Okresní soud v Novém Jičíně vynese rozsudek v kauze železničního neštěstí ve Studénce příští rok v březnu. Předseda senátu ve čtvrtek hlavní líčení po závěrečných návrzích šesti z deseti obžalovaných odročil. Při dalším jednání mohou promluvit čtyři obžalovaní, kteří u soudu nebyli, pak soud rozhodne.
Rozsudek v kauze železničního neštěstí ve Studénce opět nepadl. Případ se přesunuje na březen
„Jednání za účelem závěrečných návrhů zbývajících obžalovaných a vynesení rozsudku odročuji na 1. a 2. března,“ řekl předseda senátu Jaromír Pšenica. Několikaměsíční odklad zdůvodnil především potřebou času na přípravu a napsání rozsudku.
Soud opět kauzu po několikaměsíční pauze projednával v tomto týdnu. Státní zástupce chce pro obviněné nepodmíněné tresty. Proces začal v červnu 2011. Až letos v květnu však soudce ukončil dokazování.
Obžalovaní se cítí „nevinní“
Všichni obžalovaní, kteří před soudem promluvili, zopakovali, že se cítí nevinní. Za smrt osmi lidí a stovku zraněných, které si vyžádal náraz rychlíku do spadlého silničního mostu, někteří sice pociťují lítost, ale nikoli přímou odpovědnost.
„Jsem nevinný,“ uvedl například Michal Foniok, stavbyvedoucí a zaměstnanec firmy ODS - Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia). Dále odkázal na závěrečnou řeč svého advokáta. Hned po něm si slovo vzal projektant stejné firmy Jiří Vlach. Ten především projevil lítost nad událostí a následnou nehodou.
Ředitel ostravského závodu firmy Bögl a Krýsl Miroslav Kovalík se také cítí nevinný. „Čím déle sem chodím, tím méně chápu proč jsem byl obviněn. Chtěl bych vědět, proč mě pan státní zástupce před lety obvinil a tím mi zničil život,“ řekl. Uvedl, že do obvinění byl významnou osobností v oboru. „Účastnil jsem se světových konferencí na téma mostových konstrukcí. Postavil jsem víc než 100 ocelových mostů, po obvinění jsem se stáhl z veřejného života,“ řekl Kovalík.
Dodal, že se zakázkou ve Studénce neměl nic společného, pouze ji těsně před havárií navštívil. Tehdy se ale víc než o stavbě podle svých slov s dělníky bavil hlavně o jejich dovolených. „Byla polovina prázdnin, bylo to téma,“ řekl. Podle něj bylo příčinou promočené, jílovité a nesourodé podloží, na kterém stála konstrukce podepírající most. V podobném duchu mluvil i jeho podřízený Zdeněk Malý, který působí jako vedoucí technického úseku ostravského závodu Bögl a Krýsl. „Necítím se jako zločinec,“ řekl.
Nehoda se stala 8. srpna 2008. Na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most a do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynuli čtyři ženy a dva muži, dva zranění zemřeli později. Zraněno bylo 95 cestujících, z toho devět těžce. Někteří mají doživotní následky.
Obžalováni jsou tři pracovníci generálního dodavatele stavby, společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia), pět zaměstnanců subdodavatele - firmy Bögl & Krýsl, pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala.