Recenze: Macbeth v Divadle ABC akcentuje odplatu za zločiny

Shakespearova Macbetha v překladu Martina Hilského uvedlo pražské Divadlo ABC. Režisér Pavel Khek (Evžen Oněgin) připravil výrazné herecké příležitosti pro Milana Kačmarčíka v roli Macbetha a Dianu Šoltýsovou coby Lady Macbeth. Jejich tým v boji o vládu dvě a půl hodiny představení spolehlivě funguje. Celkově je však hra záživná jen v několika obrazech.

Slabosti despoty Macbetha zná pouze jeho vypočítavá choť. Zosnuje plán, jak usednout na trůn, a tomu podřídí vše následné. Diana Šoltýsová vypadá na pódiu v bílém rouchu i černé korunovační róbě monumentálně (zaujme ženskost siluet kostýmů Agnieszky Páté Oldak).

Její koupací scéna ve vaně probere diváky po sledu táhlých vojenských disputací. Mohla by se stát kultovním divadelním výjevem, jako kdysi ve filmu Vrchní, prchni koupelnový dialog, jejž vedla v šatech se sprchující Dagmar Patrasová s Josefem Abrhámem.

Mužské postavy, sjednocené dlouhými šedými vojenskými kabáty, splývají vizuálně i herecky. Magie tří čarodějnic nefunguje, stávají se prodejnými děvčaty barů a heren, ale nepomáhá to. Během kusu musíme strpět mnoho násilného hluku kovových dekorací, také didaktičnost nad hrací plochou zavěšených židlí (osudů, životů, osob) unavuje. Soustředěnějšímu vnímání pomáhá světelný design a práce s hloubkou jeviště.

Hlava plná štírů

„Moc chtěl bys moc,“ odhaluje téma Lady Macbeth. „Hlavu mám plnou štírů,“ odpovídá v závěru hry její manžel. Sdílíme s nimi společnou vinu, hlasy svědomí a duševní postižení po opakovaně hrůzných činech. Tam, kde se objevují hlavní aktéři, je drama působivé. Když se však scéna více zalidní, stává se méně srozumitelnou. Řada herců Shakespearův nesnadný jazyk spíše recituje, než hraje. Výjimku tvoří, kromě titulních postav, také vedlejší figura Lékaře v podání Jiřího Klema.

Nevkusně dopadá nápad s rádoby osvěžujícím komunálním humorem Vrátného Oldřicha Víznera, který tu a tam poklízí s vytíracím mopem. Ostatní aktualizace jsou vhodněji začleněné. I přes výše zmíněné stojí tato známá tragédie v Divadle ABC za povšimnutí, zejména volbou ústřední dvojice. Diana Šoltýsová mne výrazově zaujala už v titulech Komorní činohry, Milan Kačmarčík ve Strašnickém divadle.

Na úkladné vraždy tyrana Macbetha, tíhu choré mysli Lady Macbeth a nastolení nového méně narcistního času (možná nejen) Skotska se můžete přijít podívat v nejbližší repríze v sobotu prvního dubna.