Ostravou jezdí Electron se superdobíjením. Svůj první elektrobus nasadí i Olomoučtí

Dopravní podnik Ostrava (DPO) zahájil provoz dvou elektrobusů s technologií takzvaného ultrarychlého dobíjení. Nové elektrobusy Ekova Electron jsou podle mluvčí DPO Karolíny Ryckové od pátku v provozu na lince 64 z Ostravy-Svinova do Klimkovic. Elektrobus vyjede v pondělí na jednu z linek městské hromadné dopravy také v Olomouci. Tam se bude jednat o vůbec první veřejný dopravní prostředek s touto technologií.

Autobus značky SOR vybavený elektromotorem stál 13,14 milionu korun a Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) jej pořídil díky dotaci z evropských fondů. Pokud se nízkopodlažní elektrobus s kapacitou 105 cestujících v ulicích Olomouce osvědčí, pořídí DPMO v budoucnu nejspíš další vozy poháněné elektřinou.

„Elektrobus nasadíme hned v pondělí na linku číslo 14. Dojezd tohoto autobusu na jedno nabití je zhruba 150 kilometrů,“ řekl ředitel DPMO Jaromír Machálek. V areálu odstavné plochy autobusů DPMO bylo vybudováno nabíjecí místo, které baterie elektrobusu dokáže nabít na plnou kapacitu za osm hodin. „Při rychlonabíjení stačí dvě až tři hodiny,“ podotkl Machálek.

Dvanáctimetrový elektrobus SOR se vyznačuje velmi tichým motorem a nulovými emisemi. Podle primátorova náměstka Ladislava Šnevajse (KDU-ČSL) je nákup elektrobusu milníkem v dějinách městské hromadné dopravy v Olomouci.

Myslím si, že je to historický okamžik. Je to sto let po tom, co vyjely v Olomouci první tramvaje, a 90 let po tom, co vyjely první autobusy.
Ladislav Šnevajs
náměstek primátora, Olomouc

Poptávka po elektrobusech v Česku stoupá a firma SOR Libchavy by jich měla letos vyrobit rekordních více než 50. Elektrobusy si objednaly například dopravní podniky v Hradci Králové, Frýdku-Místku, Karviné či Bratislavě.

DPMO, jehož stoprocentním vlastníkem je město, ročně v tramvajích a autobusech přepraví 55 milionů lidí. Na konci loňského roku měl 78 autobusů a 69 tramvají. Vozový park postupně modernizuje.

Ostravské ultra rychlé dobíjení

Novinku, která začíná vozit cestující v Ostravě, je možné v dobíjecí stanici na dolní zastávce Svinov mosty naplnit za pět minut energií na jednu hodinu provozu. „Našim cestujícím jsme slíbili nejmodernější veřejnou dopravu v zemi. A zároveň vozový park bez dieselových motorů do konce roku 2020. Tímto krokem jsme ke splnění obou slibů zase o něco blíž,“ uvedl ředitel DPO Daniel Morys.

Elektrobusy Ekova Electron vyrobila ostravská firma Ekova Electric. Jsou 12 metrů dlouhé a vejde se do nich až 86 cestujících. Elektrobusy jsou nízkopodlažní a klimatizované, mají dvě místa pro invalidní vozíky.

Technologie označovaná opportunity charging je otevřený systém dobíjení, což v praxi znamená, že se k nabíjecí stanici bude moci v budoucnu připojit jakékoli další vozidlo splňující příslučné standardy.

Cením si toho, že se DPO stal v České republice průkopníkem inteligentních řešení, které dnes v Evropě podporuje stále víc výrobců elektrobusů a nabíjecích stanic.
Tomáš Pittermann
předseda představenstva Ekova Electric

Dobije se 15x denně

Dobíjení s výkonem 450 kilowatt funguje s pomocí ramene a pohyblivého mechanismu, které se k elektrobusu připojí přes střešní ližiny. Dopravní podnik Ostrava plánuje až 15 nabití denně. Každé z vozidel by tak denně mohlo najet až 350 kilometrů.

Jeden elektrobus stojí téměř 14 milionů korun bez DPH. Náklady na pořízení dobíjecí stanice jsou 12 milionů korun. Ostravská společnost Ekova Electric modernizuje tramvaje a vyrábí elektrobusy, které sama vyvíjí. Je dceřinou společností městského Dopravního podniku Ostrava.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 13 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 15 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
21. 12. 2025

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
21. 12. 2025
Načítání...