Dostavba D11 skutečně začne na jaře – ale o další rok později

Hradec Králové – Už v dubnu měla podle slibu Ředitelství silnic a dálnic pokračovat dostavba dálnice D11 do Hradce Králové. Nakonec je ale i v říjnu na okraji krajského města naprostý klid. Zahájení stavby oddalují problémy s pozemky i zdlouhavé jednání se stavební firmou.

Auta už půl dekády sjíždějí z dálnice D11 u Praskačky, dálniční těleso sice vede ještě dále, ale končí náhle před železniční tratí. To hlavní, co brání dostavbě dálnice k Hradci Králové, je chybějící dodatek smlouvy se stavební firmou Eurovia. Původní kontrakt je starý jedenáct let. „Je to historická smlouva, kterou nejsme schopni využít pro účely evropského financování,“ vysvětlil Lukáš Hampl z ministerstva dopravy. Jenomže v nové smlouvě by stavbaři chtěli valorizovat cenu o 36 procent. Stát to odmítá, chce stavět co nejlevněji. Jednání tak pokračují a začíná být zřejmé, že už neplatí nejenom měsíc, ale ani rok, kdy dostavba D11 začne. „Doufám, že nejpozději na jaře stavby budeme moci zahájit. Prostředky ve Státním fondu dopravní infrastruktury na realizaci stavby pro rok 2014 jsou přiděleny,“ uvedl Martin Janeček z ministerstva dopravy.

Nová stavba však přímo nenaváže na tu starou. Za železniční tratí, kde dnes betonový pás končí, jsou pozemky, z nichž většinu sice už stát vykoupil, stále ale zbývá jeden, který mu nepatří – čtvrt hektaru patří sestrám Ludmile Havránkové a Jaroslavě Štrosové. Dohodu státu s Jaroslavou Štrosovou se přitom nedaří uzavřít. Před dvěma lety se sice zdálo, že je vše hotovo, když Jaroslava Štrosová pozemek darovala státu, ministerstvo financí však darovací smlouvu zpochybnilo. Vše tak začalo nanovo a žádná dohoda ještě není. „Musí se uskutečnit jednání mezi Ředitelstvím silnic a dálnic a oběma vlastnicemi těchto pozemků, kterým se navrhne kupní cena za pozemek,“ vysvětlil Martin Janeček z ministerstva dopravy. Podle Lukáše Hampla není vyloučeno ani vyvlastnění pozemku.

Chybějící pozemek však není přímou překážkou zahájení stavby. Podle mluvčí ŘSD Martiny Vápeníkové už je stavební povolení na 90 procent zbylého úseku, a tak se nejprve začne budovat mimoúrovňová křižovatka Kukleny, na které má D11 u Hradce Králové končit.

Dálnice D11 však nemá u Hradce skončit úplně, plánována je až k Jaroměři, kde by na ni navíc měla navázat rychlostní silnice R11 na Trutnov a do Polska. Jejich stavba je však zatím záležitost vzdálené budoucnosti, podle oficiálních dokumentů ŘSD připadá zprovoznění D11 k Jaroměři v úvahu po roce 2018, R11 ještě žádný termín nemá.

Vlastimil Weiner o čekání na D11 (zdroj: ČT24)