Libeňský most se začne opravovat už letos. Dopravu to zatím neomezí

Praha letos zahájí opravy Libeňského mostu. Jako první se budou rekonstruovat části, jež nemají bezprostřední vliv na dopravu. Konkrétní postup prací při opravě konstrukce pak určí studie, kterou do konce března vypracuje Kloknerův ústav ČVUT. Libeňský most z roku 1928 je v havarijním stavu, nikdy nebyl opravován. Zásah potřebuje také Karlův most, magistrát už proto hledá lom s vhodným kamenem.

Město nejdříve zahájí rekonstrukci těch částí mostu, ke kterým není komplikované získat stavební povolení a kvůli nimž nebude nutné jej uzavřít. „Zaměřujeme se teď tedy převážně na opravu částí pro pěší, bočních zdí, kandelábrů a dále se zaměřujeme na přeložku sítí,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě).

Dopravy na mostě by se neměly dotknout ani budoucí práce na pilířích a základech. „To se nedotkne dopravy a může se to udělat při provozu, ale k tomu bude složitější získat stavební povolení. Takže to nebude letos, ale bude se to letos připravovat,“ řekl Scheinherr.

Praha zvažuje dva způsoby oprav

Kloknerův ústav ČVUT městu dodá do konce března studii proveditelnosti oprav. V ní doporučí přesný postup rekonstrukce. Podle Scheinherra nyní ústav zvažuje dva možné způsoby. O jaké postupy konkrétně jde, neřekl.

Zvažují se také varianty, kdy by provoz na mostě při opravách byl alespoň částečně zachován. „To vše budeme vědět na konci března,“ uvedl náměstek.

Adam Scheinherr a Pavel Vyhnánek o letošních investicích do dopravy v Praze (zdroj: ČT24)

Vedle zmíněné studie čeká město ještě na dokument od společnosti Pragoprojekt, která navrhne postup v případě přeložky inženýrských sítí. Scheinherr řekl, že kolektor, v němž jsou umístěny všechny sítě, v této části města nevznikne. „Budovat kolektor nemá žádný velký význam, takže se jedná o nějaké menší přeložce, nebo vznikne tzv. podvrt. Pragoprojekt zjistí nejlepší možný způsob,“ vysvětlil.

Politici se v minulosti přeli, zda Libeňský most zbourat, nebo zrekonstruovat. Loni v lednu musel být zhruba na měsíc pro automobily a MHD uzavřen a následně podepřen. Osud mostu v minulosti řešilo i ministerstvo kultury, památkou jej ale neprohlásilo.

Podle Scheinherra by dopravní infrastruktura v Praze potřebovala investice za 30 miliard korun; největší deficit vidí právě ve stavu mostů.

Opravu potřebují i další mosty včetně Karlova

Opravu potřebuje také slavný Karlův most. Také na jeho rekonstrukci si nechá město vypracovat studii. Zároveň hledá lom s vhodným kamenem, který by stavbu ze 14. století mohl posílit.  Na kolik práce vyjdou a kdy začnou, zatím není jasné. Most má ve špatném stavu například 14. oblouk, který je nad Kampou.

S mosty má Praha problémy dlouhodobě. Město si nechalo nedávno udělat zátěžové testy mostu Legií a zpracovává se diagnostika Hlávkova mostu, který je rovněž ve špatném stavu. Chystá se diagnostika Palackého a Barrandovského mostu. Opraven bude muset být i Mánesův most, který byl sice rekonstruován asi před deseti lety, avšak zatéká do něj.

  • Libeňský most: Kvůli havarijnímu stavu byl v lednu 2018 uzavřen pro auta i tramvaje. Znovu se otevřel po šesti týdnech, když stavbaři most podepřeli. Na mostě stále platí výrazně omezená rychlost a zákaz potkávání tramvají, nesmějí na něj vozy těžší než šest tun. Předchozí vedení města chtělo unikátní kubistický most zbourat, nové vedení ho chce opravit.
  • Hlávkův most a Vltavská: Konstrukce Hlávkova mostu, přes který vede magistrála a tramvajová trať, je výrazně narušená. Do mostu zatéká a odpadávají z něj kusy betonu. Most u stanice metra Vltavská, který na Hlávkův most navazuje, byl uzavřen v říjnu 2018 a poté provizorně podepřen. Auta na něj ve směru z centra zatím nesmějí, zprovozněn bude jen omezeně. Podle TSK je most neopravitelný a časem ho čeká demolice.
  • Most Legií: Je ve špatném stavu, Technická správa komunikací rok trvajícím průzkumem zjišťuje přesný stav. Zahájení rekonstrukce odhaduje nejdříve na rok 2022.
  • Palackého most, Barrandovský most, Lanový most na Jižní spojce a další: Mosty jsou ve špatném stavu, připravuje se jejich diagnostika a v plánu je rozsáhlá rekonstrukce.
  • Železniční most pod Vyšehradem: Dvě lávky na mostě byly kvůli havarijnímu stavu uzavřeny loni v prosinci. Město jednu z nich v nechalo roce 2018 za 10 milionů korun opravit. Správa železnic, které památkově chráněný most patří, přitom zvažuje demolici – že je most neopravitelný uvádějí i dvě studie.
  • Lávka v Nových Butovicích: Most pro pěší byl v havarijním stavu, ve spodní části byly zrezivělé a uvolněné plechy a do konstrukce zatékalo. Lávka už byla zbourána a na jejím místě vyrostla nová.
  • Radotínská lávka přes Berounku: Ve špatném stavu je po dvou silných povodních, v roce 2014 musela být kvůli kritickému stavu ve dvou místech podepřena. Po mimořádné kontrole po pádu lávky v Troji byla dále zpevněna a zajištěna, aby v případě přetržení lan nespadla. Na lávku nesmí větší skupiny lidí, motocykly ani jedoucí cyklisté. Na lávku se nesmí ani při silnějším větru. Připravuje se stavba nové lávky.