Na železničním přejezdu v Golčově Jeníkově zemřeli po ranní nehodě dva lidé, kteří jeli v osobním autě. To se střetlo s nákladním vlakem. Policejní mluvčí uvedl, že strojvedoucí nadýchal téměř dvě promile. Podle Drážní inspekce byl přejezd v době havárie vypnutý, zabezpečovací zařízení nefungovalo.
Na vypnutém přejezdu v Golčově Jeníkově zemřeli dva lidé, strojvedoucí nadýchal dvě promile
Nehoda se stala na přejezdu v Mírové ulici při posunu nákladního vlaku, který se podílí na opravě tamní železniční trati. Podle Drážní inspekce strojvedoucí o vypnutém zabezpečení věděl, ale přesto nedával pozor a jel rychle.
Dopravní řád drah stanoví, že při vypnutém zabezpečovacím zařízení musí vlak zpomalit na 10 km/h. V Golčově Jeníkově se tak patrně nestalo. „Dle zjištění na místě mimořádné události jel posun v době nárazu přibližně 40 km/h,“ upřesnil mluvčí inspekce Martin Drápal.
Nehoda měla tragické následky. „Muž a žena cestující v autě utrpěli vážná zranění, jejichž následkům na místě podlehli,“ uvedla policejní mluvčí Dana Čírtková. Uvedla také, že podle dechové zkoušky měl strojvůdce téměř dvě promile alkoholu v krvi.
Vlak provozuje společnost Lokotrans Servis. „Do doby, než budou známy bližší závěry z prošetřování příčin tragédie a míry zavinění jednotlivých osob, nebude strojvůdce přidělován k práci přímo v provozu. Jakmile budeme mít dostatečné množství informací, vyvodíme vůči strojvůdci příslušné pracovněprávní sankce,“ uvedlo vedení společnosti v tiskové zprávě.
- vyhláška 173/1995 Sb., kterou se vydává dopravní řád drah:
- § 35
(3) Přes přejezd vybavený přejezdovým zabezpečovacím zařízením, které nedává výstrahu uživatelům pozemní komunikace, a 60 m před ním smí jet vedoucí drážní vozidlo rychlostí nejvýše 10 km.h-1 a musí opakovaně dávat akustickou výstrahu. - zákon 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích:
- § 29
(1) Řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd,
(…)
d) je-li již vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání; toto neplatí, svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení.
Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského neměla tragická nehoda vliv na provoz osobních vlaků, které mohly po celou dobu jezdit po druhé koleji. „Osobní zastávkové vlaky i rychlíky Praha – Havlíčkův Brod – Brno jezdí po této trati po celou dobu bez omezení a podle plánovaných jízdních řádů,“ sdělil.
Nehoda na přejezdu se závorami, která měla v poslední době nejvážnější následky, se stala loni v červenci ve Studénce. Tehdy však zabezpečovací zařízení fungovalo a podle soudu a vyšetřovatelů na železnici nikdo nic nezanedbal – naopak. Na přejezd vjel kamion v době, kdy se spouštěly závory a jeho řidič zastavil místo aby závory prorazil a včas odjel. Do kamionu potom narazil vlak, ve kterém zahynuli tři lidé. Řidič kamionu dostal trest 8,5 roku vězení a desetiletý zákaz řízení.