Ostravou jezdí Electron se superdobíjením. Svůj první elektrobus nasadí i Olomoučtí

Dopravní podnik Ostrava (DPO) zahájil provoz dvou elektrobusů s technologií takzvaného ultrarychlého dobíjení. Nové elektrobusy Ekova Electron jsou podle mluvčí DPO Karolíny Ryckové od pátku v provozu na lince 64 z Ostravy-Svinova do Klimkovic. Elektrobus vyjede v pondělí na jednu z linek městské hromadné dopravy také v Olomouci. Tam se bude jednat o vůbec první veřejný dopravní prostředek s touto technologií.

Autobus značky SOR vybavený elektromotorem stál 13,14 milionu korun a Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) jej pořídil díky dotaci z evropských fondů. Pokud se nízkopodlažní elektrobus s kapacitou 105 cestujících v ulicích Olomouce osvědčí, pořídí DPMO v budoucnu nejspíš další vozy poháněné elektřinou.

„Elektrobus nasadíme hned v pondělí na linku číslo 14. Dojezd tohoto autobusu na jedno nabití je zhruba 150 kilometrů,“ řekl ředitel DPMO Jaromír Machálek. V areálu odstavné plochy autobusů DPMO bylo vybudováno nabíjecí místo, které baterie elektrobusu dokáže nabít na plnou kapacitu za osm hodin. „Při rychlonabíjení stačí dvě až tři hodiny,“ podotkl Machálek.

Dvanáctimetrový elektrobus SOR se vyznačuje velmi tichým motorem a nulovými emisemi. Podle primátorova náměstka Ladislava Šnevajse (KDU-ČSL) je nákup elektrobusu milníkem v dějinách městské hromadné dopravy v Olomouci.

Myslím si, že je to historický okamžik. Je to sto let po tom, co vyjely v Olomouci první tramvaje, a 90 let po tom, co vyjely první autobusy.
Ladislav Šnevajs
náměstek primátora, Olomouc

Poptávka po elektrobusech v Česku stoupá a firma SOR Libchavy by jich měla letos vyrobit rekordních více než 50. Elektrobusy si objednaly například dopravní podniky v Hradci Králové, Frýdku-Místku, Karviné či Bratislavě.

DPMO, jehož stoprocentním vlastníkem je město, ročně v tramvajích a autobusech přepraví 55 milionů lidí. Na konci loňského roku měl 78 autobusů a 69 tramvají. Vozový park postupně modernizuje.

Ostravské ultra rychlé dobíjení

Novinku, která začíná vozit cestující v Ostravě, je možné v dobíjecí stanici na dolní zastávce Svinov mosty naplnit za pět minut energií na jednu hodinu provozu. „Našim cestujícím jsme slíbili nejmodernější veřejnou dopravu v zemi. A zároveň vozový park bez dieselových motorů do konce roku 2020. Tímto krokem jsme ke splnění obou slibů zase o něco blíž,“ uvedl ředitel DPO Daniel Morys.

Elektrobusy Ekova Electron vyrobila ostravská firma Ekova Electric. Jsou 12 metrů dlouhé a vejde se do nich až 86 cestujících. Elektrobusy jsou nízkopodlažní a klimatizované, mají dvě místa pro invalidní vozíky.

Technologie označovaná opportunity charging je otevřený systém dobíjení, což v praxi znamená, že se k nabíjecí stanici bude moci v budoucnu připojit jakékoli další vozidlo splňující příslučné standardy.

Cením si toho, že se DPO stal v České republice průkopníkem inteligentních řešení, které dnes v Evropě podporuje stále víc výrobců elektrobusů a nabíjecích stanic.
Tomáš Pittermann
předseda představenstva Ekova Electric

Dobije se 15x denně

Dobíjení s výkonem 450 kilowatt funguje s pomocí ramene a pohyblivého mechanismu, které se k elektrobusu připojí přes střešní ližiny. Dopravní podnik Ostrava plánuje až 15 nabití denně. Každé z vozidel by tak denně mohlo najet až 350 kilometrů.

Jeden elektrobus stojí téměř 14 milionů korun bez DPH. Náklady na pořízení dobíjecí stanice jsou 12 milionů korun. Ostravská společnost Ekova Electric modernizuje tramvaje a vyrábí elektrobusy, které sama vyvíjí. Je dceřinou společností městského Dopravního podniku Ostrava.