se může stát, je spousta,“ řekl Protivínský.  Podle něj budou řidiči náchylnější k tomu, aby způsobili nehodu. 

Mluvčí DPO Karolína Hřivnáč Rycková připustila, že úpravy zasahují do komfortu řidičů. „Nacházíme se v době, kdy kvůli koronaviru evidujeme velký propad tržeb a tuto ztrátu eviduje také náš zřizovatel statutární město Ostrava. V této situaci jsme mohli začít propouštět naše zaměstnance,“ uvedla.

Propouštění by ale podle mluvčí omezilo i počet linek pro cestující. „Protože pokles našich služeb k cestujícím odmítáme, stejně tak jako propouštění, rozhodli jsme se pro dílčí zefektivnění výpravy autobusových spojů. Zároveň chceme zdůraznit, že i přes složitou koronavirovou situaci stouply mzdy v DPO od 1. ledna zhruba o čtyři procenta,“ dodala. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Michelin posune Česko na světové mapě gastronomie, míní odborníci

Michelinův průvodce rozdal prestižní hvězdy restauracím. Také letos uspěly podniky z Česka, je jich však více než dříve a nachází se i mimo Prahu. Podle herce, blogera a autora Gastromapy Lukáše Hejlíka posune úspěch oceněných restaurací českou gastronomii výš na světové mapě. S tím souhlasí i prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek, podle kterého díky tomu Česko nebude dírou na mapě Michelinu. O současné české gastronomii, jejím rozvoji, ale i problémech debatovali hosté v Událostech, komentářích z ekonomiky, kterými provázely Nina Ortová a Jitka Fialková.
před 4 hhodinami

Obce podporují mladé rodiny. Za novorozence nabízí rodičům i deset tisíc korun

Odchod mladých a malá porodnost. Mnohá menší města a obce se potýkají s postupným vylidňováním. Řada z nich proto například zvyšuje finanční příspěvek na novorozence. Od příštího roku dostanou dvojnásobnou částku – tedy deset tisíc korun – děti ve městě Brumov-Bylnice. Stejný příspěvek mají od letošního července i pro rodiče v Jeseníku nebo Valašských Kloboukách. Naopak obec Modrava letos příspěvek snížila z původních šedesáti tisíc na nynějších deset tisíc korun.
před 7 hhodinami

Zlomek lidí z pohyblivého domu v Chomutově smí domů

Část lidí vystěhovaných z chomutovského panelového domu se může před Vánocemi vrátit. Rozhodl o tom statik. Budova se dala do pohybu koncem léta. Geologové podloží prozkoumávali dvacetimetrovými vrty, přesnou příčinu prudkých pohybů ale zatím stále odhadují. Podle primátora Milana Märce (Nový Sever) mohlo jít o důsledek propadu šachty z 19. století.
před 7 hhodinami

Erozní vyhláška má řešit i vítr, Motoristé plánují změny

Ministerstvo životního prostředí představilo pravidla, která mají zajistit větší ochranu půdy před erozí způsobenou kromě vody i větrem. Agrární komoře vadí, že s ní resort změny dostatečně neprojednal a není ani úplně jasné, jak se budou posuzovat jednotlivé případy. Vyhlášku kritizují i Motoristé. Nová pravidla mají platit od července.
před 7 hhodinami

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 17 hhodinami

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 17 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
včera v 07:00

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
12. 12. 2025
Načítání...