Padl rozsudek v kauze železničního neštěstí ve Studénce. Soud zprostil viny všech 10 obžalovaných

U soudu padl rozsudek v případu železničního neštěstí ve Studénce, při kterém v roce 2008 zemřelo osm lidí, zraněno jich bylo 95. Soud zprostil viny všech 10 obžalovaných. Za obecné ohrožení jim hrozily tresty od tří do šesti let vězení. Obhájci obžalovaných však vinu odmítali a žádali zproštění obžaloby.

„S obavou jsem očekávala výsledek… Je to ta nejhorší varianta, která mohla nastat. Tady bylo provinění, ale trest žádný,“ uvedla přímá účastnice nehody zdravotní sestra Naděžda Tomčíková v reakci na čtvrteční rozhodnutí soudu. Rozsudek není pravomocný, státní zástupce se odvolal.

Soudce během zdůvodnění osvobozujícího rozsudku řekl, že se přesně neví, proč most spadl a neprokázalo se, že by skutek spáchali právě obžalovaní. Podle něj v tom nemá jasno ani většina expertů a soudních znalců, které soud během devítiletého procesu vyslýchal. Zproštění viny požadovali obhájci obžalovaných. 

Tři obžalovaní, kteří se vzdali práva na odvolání, odmítli rozsudek komentovat. Desítce obžalovaných, z nichž většina se z jednání omluvila, hrozily tresty od tří do šesti let vězení.

„Abychom obžalované mohli uznat vinnými, museli bychom vědět, proč most spadl. Můžeme se domýšlet, ale nevíme to. Co se tam stalo, není proto jasné,“ řekl Pšenica. Chyb podle něj stavaři udělali hodně. „Byla tam pochybení, která jsou i na jiných stavbách. Je ale hloupost tvrdit, že most spadl, protože byl nedostatečně zajištěn smluvní vztah mezi firmami,“ podotkl. Dodal, že v případě pochybností se musí rozhodovat ve prospěch obžalovaných.

Domnívám se, že důkazy byly provedeny dostatečně. Soud se ale nezabýval všemi okolnostmi.
Aleš Kopal
státní zástupce

Ve zdůvodnění soudce zmínil i to, nač advokáti upozorňovali od začátku procesu - po trati v době opravy mostu jezdil vlak. „Samotné dráhy mohly ze dne na den požádat o výluku. Nestalo by se pak to, co se stalo. I pouhé snížení rychlosti by stačilo. Toto jsou ale otázky na Moravskoslezský kraj, investora, dráhy, projektanta. Tady je potřeba řešit závažné následky, tady je odpovědnost, proč rychlík narazil v plné rychlosti do trosek mostu,“ uvedl soudce. To státní zástupce aleš Kopal odmítá. Podle něj byl projekt připraven tak, aby výluky nebyly nutné.

Soudce Pšenica odmítl argument jednoho ze znalců, podle nějž pád mostu zavinil souhrn celé řady pochybení. „Pochybení musíme pojmenovat, nemůžeme říci tak obecně,“ uvedl předseda senátu.

Abychom obžalované mohli uznat vinnými, museli bychom vědět, proč most spadl. Můžeme se nyní jen domýšlet, ale nevíme to. Také skuteční odborníci se jen domnívají. Co se tam stalo, není proto jasné.
Jaromír Pšenica
soudce

Nehoda se stala 8. srpna 2008. Na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most a do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynuli čtyři ženy a dva muži, dva zranění zemřeli později. Zraněno bylo 95 cestujících, z toho devět těžce. Někteří mají doživotní následky.

Obžalováni byli tři pracovníci generálního dodavatele stavby, společnosti ODS – Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia), pět zaměstnanců subdodavatele – firmy Bögl & Krýsl, pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, jenž měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala.

Státní zástupce Aleš Kopal požadoval všechny uznat vinnými z obecného ohrožení a uložit jim i tresty zákazu činnosti. Tresty navrhoval nepodmíněné v rozmezí od tří do šesti let. 

Další soudní projednávání složitého případu se uskutečnilo letos v květnu, tedy po více než rok a půl dlouhé pauze. Čekalo se totiž na znalecký posudek, který provedli experti Univerzity Pardubice z Ústavu pro analýzu dopravních nehod. Soudce Jaromír Pšenica, který ukončil dokazování, následně hlavní líčení odročil na září.

Spis má 11 000 stran, se kterými jsme se museli seznámit. I to ovlivnilo délku práce na znaleckém posudku.
Ivo Drahotský
Dopravní Fakulta Jana Pernera, Univerzita Pardubice

Podle hlavního vyšetřovatele byla příčinou tragédie mnohá zanedbání a nedostatky při rekonstrukci mostu. Vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl podle nich technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu.

Událost připomíná pomník

Ve Studénce na Novojičínsku před šesti lety odhalili památník obětem jednoho z největších železničních neštěstí v Česku v posledních letech. Na místo se tehdy k pietnímu aktu sjely více než dvě stovky příbuzných obětí, účastníků nehody nebo jejich známých, kteří uctili oběti minutou ticha.

Pietní místo je také formou poděkování zdravotníkům, hasičům a všem záchranářům za jejich nasazení při neštěstí. Bez nároku na odměnu památník vytvořil sochař Miroslav Rybička z Jistebníku. Na památníku jsou vyryta křestní jména obětí.

Motiv díla připomíná střet dvou hmot, železa a betonu, tedy vlaku s mostem. Jeho postavení stálo zhruba 200 tisíc korun. Lidé na něj sami přispívali. Sdružení usilovalo o vybudování památníku dva a půl roku.

  • Přímá účastnice nehody, zdravotní sestra Naděžda Tomčíková, pomáhala 8. srpna v roce 2008 zachraňovat cestující z vlaku. „Sama jsem byla po operaci zad. Byla jsem v lázních v Karviné, odkud jsem se po měsíční léčbě vracela vlakem domů,“ zavzpomínala na událost.
  • Tehdejší dění si dle svých slov pamatuje naprosto přesně. „Seděla jsem ve druhém vagonu,“ uvedla s tím, že vlak byl plně obsazený a cestovalo v něm asi čtyři sta lidí. Mezi nimi bylo mnoho mladých lidí, kteří cestovali do Prahy na koncert Iron Maiden, doplnila. V okamžik srážky vlaku s mostem cítila „nárazy, které se stupňovaly“.
  • „Srazilo nás to, spadli jsme na zem. Spadla na nás zavazadla…, mysleli jsme, že umřeme,“ vzpomíná dodnes.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Silné deště na východě Česka vytopily desítky budov

Část Přerovska ve čtvrtek postihly lokální bouřky, ty nejsilnější zasáhly Ústí, Černotín a Skaličku. S přívalovými dešti se setkali lidé například také v Hranicích či na Potštátsku. V Ústí přívalové deště vyplavily i několik nemovitostí. Hasiči na mnoha místech čerpají vodu a čistí komunikace od nánosů bahna, řekl jejich mluvčí Radek Buryánek. Po odpoledních přívalových deštích zasahovali hasiči také ve Veselí nad Moravou a několika dalších obcích na Hodonínsku. Nejvíc zasažený byl Domanín.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Hasiči snížili stupeň poplachu u Rynholce

Hasiči mají u požáru plastů v areálu společnosti Ekologie u Rynholce na Rakovnicku zcela uhašeno devadesát procent plochy. Stupeň poplachu ve čtvrtek v 19:00 snížili na druhý. Na místě zůstává devět hasičských jednotek, tedy zhruba 45 hasičů. Zásahem se podařilo uchránit hodnoty na průmyslové lince v areálu ve výši 350 milionů korun, škoda zatím vyčíslená nebyla. V pátek by mohla prý být vyhlášená likvidace.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Antimonopolní úřad definitivně zamítl rozklad EDF proti tendru na Dukovany

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) definitivně zamítl rozklad francouzské společnosti EDF proti průběhu tendru na výstavbu jaderných bloků v Dukovanech. Průběh soutěže a výběr korejské firmy KHNP byly podle úřadu v pořádku. Řízení o tendru tím končí. ČEZ tak už může s Korejci uzavřít finální smlouvy o výstavbě, podpis se očekává v příštích týdnech, informoval předseda ÚOHS Petr Mlsna. KHNP i ČEZ rozhodnutí uvítaly. EDF nechtěla rozhodnutí komentovat.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

České Budějovice se pyšní Památkou roku 2024

Významného ocenění se dočkala rozsáhlá rekonstrukce českobudějovického vlakového nádraží. Historická novorenesanční budova, jejíž provoz byl zahájen již v roce 1908, získala titul Památka roku 2024 od Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska. Zvítězila v kategorii velkých obnov nad dva miliony korun, přičemž celkové náklady přesáhly jednu miliardu korun. Rekonstrukce probíhající od roku 2020 pod dohledem památkářů zahrnovala nejen obnovu exteriéru, ale i interiérů, kde byly mimo jiné restaurovány cenné nástěnné mozaiky a prostory očištěny od vizuálního smogu.
před 10 hhodinami

Prosakování vody na část dne uzavřelo stanici metra Muzeum

Více než šest hodin byla ve čtvrtek mimo provoz stanice metra Muzeum, kde se kříží linky A a C pražského metra. Důvodem bylo prosakování vody. Soupravy stanicí zhruba do 17:20 pouze projížděly, uvedl na webu pražský dopravní podnik (DPP). Nadále zavřený zůstává na Muzeu přímý výstup z linky A na Václavské náměstí. Cestující musí k odchodu a příchodu použít přestupní chodbu z linky C.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Opozice blokovala schvalování vzniku NP Křivoklátsko

Sněmovna znovu nedokončila druhé kolo schvalování vzniku Národního parku Křivoklátsko. Postarali se o to svými projevy poslanci ANO a SPD, kteří vznik parku odmítají. Sněmovna se bude návrhem, který ve druhém kole zatím probírala zhruba sedm hodin, opět zabývat zřejmě až v některém z příštích týdnů.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Liberec zatím nezakáže bivakování na veřejných místech. Některá města to udělala

Liberec zatím nezakáže bezdomovcům bivakování a táboření na určených veřejných místech. Návrh změny vyhlášky primátor Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj) z jednání zastupitelstva stáhl. Zdůvodnil to tím, že navrženou úpravu chce projednat v odborných orgánech města. Podobnou vyhlášku naopak před nedávnem schválili v Bohumíně a v březnu ve Frýdku-Místku. Ředitel sociálních služeb Armády spásy Jan František Krupa považuje takové vyhlášky za nešťastné.
před 11 hhodinami

Před víkendem dorazí déšť a silné bouřky, na východě platí výstraha

Po deštivém konci pracovního týdne se o víkendu v Česku vyjasní. V noci na neděli ale hrozí četné přízemní mrazíky. Přes den se teploty vyšplhají až na 18 stupňů Celsia, v příštím týdnu by se pak měly vrátit nad hranici dvaceti stupňů. Vyplývá to z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu. Pro východní polovinu republiky platí pro čtvrtek výstraha před silnými bouřkami, a to až do 22. hodiny. Místy může spadnout až 30 milimetrů srážek, při opakovaných bouřkách výjimečně i kolem 50 milimetrů.
před 21 hhodinami
Načítání...