Obchvat Českých Budějovic na cestě. Stroje vyjedou na další úsek v březnu

Události: Další fáze stavby obchvatu Českých Budějovic se rozjede v březnu (zdroj: ČT24)

Italsko-slovenské konsorcium firem Salini Impregilo a Doprastav převzalo staveniště části obchvatu Českých Budějovic. Stavba tak může začít. Dělníci se stroji vjedou na třináctikilometrový úsek budoucí dálnice mezi Starými Hodějovicemi a Třebonínem s prvním březnovým dnem. Spolu s budováním části obchvatu bude nezbytné sladit výstavbu okolních komunikací. Stát za dopravní stavbu zaplatí sedm miliard.

Nejkratší ze tří částí obchvatu jihočeské metropole už funguje, jejím otevřením se doprava na příjezdu do města přesunula z jedné ulice do vedlejší. To výrazně ztížilo místní provoz.

Ve snaze předejít podobné situaci chce Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zprovoznit další část obchvatu zároveň se 7,2 kilometru dlouhým úsekem D3 Úsilné – Staré Hodějovice. Ten se ale zatím stavět nemůže, protože italsko-turecké sdružení firem Astaldi a IC Ictas napadlo výběrové řízení na zhotovitele u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Zahájení stavby tedy stále čeká na rozhodnutí antimonopolního úřadu.

Podle ŘSD lze zpoždění dohnat. „Skrývka ornice, která se smí dělat pouze v jarním období nebo zase až v podzimním, mohla proběhnout a neztratili jsme stavební sezonu,“ přibližuje Vladimíra Hrušková z českobudějovického ŘSD.

Aby obchvat skutečně fungoval, musí okolo něj vyrůst i všechny navazující komunikace. „Jihočeský kraj považuje za absolutní prioritu tyto dopravní stavby zrealizovat v termínech dostavby D3,“ ujišťuje náměstek hejtmanky Josef Knot (TOP 09).

Obchvat má být hotov do roku 2022, uleví jihočeské metropoli od tranzitní dopravy a řidičům urychlí jízdu do Rakouska. Celá D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, kde se napojí na rakouskou rychlostní silnici S10. Dálnice by měla měřit zhruba 170 kilometrů, nyní je v provozu asi padesát kilometrů. Zbytek dálnice má být podle současných plánů hotov v roce 2028.