Chátrající Libeňský most v Praze je lepší zbourat a postavit na jeho základech nový. Takový je názor hlavního města po tom, co dostalo výsledky studie Kloknerova ústavu ČVUT. Ta se zabývala technickým stavem mostu a možnostmi, jak řešit jeho budoucnost.
Magistrát: Studie odborníků z ČVUT potvrdila, že Libeňský most je nutné zbourat a postavit nový
Varianty, jak řešit budoucnost Libeňského mostu, jsou dvě. Buď most opravit a zachovat jeho architektonický ráz, anebo na jeho základech postavit nový a větší – asi za 1,7 miliardy korun.
Most je podle analýzy odborníků z ČVUT skutečně ve velmi špatném technickém stavu, a ten se navíc stále zhoršuje. Odborníci proto městu radí, aby postupovalo co nejrychleji. Právě rychlost je podle magistrátu zásadní výhodou druhé varianty, tedy stavby nového mostu.
Náměstek pražské primátorky Petr Dolínek (ČSSD) říká, že pustit se do rekonstrukce mostu by bylo jako jít do šera. „Nevíte, co na konci toho šera můžete nalézt, jak finančně, tak technologicky. Na druhé straně nový most je vyprojektován, je jasně dáno, co to bude znamenat v praxi a kolik by to mělo stát,“ vysvětlil stanovisko magistrátu Dolínek.
Praha 7 nový most nechce – je pro opravu
S takovým názorem ale nesouhlasí vedení Prahy 7. Vadí jim, že nový most bude zbytečně široký a že jeho stavba na dlouho zastaví dopravu na druhou stranu řeky.
„Není nutné most rozšiřovat, pouze je okamžitě nutné most začít opravovat. Oprava může skutečně začít velmi brzy,“ řekla radní pro územní rozvoj Prahy 7 Lenka Burgerová (Praha 7 sobě).
Městská část Praha 7 proto ve čtvrtek vydala negativní stanovisko k prodloužení stavebního povolení, podle kterého by se nový most měl stavět.
Praha 8 je pro stavbu nového mostu
Naopak radnice Prahy 8 souhlasí s názorem magistrátu a proti stavbě nového mostu nic nenamítá. Její starosta Roman Petrus (ČSSD) navrhuje rozjetý projekt dokončit.
Odpůrci bourání jsou i mezi místními lidmi. Ministerstvo kultury od nich ve čtvrtek dostalo návrh na prohlášení mostu za nemovitou kulturní památku. I přesto, že tuto věc už jednou v minulosti stejné ministerstvo odmítlo.
„Je jedinečný, protože to je jediný kubistický most na světě,“ uvádí Adam Scheinherr z iniciativy Libeňský most nebourat, nerozšiřovat.
Podle této iniciativy ministerstvo kultury v minulosti rozhodlo na základě nepřesných podkladů - například o zvyšující se intenzitě dopravy. Praha chce každopádně začít stavět ještě letos. Teď vybírá dodavatele.