Co vše souvisí se čtením? Rodiče, Messi i chalupaření

Rodina, škola i knihovna rozhodují o čtenářské budoucnosti dětí. Jakým způsobem ji můžou ovlivnit, shrnuje nová publikace literárního vědce Jiřího Trávníčka. K výsledkům statistického šetření přidává doporučení, jak z potomků „udělat“ pravidelné čtenáře.

Video Události v kultuře
video

Jiří Trávníček vydal knihu o čtení a o tom, co ho ovlivňuje

Publikace vychází z výzkumu z roku 2018 s přihlédnutím k poznatkům z let 2007, 2010 a 2013. Hlavním tématem je čtenářská socializace. Potvrzuje se například, že velkou roli v tom, zda se staneme čtenáři, sehrává rodina. „Čtenář se rodí ještě dřív, než začne číst, rodí se zázemím, do kterého vstupuje – jsou doma knížky, jsou čtoucí rodiče, jsou čtoucí prarodiče?“ vyjmenovává Trávníček.

Zdroj: Jiří Trávníček: Rodina, škola, knihovna

Čtenáři se lépe vyznají ve fake news, nečtenáři  v chalupaření

Čtení vedle očekávatelného rozvoje slovní zásoby přispívá také k sociální gramotnosti. Čtenáři totiž lépe navazují vztahy s ostatními. „Čtenář je po všech stránkách aktivnější člověk než nečtenář – s jednou výjimkou: nečtenáři jsou aktivnější chalupáři. Čtenář je daleko více angažovaný v místních komunitách, společensky, politicky a tak dále. A dokáže daleko lépe vyhodnocovat informace, vzdorovat tomu, čemu se říká dneska fake news,“ zmiňuje další pozitivní vlivy čtení Trávníček.

Z rozsáhlého průzkumu vyplývá, že pravidelně čte v Česku téměř polovina lidí. Nad románem ovšem už nesedí hodiny v křesle, ale louskají ho spíše po částech. Typickým tuzemským čtenářem je spíše starší žena ze středně velkého města, která má v oblibě lehčí současnou beletrii, třeba detektivkáře Joa Nesbøho. V čtenářském výzkumu byl jeho Sněhulák předloni devátou nejoblíbenější knihou. Vedl Harry Potter následovaný, možná překvapivě, Osudy dobrého vojáka Švejka.

Zdroj: Jiří Trávníček: Rodina, škola, knihovna

Čtení pro holky nemusí být pro kluky

Tvrdá data přinášejí kromě žebříčku oblíbených knih také informaci, že mnohem lépe porozumí textu čtenář v papírové knize než na obrazovce. Publikace poukazuje také na to, že čtení ohrožuje nástup puberty a středního věku a že ve školách by prospěla doporučená četba více zaměřená na kluky; výběr totiž obvykle vyhovuje spíše děvčatům. 

„Není vůbec žádným hříchem, natož kulturním, když si desetiletý či jedenáctiletý kluk bude číst životopis Lionela Messiho nebo Ronalda. Proč ne? Proč z toho dělat něco méněcenného? Mělo by se vnímat, že klučičí a holčičí ve vztahu ke čtení je někdy dost rozdílné,“ upozorňuje Trávníček.

Zdroj: Jiří Trávníček: Rodina, škola, knihovna

Jak doporučit dětem knihu? Zakázat ji

Pokud jde vliv rodičů na výběr titulů, měli by prý nechat svým potomkům určitou volnost. „Ideální je kombinace zákazu a doporučení, protože, jak známo, zakazované knížky se čtou nejvíc,“ radí.

Pomoc zorientovat se v přebujelém knižním trhu, by rozhodně mohly nejen děti ocenit. Účastníci průzkumu totiž uvedli, že by po knize sáhli mnohem častěji, kdyby nabídka nebyla tak rozsáhlá.