Část odborářů v Ústeckém kraji pohrozila stávkou, pokud nedostanou řidiči linkových autobusů přidáno. Na růstu platů se loni na podzim dohodla Sobotkova vláda s odbory, mzdy mají vzrůst od ledna 2017. Řidičům linkových autobusů se musí zvýšit hodinová mzda nejméně na 98 korun a 10 haléřů. Vzrůst má i platba za čekání a řidiči musí dostat také příplatek za ztížené pracovní podmínky. Pro kraj by to ale znamenalo ročně 75 milionů navíc.
Odbory na Ústecku hrozí stávkou, pokud nedostanou řidiči autobusů přidáno
Krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM) uvedl, že chce samospráva situaci řešit a oslovila kvůli tomu i vládu. Odboráři dopis adresovali hejtmanu Oldřichu Bubeníčkovi (KSČM) a krajským zastupitelům, na vědomí ho dávají i několika členům vlády v čele s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD). Právě Sobotkův kabinet přislíbil pomoc s financováním zvýšených nákladů na dopravu.
Jenže podle předsedkyně asociace krajů Jany Vildumetzové (ANO) je nejprve nutné ujasnit, zda mohou kraje s dopravci vůbec podepisovat dodatky, aniž by tím porušily zákon o veřejných zakázkách. Jasno by mělo být do konce ledna.
„My, odboráři očekáváme od našich zaměstnavatelů, že budou do posledního haléře plnit nařízení vlády, a neslevíme jim ani korunu. Přesto jsme nuceni se ptát, jak dlouho to naši zaměstnavatelé vydrží, než je takto brutálně zvýšené náklady položí a my přijdeme o práci?! Díky této nejasné situaci nejsme ani schopni s našimi zaměstnavateli uzavírat kolektivní smlouvy, neboť oni netuší, jak dlouho vůbec vydrží vyplácet mzdy svým řidičům,“ píše se v dopise. Jsou pod ním uvedena čtyři jména za čtyři odborové organizace dopravců na severu Čech.
Dopravci samotní podle Komínka Ústecký kraj neoslovili. „Tohle je výzva odborářů,“ podotkl radní. Odboráři uvádějí, že jsou připraveni se sejít a najít společné řešení, ale také stávkovat. „Je nám naprosto jedno, proti komu budeme stávkovat a od koho budeme požadovat naše oprávněné peníze, ať je to zaměstnavatel, nebo politická reprezentace Ústeckého kraje,“ uvedli v dopise odboráři.
Ústecký kraj podepsal s dopravci v roce 2015 smlouvy na dalších deset let. Kraj i zástupci měst chtějí podle Komínka řešit zvyšování mezd také u řidičů autobusů a trolejbusů městské hromadné dopravy, aby zvýšení mezd pouze u jedné části této profese nebylo diskriminační. Platy zvyšuje od ledna dopravní podnik v Ústí nad Labem nebo v Děčíně, naopak s růstem mezd nepočítá Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova.
Problémy se zvýšením platů řidičů jsou i v dalších krajích: třeba v Královéhradeckém nemají přepravní firmy podepsané dodatky smluv, které by jim zajistily zvýšení plateb. Pro vyplacení lednových mezd by tak musely sáhnout do svých rezerv, což by některé mohlo ohrozit.
Na západě Čech se zase někteří dopravci vypořádali s vyššími mzdami zdražením jízdného. V Chebu například cena jízdenky stoupla z 12 na 20 korun.
Plzeňský kraj pak žádnou pomoc pro dopravce zatím nechystá. „Podle smlouvy, kterou má kraj dlouhodobě uzavřenou, přichází měsíční dotace od ČSAD, takže dopravce má určitě na to, aby platy řidičů navýšil,“ tvrdí náměstek hejtmana pro oblast dopravy Pavel Čížek.