Brněnský ústav nabízí bezplatné analýzy protivirových materiálů na výrobu ochranných pomůcek

9 minut
Analýza protivirových materiálů
Zdroj: ČT24

Ústav přístrojové techniky Akademie věd v Brně nabízí bezplatné analýzy nanomateriálů, které lze potenciálně využít v boji proti novému typu koronaviru. Nabídka míří k výzkumným institucím, vysokým školám i firmám, které pracují na perspektivních materiálech pro výrobu roušek, filtrů a dalších ochranných prostředků, ale také například nemocnicím, které chtějí zjistit kvalitu svých roušek a respirátorů.

Ústav bude vzorky zkoumat unikátní metodou, takzvanou mikroskopií pomalými elektrony. Ta umožňuje pozorovat vzorky s vysokým rozlišením pod jeden nanometr. Dokáže také zvýraznit materiálový kontrast a vyznačuje se špičkovou povrchovou citlivostí. „Jde o běžný rastrovací elektronový mikroskop. Jestliže ale chceme rozlišit nanometry, musíme použít elektrony s velmi nízkou energií. Tak jsme schopni zobrazit velmi malé materiály,“ vysvětlila ředitelka Ústavu přístrojové techniky a průkopnice metody Ilona Müllerová.

Viry jsou velké osmdesát až sto dvacet nanometrů, díky nové metodě jsou vědci schopni rozlišit vzdálenost mezi vlákny ještě mnohem menší. „Zkonstruovali jsme unikátní ultra-vysoké vakuové zařízení. Náš přínos byl také ve vyvinutí nové čočky, která vysoké rozlišení umožní,“ řekla Ilona Müllerová.

Do hloubky

Vědci v Brně jsou schopni analyzovat propustnost a složení povrchu látky a také strukturu nanovláken a vidět vlákna do hloubky. „Srovnáváme materiály a jejich odolnost po dvanácti hodinách. Jestli je například struktura stejná nebo se změní vlhkostí a také jak se například změní po vyprání,“ vysvětlila Ilona Mülerová.

Ústavu už se ozvala čtyři pracoviště, která mají o analýzu materiálu zájem. Z nich byly dvě nemocnice. „Já právě pracuji na vzorku roušek, které si objednala jedna nemocnice jako vysoce certifikované v Asii, a ukazuje se, že až tak dobře nefungují,“ popsala vědkyně Eliška Materna Mikmeková. Analýza podle ní trvá podle použitého materiálu hodinu až několik hodin. „Některé roušky jsou bavlněné a mají antibakteriální nátěr, v tomto případě je analýza nejrychlejší. Jestli jsou z nově vyvíjených nanovláken, prakticky je neznáme, tak to trvá déle,“ vysvětlila vědkyně.

Pracovat s touto metodou podle Ilony Müllerové už umějí i některé komerční mikroskopy. Ale ne každý vědecký pracovník ji ovládá. „Není to o zmáčknutí knoflíku, chce to větší odborné znalosti a trpělivost,“ vysvětlila.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 12 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 16 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 19 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 21 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 22 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
17. 12. 2025
Načítání...