Mezi Jihlavou a Žďárem obchvaty jen pokvetou. Kolem dotací ale panuje nejistota

Události v regionech: Vysočina se chystá hned na několik obchvatů (zdroj: ČT24)

Na Vysočině začala na trase mezi Jihlavou a Žďárem nad Sázavou stavba dvou obchvatů. Řidiči by měli počítat se zdržením u Velkého Beranova a Nového Veselí. Stavby vyjdou na více než miliardu, dvě třetiny této částky by měly pokrýt dotace.

„Ve Velkém Beranově jsme požádali o částku 650 milionů na IROP (Integrovaný regionální operační program – pozn. red.). Věříme, že dvě třetiny dostaneme. Bohužel je v současné době financování pro silnice z IROPu nejasné,“ poznamenal hejtman Vysočiny Jiří Běhounek (za ČSSD). Celkové náklady na stavbu mají dosáhnout 800 milionů korun.

Součástí nového čtyřkilometrového obchvatu u Velkého Beranova má být pět mostů a také okružní křižovatka. Velkým Beranovem projíždí denně přes 12 tisíc aut. Při komplikacích na dálnici D1 se ale jejich počet rapidně zvýší, protože jde o objízdnou trasu. Kraj chce obchvat zprovoznit příští rok od listopadu, všechny stavební práce by tam měly být hotové do června 2021.

V Novém Veselí se konečně dočkají

Stavět se bude také na trase z Nového Veselí do Březí nad Oslavou, která se od srpna pro veškerý provoz zcela uzavře. Obchvat Veselí by měl začít fungovat příští rok v listopadu. Celkové náklady projektu jsou 350 milionů korun, také zde žádá kraj o dotaci.

První snahy o zbudování obchvatu sahají až do 90. let, místní lidé se ale dočkali až nyní. Na úzké silnici, která městysem prochází, se v zatáčce sotva vyhnou dvě auta. Komplikaci znamená provoz i pro žáky místní školy, kteří musejí přes komunikaci přecházet.

Díky více než pěti kilometrům nové silnice II. třídy se zbaví tranzitní dopravy i sousední obec Budeč. Firma Skanska už převzala staveniště. Nové Veselí se podílelo významně i na přípravě stavby, jejímž investorem je kraj. Městys také zaplatí vybudování mostu přes obchvat, který bude v místě křížení s cyklotrasou od Žďáru nad Sázavou.

Mezi Jihlavou a Žďárem nad Sázavou už kraj postavil obchvaty obcí Jamné a Bohdalov. A kvůli transportu nadrozměrných a těžkých dílů v případě stavby nového bloku v Jaderné elektrárně Dukovany jsou v přípravě i další tři.

Antimonopolní úřad dal zelenou stavbě na jihu Čech

Nestaví se ale pouze na Vysočině. Práce na obchvatu Českých Budějovic, který bude součástí dálnice D3, už nemají žádné omezení a mohou se naplno rozběhnout. Podle rozhodnutí Úřadu na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) bylo zadání výběrového řízení na jeho severní část transparentní a zákonné. Právě to zpochybňovaly firmy Astaldi a IC Ictas. Jde o sedmikilometrový úsek, jehož součástí bude i kilometr dlouhý tunel.