Z Českých Budějovic na Prahu se jezdí o několik metrů více vpravo. Ředitelství silnic a dálnic s mírným skluzem zprovoznilo nový jízdní pás dálnice D3 mezi Borkem a Ševětínem – s kilometrovou mezerou kvůli chybějícímu pozemku. Pro řidiče ale zprovoznění poloviny dálnice mnoho neznamená. Stará silnice, po které se dosud jezdilo, totiž stojí v trase, kde vznikne druhý jízdní pás. Kvůli jeho výstavbě je nyní uzavřená, nadále se tedy jezdí v každém směru pouze jedním pruhem.
Dálnice D3 severně od Budějovic je napůl hotová. Kvůli sporu o pozemek ale má díru
Dálnice D3 mezi Ševětínem a Borkem, tedy necelých osm kilometrů severně od Českých Budějovic, obrysově vznikla již v 90. letech. Silničáři postavili přeložku silnice I/3 a trasu připravili na budoucí stavbu dálnice v téže trase. Znamená to ovšem, že se nejprve musel vedle této přeložky postavit jeden jízdní pás budoucí D3 a následně bylo nutné přestavět dosavadní silnici I/3 na druhý jízdní pás.
První polovina dálnice je hotová. ŘSD původně plánovalo její otevření 1. prosince. To se nepodařilo, mluvčí silničářů Jan Rýdl však ujistil, že samotná stavba skončila včas. Dvoutýdenní zdržení způsobila administrativa na ministerstvech vnitra a dopravy. Podle mluvčí stavební firmy Eurovia Ivety Štočkové se však s termínem na počátku měsíce nikdy vážně nepočítalo.
„Nevíme, kde vzniklo datum zprovoznění 1. prosince, protože podle našich informací získal investor rozhodnutí o předčasném užívání na konci minulého týdne. Z toho vyplývá, že úsek bylo možné zprovoznit až dnes, po nabytí právní moci všech těch věcí,“ upozornila.
Pro řidiče otevření první poloviny dálnice D3 mezi Ševětínem a Borkem mnoho neznamená. Protože zároveň začala přestavba silnice, po které dosud jezdili, na druhou polovinu dálnice, stále se jezdí v každém směru pouze jedním pruhem a rychlost zůstává snížená – nyní na 80 km/h. Pouze se nově jezdí z Budějovic směrem na Prahu o několik metrů více vpravo.
Neplatí to však pro celou jedenáctikilometrovou trasu Borek–Ševětín. Státu totiž dodnes nepatří jeden pozemek, což ovlivňuje provoz zhruba na kilometru dálnice. Podle mluvčí ŘSD Niny Ledvinové se po nové části dálnice zatím jezdí mezi 118. a 125. a mezi 126. a 128. kilometrem. Mezi 125. a 126. kilometrem se jezdí stále po staré silnici, takže se přejíždí přes středový pás.
Zbylý úsek nyní státu nepatří. Příslušný pozemek sice vyvlastnil a rozhodnutí loni nabylo právní moci, vyšlo však najevo, že ŘSD za něj včas nezaplatilo. Majitel pak požádal, ať mu stát pozemek vrátí. Padlo sice další rozhodnutí o vyvlastnění, majitel se proti němu však odvolal.
Dálnice D3 má v budoucnu spojit Prahu, České Budějovice a hranice s Rakouskem u Dolního Dvořiště, kde naváže na rychlostní silnici z Lince. Zatím je hotová od hranic Středočeského a Jihočeského kraje až k Bošilci jižně od Veselí nad Lužnicí a loni na podzim se začalo jezdit také po krátkém úseku Borek–Úsilné, který odvedl dopravu z obydleného území na severním okraji Českých Budějovic, kudy vede stará silnice.
Kromě úseku Ševětín–Borek se staví i sousední část Bošilec–Ševětín. Po jejich dokončení v průběhu příštích dvou let již bude možné dojet po dálnici od krajské hranice až do Českých Budějovic. V příštím roce by pak měly začít práce na dálničním obchvatu krajského města, na který pak naváže úsek k hranicím. Stavba středočeské části dálnice začne až poté – snad v polovině příštího desetiletí.