Italsko-slovenské konsorcium firem Salini Impregilo a Doprastav převzalo staveniště části obchvatu Českých Budějovic. Stavba tak může začít. Dělníci se stroji vjedou na třináctikilometrový úsek budoucí dálnice mezi Starými Hodějovicemi a Třebonínem s prvním březnovým dnem. Spolu s budováním části obchvatu bude nezbytné sladit výstavbu okolních komunikací. Stát za dopravní stavbu zaplatí sedm miliard.
Obchvat Českých Budějovic na cestě. Stroje vyjedou na další úsek v březnu
Nejkratší ze tří částí obchvatu jihočeské metropole už funguje, jejím otevřením se doprava na příjezdu do města přesunula z jedné ulice do vedlejší. To výrazně ztížilo místní provoz.
Ve snaze předejít podobné situaci chce Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zprovoznit další část obchvatu zároveň se 7,2 kilometru dlouhým úsekem D3 Úsilné – Staré Hodějovice. Ten se ale zatím stavět nemůže, protože italsko-turecké sdružení firem Astaldi a IC Ictas napadlo výběrové řízení na zhotovitele u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Zahájení stavby tedy stále čeká na rozhodnutí antimonopolního úřadu.
Podle ŘSD lze zpoždění dohnat. „Skrývka ornice, která se smí dělat pouze v jarním období nebo zase až v podzimním, mohla proběhnout a neztratili jsme stavební sezonu,“ přibližuje Vladimíra Hrušková z českobudějovického ŘSD.
Aby obchvat skutečně fungoval, musí okolo něj vyrůst i všechny navazující komunikace. „Jihočeský kraj považuje za absolutní prioritu tyto dopravní stavby zrealizovat v termínech dostavby D3,“ ujišťuje náměstek hejtmanky Josef Knot (TOP 09).
Obchvat má být hotov do roku 2022, uleví jihočeské metropoli od tranzitní dopravy a řidičům urychlí jízdu do Rakouska. Celá D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, kde se napojí na rakouskou rychlostní silnici S10. Dálnice by měla měřit zhruba 170 kilometrů, nyní je v provozu asi padesát kilometrů. Zbytek dálnice má být podle současných plánů hotov v roce 2028.