Recenze: Popelka se v Národním umazala laciným „humorem“

Po 84 letech uvedlo Národní divadlo oblíbenou operu Gioacchina Rossiniho Popelka. Ve Stavovském divadle potěšila mladičká zpěvačka Lena Belkinová, krásu bel canta dává na odiv také basista František Zahradníček. Moderní režijní pojetí bohužel hudební složku kazí, nenabízí nic než povrchní, nevkusnou a lacinou legraci.

„Dnešní mládež, ale vlastně už děti, chtějí být vlivem okolí slavné – mít profil na Facebooku, posílat své fotografie na Instagram. Dívky touží být v časopisech, mít krásné šaty a být známé. Už velmi brzy se začnou líčit, lakovat si nehty a barvit vlasy. Ráda bych v této inscenaci ukázala, že tato prostá Popelka se svou jedinečnou identitou dokáže být úspěšná a nepotřebuje na sobě dělat všelijaké proměny. Je kreativní, ale nepřetvařuje se, nekopíruje a svou krásu nehledá v lesklých časopisech.“

Tak vysvětlila uznávaná maďarská herečka a divadelní režisérka Enikö Eszenyiová své pojetí Popelčina příběhu. Z naivní a humorné pohádky o vítězství laskavosti se tak stává situační komedie s ostnem společenské satiry. Přesněji řečeno, pokus o ni.

Popelka totiž žije v kontejneru, a pokud se nenechává šikanovat nevlastním příbuzenstvem, hraje si s Rubikovou kostkou. Její sestry, jedna s vypasovaným pozadím, druhá popředím, se pitvoří scénou, hyenický otčím v dresu s českou vlajkou a hokejkou jako atributem se po jevišti pohybuje na kolečkových bruslích stříleje pukem. Došlo i na „vtip“ s rozepnutým poklopcem.

3 minuty
Reportáž: Popelka ve Stavovském divadle
Zdroj: ČT24

Na ples hlavní postava přijede bílou limuzínou velikosti středně urostlé velryby a se slovy „Pohrdám dary rozmarné štěstěny!“ proleze střešním okýnkem. V závěrečné scéně je oděna do obří svítící fialové sukně, v níž by mohla dekorovat korunu vánočního stromku na Staroměstském náměstí. Zkrátka, jako z lesklého časopisu…

Brava Belkina!

Nepodařená, lascivními legráckami se podbízející inscenace je naštěstí vyvážena dobrým hudebním nastudováním dirigenta Jana Kučery. Ten se taktovky v Národním divadle ujal potřetí, kromě své vlastní skladby Rudá Marie řídil také opery Dmitrije Šostakoviče Orango a Antiformalistický jarmark. „Zkoušku klasikou“ zvládl obstojně, orchestr hrál čistě, energicky a lehce, jednotně, byť s několika drobnými rytmickými neshodami s pěvci. Zvukový objem a dynamika byly umírněné, pročež se podařilo sólisty nepřehlučit.

Do ústřední dvojice byli obsazeni mladí pěvci, krymská rodačka Lena Belkinová Rossiniho Popelku ztvárnila už v úspěšném filmovém zpracování a je s ní zcela sžitá. „Popelka měla těžký život, v tom je mi blízká. Mně zemřel tatínek, když mi bylo dvanáct, a sestra se ke mně nechovala hezky. Navíc nejsem z bohatých poměrů. O to tvrději jsem musela pracovat,“ svěřila se během zkoušek hudebnímu kritikovi Franku Kuznikovi.

Belkinová má krásný, na svůj věk neobvykle vyspělý hlas překvapujícího rozsahu, v představení uplatnila především jasné výšky. Titulní postava v podstatě nesleze z pódia, ukrajinská pěvkyně tak prokázala i mohutnou výdrž – v závěrečné těžké koloraturní árii, kterou musí uzpívat po téměř dvou a půl hodinách na jevišti, nepostrádala sil a vypadala, že se ani příliš nenamáhá.

Skvěle propracovanou má postavu i po herecké stránce. Režisérka jí naštěstí ponechala značný prostor, zřejmě musela řešit důležitější otázky, než je psychologie hlavní postavy – například jak na scénu spustit automobil nebo kterak za pomoci nezastavitelných točen neustále proměňovat scénu. Popelka Leny Belkinové je silně melancholická, tklivá a něžná, pokud se zrovna na plese neprochází po červeném koberci. To pak z role vypadne, ovšem ne vlastní vinou.

Její protějšek Don Ramiro v podání řeckého tenoristy Vassilise Kavayase se jí pokoušel sekundovat. Nemá právě průbojný hlas, ale zpívá celkem čistě, citlivě a měkce. Bohužel se mu nevydařila těžká árie v druhé scéně druhého jednání, neporadil si s výškami. Kdyby většinu času nekomíhal jevištěm v tričku s nápisem „Limo driver“, ocenil by divák i jeho výkon herecký. 

Magnificentní Zahradníček

Suverénní byl otec Magnifico Františka Zahradníčka. Jak jeho árie „sklepmistra“, tak výstup na začátku druhého jednání byly jediným závanem skutečného belcantového mistrovství. Balanc udržel i při bruslařské eskapádě v prvním dějství. Jako jediný z komických postav nepůsobil i přes režisérské nástrahy nepatřičně. Operní pěvec, který při zpěvu odhazuje vůkol čínské hůlky a kousky suši a nevypadá při tom úplně trapně – k tomu je zapotřebí silné charisma, kterým pan Zahradníček disponuje.

Dobře sezpívané bylo duo Yukiko Šrejmové Kinjo a Dorothea Spilger. Je-li možné za něco inscenaci pochválit, pak právě za Popelčiny sestřičky, které jsou skutečně nesnesitelné. Dandini Jiřího Hájka upoutal především sportovním úborem, v němž se na pódiu oddával joggingu, Aliodoro Pavla Švingra byl nepřesvědčivý. Árii o nebeském mystériu zazpíval nevýrazně a bez vnitřního napětí. Zato jej na střeše kontejneru zdobila blyštivá andělská křidélka. Ostatně, Aliodoro je přeci filozof.

Popelka ve Stavovském divadle
Zdroj: Národní divadlo/Patrik Borecký

Skvěle secvičené byly také ansámbly, Rossini nešetřil mnohými sextety a septety hlavních postav, všechny byly čisté a kromě několika málo momentů přesné. Jednotlivé hlasy se krásně doplňovaly, výsledná zvukomalba byla vyvážená. Jak je v Národním zvykem, výtečně byl připraven také sbor vedený sbormistrem Pavlem Vaňkem.

Po hudební stránce je představení dobře nastudované a s citem obsazené. Co se týče režijního pojetí – nutno zdůraznit, že část obecenstva se bavila. Rossiniho La Cenerentola je komickou operou a Eszenyiová se mnohým trefila do vkusu. Humor je věc nevyzpytatelná a subjektivní, diváci premiéru ocenili dlouhým potleskem. Po skončení představení si pak někteří stihli pořídit i nepostradatelné „selfíčko“.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
před 21 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...