Padesát let stála u olomouckého depa. Historickou parní lokomotivu převezli do muzea v Ostravě

Historická parní lokomotiva řady 310.0 se v pátek přesunula z Olomouce do Železničního muzea moravskoslezského v Ostravě. Lokomotivu zvanou Kafemlejnek, která u olomouckého depa stála padesát let, ráno specializovaná firma naložila a nákladním autem dovezla po dálnici až k nádraží Ostrava střed. Muzeu ji pronajalo Depo historických vozidel v Lužné u Rakovníka.

Ráno specializovaná firma naložila lokomotivu na valník, což trvalo zhruba hodinu a půl. Po dálnici jí pak kamion dovezl až k nádraží Ostrava-střed. Jeřáb o hmotnosti 140 tun poté lokomotivu přeložil na speciální podstavec s kolejnicemi. Stroj musel lokomotivu zvednout desítky metrů vysoko, aby se vůz vyhnul stromům a budovám. 

„Lokomotiva je nekompletní a zrezivělá. Snahou muzea je parní lokomotivu postupně opravovat a podle možnosti ji doplňovat chybějícími díly,“ nastínil ředitel Železničního muzea moravskoslezského Vojtěch Hermann.

Pracovníci muzea lokomotivu oplotí a lidé si jí poprvé prohlédnou v sobotu 24. srpna při kulturní akci Fajne léto. „Pak bude pokračovat vylepšování vzhledu Kafemlejnku a pro veřejnost bude k prohlídce připravena v říjnu,“ přiblížil Hermann.

Převoz historické lokomotivy z Olomouce do Ostravy (zdroj: ČT24)

Vyrobena jako druhá v pořadí

Lokomotiva po svém vyřazení z provozu zakotvila před olomouckým depem za současným nádražím, kde stála celé půlstoletí. Jezdila po tratích bývalých státních československých drah. Tyto lokomotivy byly původně vyráběny pro rakouské dráhy. V letech 1883 až 1913 jich bylo vyrobeno 228. V roce 1918 pak 133 těchto strojů připadlo Československu. 

Stroj, který byl v pátek převezen do Ostravy, byl vyroben hned v roce 1883 jako druhý v pořadí ve Vídeňském Novém Městě. V Československu pak lokomotivě bylo přiděleno číslo 1. „Jde o trojspřežní tendrovou lokomotivu, která se vyznačuje baňatým komínem a vysokým parním dómem, umístěným hned za komínem,“ uvedl Hermann.

V Moravskoslezském kraji tyto lokomotivy jezdily například na Novojičínsku, ale krátce také v Třineckých železárnách.