Tanvaldská zubačka je postrach – nebrzdící vlak projel čtyři stanice

Liberec - Už podruhé od začátku roku selhaly brzdy vlaku na ozubnicové železniční trati z Harrachova do Tanvaldu. Zatímco při lednovém incidentu projel vlak dvě zastávky, tentokrát to byly čtyři. Souprava téhož typu se vymkla kontrole ve čtvrtek v podvečer a zastavila se až pod nejprudším kopcem v Desné. Nikdo z cestujících ani personálu se nezranil. České dráhy (ČD) incident potvrdily a ode dneška nasadí na trať jiné soupravy.

Takzvaná „tanvaldská zubačka“ je nejstrmější tratí v Česku, sklony se na ní pohybují až okolo šesti procent, což je proti ostatním českým tratím dvojnásobek. Kvůli tomu je také vybavená ozubnicí, jenže tu přestaly osobní vlaky využívat v 80. letech minulého století a jezdí po ní jako po každé jiné trati. Letos ale začaly problémy. „Je to podobný případ jako v lednu, jen těch zastávek bylo víc,“ řekl Drápal. „V době té mimořádnosti bylo ve vlaku sedm cestujících plus personál, naštěstí se nikomu nic nestalo,“ dodal.

Selhání opět postihlo vlak, sestavený z motorového vozu řady 843 a řídicího vozu řady 943. Oba pocházejí z konce 90. let a jsou vybavené kotoučovou brzdou, která je považována za modernější, ale také bývá náchylnější na ucpání sněhem. Při lednovém selhání brzd ale podle Drápala chyboval strojvedoucí, který podle předběžných výsledků vyšetřování nedodržel předepsané postupy.

Drážní inspekce teď bude řešit, jak opakování zabránit. Opatření má na výběr hodně - může jen upravit instrukce pro strojvedoucí, nebo naopak zakázat tomuto typu vozů jezdit po zubačce. V nejhorším případě by mohla i provoz celého typu zakázat a vyžádat si kontroly brzd. To už se u tohoto typu už jednou v historii stalo - v roce 1998 musely České dráhy odstavit všech 31 motoráků a 43 přípojných vozů a zkontrolovat u nich nápravy, na nichž se začaly objevovat trhliny. Některé vozy byly mimo provoz i jeden rok. Drápal zatím nechce postup Drážní inspekce předjímat. „To už bychom moc spekulovali. Je možné, že i v tomto případě je chyba na straně strojvedoucího,“ řekl mluvčí.

  • Zubačka zdroj: ČT24
  • Vlak zdroj: ČT24

České dráhy už ale první opatření vyvodily - motoráky řady 843 se už do Harrachova nepodívají. „S okamžitou platností tam začneme nasazovat jiná vozidla, než se případ vyšetří,“ řekla mluvčí ČD Radka Pistoriusová. Dočasnou náhradou mají být rychlíkové motoráky řady 854 z přelomu 60. a 70. let minulého století, které sice prošly v uplynulé dekádě rekonstrukcí, ale stále mají klasickou špalíkovou brzdu. Od března by potom měly na trať vyrazit nové motoráky od švýcarské firmy Stadler, které dostávají ČD se zpožděním.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 6 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 6 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánovčera v 18:56

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánovčera v 15:53

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
včera v 15:48

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
včera v 15:11

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánovčera v 15:09

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
včera v 13:47
Načítání...