Autobusový pat: Jih Moravy chce levné dopravce, řidiči tlačí na vyšší mzdy

Autobusoví dopravci z jižní Moravy stále nevědí, kde vezmou peníze na vyšší platy řidičů. Kraj jim připlatit nechce, dokud nedostane vyjádření od vlády a antimonopolního úřadu. Řidiči tak zůstávají v nejistotě. Od ledna mají podle rozhodnutí vlády dostat přidáno za hodinu o 26 korun 50 haléřů a 20 korun navíc za hodinu čekací doby.

Na vyškovském autobusovém nádraží panuje začátkem roku místo radosti spíše nervozita. Jakou budou mít výplatu za leden řidiči ještě nevědí. „To se musíte přijít zeptat až za měsíc,“ říká jeden z vyškovských řidičů Marek Jandl.

On i jeho kolegové najezdí měsíčně tisíce kilometrů. V práci jsou nejen jako řidiči, ale také jako prodavači, opraváři a uklízeči. Aby za náročnou profesi nedostávali podprůměrné mzdy, hrozili někteří z nich v minulém roce stávkami. Klidní nejsou ani teď. Nevědí, jestli kvůli zvýšení mezd nepřijdou třeba o benefity. „Má to být v lednové výplatě, jak nám slíbili. Uvidíme, jak to dopadne. A podle toho se zase budeme chovat dál. Zatím je to nejistota,“ říká řidič Eduard Říčka.

Na zvýšení mezd se zástupci odborů domluvili v září s ministerstvem práce a sociálních věcí. Původně odbory požadovaly zvýšení mezd za hodinu jízdy na 130 korun. Tlak na udržování nízkých mezd řidičů plyne z toho, že kraje často vybírají dopravce ve veřejných řízeních zaměřených na nízkou cenu.

U šoférů by mzda měla vzrůst z nynějších 71,60 koruny na hodinu na 98,10. Z 50 korun na hodinu na 78 korun by se měl podle dohody zvednout příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami. Nově by měl být zaveden příplatek za náročné pracovní prostředí ve výši 6,60 koruny za hodinu.

Kraje chtějí pomoc po vládě

Člen představenstva ČSAD Tišnov Ladislav Sova řekl, že náměstek hejtmana Roman Hanák (ČSSD) dopravcům v prosinci pouze zaslal dopis, že se bude snažit o řešení. Hanák podle krajské mluvčí Moniky Brindzákové stále nedostal odpověď od ministerstva práce a sociálních věcí a ministerstva financí, na něž se kvůli čerpání peněz na zvýšení mezd řidičů obrátil. Ministerstvo práce začátkem prosince napsalo, že se očekává, že zvýšené náklady zaplatí kraje.

Na vládu se kvůli zvýšení platů řidičů obrátil už Ústecký kraj. „Souhlasíme s tím, aby dostali řidiči přidáno. Jde ale o dohodu mezi dopravci, odbory a vládou. Vláda tedy rozhodla o krajích, ale bez nás. Ústecký kraj má navíc každoroční navýšení mezd pro řidiče už ve smlouvách s dopravci,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM). Se žádostí o pomoc kvůli zvyšování platů řidičům autobusů se už na premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD) na konci listopadu obrátil liberecký hejtman Martin Půta (STAN). Část odborářů v Ústeckém kraji pohrozila stávkou, pokud nedostanou řidiči linkových autobusů přidáno.

„Jihomoravský kraj bude chtít tuto problematiku otevřít na zasedání asociace krajů, které proběhne 21. ledna. Předpokládá se, že právě asociace krajů vyvolá jednání na vládě české republiky,“ řekla mluvčí Jihomoravského kraje Monika Brindzáková.

Jihomoravský kraj se obrátil i na antimonopolní úřad

Jihomoravský kraj, který má s řadou dopravců několikaleté smlouvy, desítky milionů korun navíc ročně platit nechce. Podle něj by to měl udělat ten, kdo rozhodl, vláda. Zároveň se kraj obrátil na antimonopolní úřad, aby zjistil, zda vůbec může smlouvy s dopravci měnit. Jihomoravští řidiči tak zůstávají ostražití. A připravení o sobě opět dát slyšet.

Dopravci jsou v patové situaci, protože na zvýšení platů nemají peníze. Náklady se jim zvýší zhruba o 3,50 koruny na kilometr. „Zatím to asi budeme řešit přesunem z jedné kapsy do druhé. Ořežeme řidičům benefity a navýšíme základní mzdu,“ dodal Ladislav Sova z ČSAD Tišnov. Podle Ladislava Sovy je situace nejhorší právě na jižní Moravě, obdobná je ještě na Vysočině.

Ve Zlínském kraji navýšení platů řidičů kraj zaplatí

Zlínský kraj uvolní na zvýšení mezd řidičů autobusů 73,5 milionu korun. „Vzhledem k tomu, že to bylo nařízení vlády, což je podzákonná norma, tak nám jako kraji nezbývalo nic jiného,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Botek (KDU-ČSL). Peníze jsou podle něj součástí prokazatelné ztráty dopravců, a tak jim je hejtmanství navyšuje dodatkem smlouvy. Rada podle Botka rozhodla, že zvýšení mezd nepřenese na dopravce.

Podle vedoucího ekonomického odboru Zdeňka Vašátka se o 73,5 milionu korun v rozpočtu snížil provozní příspěvek Ředitelství silnic Zlínského kraje, které se stará o komunikace druhé a třetí třídy. „Je předběžná domluva, že ihned po uzavření hospodaření roku 2016 tyto prostředky budou z přebytku hospodaření převedeny zpátky do ŘSZK,“ dodal Botek.

Zlínské hejtmanství prodloužilo termín zakázky na nového dopravce

Zlínský kraj momentálně řeší, kdo a za jakých podmínek bude zajišťovat autobusovou dopravu v regionu od ledna 2018. Hejtmanství prodloužilo termín veřejné zakázky na její zajištění do konce března příštího roku. Důvodem je vyhodnocení zakázky a případná úprava zadávacích podmínek. Zakázku totiž připravila koalice, která ve Zlínském kraji vládla v minulém období. Nynější koalice k ní má výhrady.

„Uvažovali jsme o tom, zda zakázku úplně zrušit nebo jen oddálit. Je však potřeba dodržet lhůty. Víme, že to spěchá,“ řekl hejtman Jiří Čunek (KDU-ČSL). Kraj by měl mít podle platné evropské legislativy soutěže na linkové dopravce uzavřené nejpozději v roce 2018. „Pokud však zjistíme, že v zakázce budou i nějaké další kritické body k řešení, nelze vyloučit, že dojde k dalšímu prodloužení,“ dodal hejtman Čunek.

Předpokládaná hodnota zakázky na dopravní obslužnost na deset let je 7,4 miliardy korun bez DPH. Rozsah veřejné dopravy by se měl pohybovat v objemu 19 milionů kilometrů.

Počítá se zavedením jednotného tarifu pro cestující na území kraje i se zavedením bezkontaktní čipové karty. Lidem by měla umožnit i využití vlaků Českých drah, v jednání je zapojení městské hromadné dopravy jednotlivých měst do systému. Ten bude propojen i s dopravní kartou Moravskoslezského kraje.  

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 1 hhodinou

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 2 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 15 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
včera v 20:40

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánovčera v 18:25

Primátor Olomouce Žbánek rezignoval kvůli zvolení poslancem. Nahradí ho Ferancová

Olomoucký primátor a poslanec Miroslav Žbánek (ANO) v pátek kvůli svému říjnovému zvolení do sněmovny složil funkci v čele stotisícového města. Z postu odejde k 31. prosinci. Novou primátorkou zastupitelstvo zvolilo dosavadní Žbánkovu náměstkyni Miroslavu Ferancovou (ANO), funkce se ujme 1. ledna. Stane se první primátorkou v historii Olomouce.
včeraAktualizovánovčera v 14:50

Na řece Opavě chtějí vodohospodáři nové protipovodňové zábrany

Na řece Opavě by měla mezi plánovanou přehradou Nové Heřminovy a městem Krnovem vyrůst nová protipovodňová opatření. Tři úseky, na kterých vzniknou, představil státní podnik Povodí Odry. Nejvíce jich je plánováno v obci Brantice. Návrh už vodohospodáři projednali s místními obyvateli a od příštího roku chtějí zahájit přípravu výkupů pozemků. Opatření by měla vyjít na dvě miliardy korun.
včera v 11:43

Města stěhují kvůli novele novoroční ohňostroje. Někde i jen o pár metrů

Některá města zrušila klasické novoroční podvečerní ohňostroje a nahradila je například videomappingem nebo opékáním buřtů. Jinde pouze radnice mění místa konání, aby vyhověly novým pravidlům platným od prosince. Třeba v Dobřanech v Plzeňském kraji nebo v Karviné v Moravskoslezském kraji stačilo posunout odpaliště o pár desítek metrů.
včera v 06:30
Načítání...