Reklama může vypadat dobře i bez křiklavých nápisů. Ostrava dá podnikatelům peníze na vkusnou propagaci

Ostrava bojuje s reklamním smogem (zdroj: ČT24)

Ostravské ulice a výlohy obchodů se začínají měnit. Od prvního ledna je v platnosti nová koncepce města, která reguluje nepřiměřenou a nevkusnou reklamu. Provozovny, které budou muset reklamní označení měnit, si mohou zažádat o dotaci až 30 tisíc korun. Vedení města počítá s finančním příspěvkem pro zhruba stovku podniků v centru. Město vydalo i manuál, jak má reklama vypadat.

K nepoznání se už změnil například Dům kultury města Ostravy, z budovy zmizely všechny reklamy. „Tou největší byla reklamní plachta označující Janáčkovu filharmonii Ostrava. Ta byla u středového okna a zakrývala ho prakticky celé. Měla rozměry 4 krát 9 metrů,“ popsala změny místopředsedkyně představenstva Domu kultury města Ostravy Petra Javůrková.

Město by chtělo, aby se podobně omezily, nebo alespoň upravily reklamní poutače i na ostatních budovách ve městě. Podnikatele však Ostrava nechce pokutovat, spíše jim ukázat správný směr. Provozovatelé podniků budou moci od začátku března žádat o dotaci na novou reklamu. Město chce pomoci hlavně těm nejmenším podnikatelům.

„Je velmi důležité, aby žadatel přicházel s konkrétním návrhem, který bude odpovídat něčemu, co nazýváme reklamním standardem,“ řekla náměstkyně ostravského primátora Zuzana Bajgarová (ANO). Firmy mohou od města získat až třicet tisíc korun.

Internetová příručka poradí, jak na to

Rady, jak by měla reklama vypadat, sepsalo město v manuálu Ostrava 360°. Podnikatelé tam najdou návod, jak vytvořit poutavou reklamu, která však nebude rušit okolí. „Tento manuál dostaly do datových schránek všichni podnikatelé z Ostravy,“ uvedl průvodce projektem David Sasín.

Výsledek jednání magistrátu s majitelem objektu. Ten po domluvě s městem nevzhlednou reklamu odstranil
Zdroj: Městský obvod Moravská Ostrava a Přívoz

Jedním z nejdůležitějších pravidel při výrobě reklamních poutačů je například nepoužívat reflexní barvy. Reklama by také neměla překrývat architektonické prvky budovy. Město doporučuje, aby se podnikatelé při tvorbě návrhu reklamy poradili s odborníkem. „Architekt, designér nebo grafik by vám měl říct, jak postupovat správně,“ doplnil Sasín. 

Město chce finančně podpořit zhruba stovku podnikatelů, kterým rozdělí asi tři miliony korun.