Padesát let stála u olomouckého depa. Historickou parní lokomotivu převezli do muzea v Ostravě

Historická parní lokomotiva řady 310.0 se v pátek přesunula z Olomouce do Železničního muzea moravskoslezského v Ostravě. Lokomotivu zvanou Kafemlejnek, která u olomouckého depa stála padesát let, ráno specializovaná firma naložila a nákladním autem dovezla po dálnici až k nádraží Ostrava střed. Muzeu ji pronajalo Depo historických vozidel v Lužné u Rakovníka.

Ráno specializovaná firma naložila lokomotivu na valník, což trvalo zhruba hodinu a půl. Po dálnici jí pak kamion dovezl až k nádraží Ostrava-střed. Jeřáb o hmotnosti 140 tun poté lokomotivu přeložil na speciální podstavec s kolejnicemi. Stroj musel lokomotivu zvednout desítky metrů vysoko, aby se vůz vyhnul stromům a budovám. 

„Lokomotiva je nekompletní a zrezivělá. Snahou muzea je parní lokomotivu postupně opravovat a podle možnosti ji doplňovat chybějícími díly,“ nastínil ředitel Železničního muzea moravskoslezského Vojtěch Hermann.

Pracovníci muzea lokomotivu oplotí a lidé si jí poprvé prohlédnou v sobotu 24. srpna při kulturní akci Fajne léto. „Pak bude pokračovat vylepšování vzhledu Kafemlejnku a pro veřejnost bude k prohlídce připravena v říjnu,“ přiblížil Hermann.

2 minuty
Převoz historické lokomotivy z Olomouce do Ostravy
Zdroj: ČT24

Vyrobena jako druhá v pořadí

Lokomotiva po svém vyřazení z provozu zakotvila před olomouckým depem za současným nádražím, kde stála celé půlstoletí. Jezdila po tratích bývalých státních československých drah. Tyto lokomotivy byly původně vyráběny pro rakouské dráhy. V letech 1883 až 1913 jich bylo vyrobeno 228. V roce 1918 pak 133 těchto strojů připadlo Československu. 

Stroj, který byl v pátek převezen do Ostravy, byl vyroben hned v roce 1883 jako druhý v pořadí ve Vídeňském Novém Městě. V Československu pak lokomotivě bylo přiděleno číslo 1. „Jde o trojspřežní tendrovou lokomotivu, která se vyznačuje baňatým komínem a vysokým parním dómem, umístěným hned za komínem,“ uvedl Hermann.

V Moravskoslezském kraji tyto lokomotivy jezdily například na Novojičínsku, ale krátce také v Třineckých železárnách. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 4 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 5 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánovčera v 18:56

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánovčera v 15:53

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
včera v 15:48

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
včera v 15:11

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánovčera v 15:09

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
včera v 13:47
Načítání...