Silnice s mikrokobercem jsou hlučnější, ale bezpečnější

Protismykový asfalt má zabránit nehodám (zdroj: ČT24)

Letos silničáři v česku opravili pomocí takzvaného mikrokoberce přes sto třicet kilometrů silnic. Na jižní Moravě ho použili vůbec poprvé. Poslední úsek dokončili tento týden u Blanska, kde jsou každoročně desítky dopravních nehod. Tenká vrstva hrubého asfaltu s protismykovými vlastnostmi by měla nehodám zabránit. Nevýhodou je, že jsou auta na hrubším povrchu silnice hlučnější.

Místo záplat letos jihomoravští silničáři poprvé opravovali rozbité cesty pomocí mikrokoberců, které jsou levnější a podle dopravních odborníků mají i dobré protismykové vlastnosti. Při celkové opravě silnice je třeba odstranit několik centimetrů starého asfaltu. Naopak při použití mikrokoberce se povrch rozbité cesty pouze zbrousí a pokryje novou, zhruba jeden a půl až třícentimetrovou vrstvou.

Pneumatiky drží na hrubší vrstvě mikrokoberce lépe

Vrstva je hrubší než běžný asfalt. Pneumatiky na ní lépe drží. „Mikrokoberce jsou moc dobrá věc k prodloužení životnosti před zimou. Tam nevzniknou výtluky a ta silnice nebude tolik klouzat,“ chválí vlastnosti povrchu silnice Karel Pospíšil z Centra dopravního výzkumu.

Mikrokoberec může do budoucna zabránit například častým nehodám motorkářů mezi Blanskem a Šebrovem. Silnice je lemovaná pomníčky. Poslední přibyl v srpnu. „Povrch vozovky tam nebyl v dobrém stavu, zvlášť za mokra byl velmi kluzký,“ řekl policejní mluvčí Bohumil Malášek.

Lidé v obcích si stěžují na hluk

Mikrokoberec silničáři položili i před domy v Drnovicích na Vyškovsku. Zdejší obyvatelé si ho ale na rozdíl od dopravních expertů už tak nepochvalují. Stěžují si na hluk. „Nejhorší je to ráno, když začnou jezdit náklaďáky,“ říká jeden z místních. „Ještě by to mohlo mít hladkou vrstvu,“ doplňuje ho další obyvatel Drnovic.

Pomocí speciální aplikace změřil hodnotu hluku v autě i štáb České televize. Při jízdě na novém povrchu byl hluk asi o šest až osm decibelů větší než při jízdě po staré silnici. Silničáři o tom ví. Mikrokoberec je ale třikrát levnější než nová plnohodnotná vrstva asfaltu. Nejvíc ho letos položili na západě Čech, naopak větší část Moravy je nepoužívá vůbec.