Bez začátku, bez konce. Aleš Veselý k osmdesátinám sfoukl čtyři výstavy

Výtvarník Aleš Veselý slaví osmdesátiny hned čtyřmi výstavami najednou. Pod společným názvem Bez začátku, bez konce představuje během podzimu ve čtyřech pražských galeriích svou tvorbu od šedesátých let až po současnost.

Aleš Veselý se věnuje malbě, kresbě i instalaci, především pracuje s prostorem a velkými hmotami v podobě rozměrných objektů. Tematicky se v nich často obrací ke kořenům judaismu a zabývá se hledáním smyslu lidské existence.

Aleš Veselý na výstavě svých grafik v Galerii Millennium
Zdroj: Michal Krumphanzl/ČTK

Jeho nejzásadnější sochou je kovová plastika Kaddish. Vytvářel ji v letech 1937-38 po smrti svého otce celý rok - stejně jako má dle tradice syn povinnost se celý rok po smrti otce modlit denně. Z poslední doby na sebe upozornil Bránou nenávratna, která na nádraží Praha-Bubny upomíná na židovské transporty, jež odtamtud za druhé světové války vyjížděly.

Výstavní projekt Bez začátku, bez konce umožňuje návštěvníkům podívat se na obsáhlé Veselého dílo „po částech“. 

Aleš Veselý ve Ville Pellé (zdroj: ČT24)
  • Ve Ville Pellé (18. 9. – 11. 11.) prezentuje své vize a představy posledních let. Prostřednictvím kreseb, modelů a objektů tu uvažuje o relativitě, času, prostoru a nekonečnu.
  • Galerii 1. patro (3. 9. – 11. 11.) zaplnily neznámé objekty, vytvořené od šedesátých let až do současnosti. Kresby a (závěsné) objekty s podtitulem „balvany, balvany" jsou poprvé vystaveny jinde než v umělcově ateliéru ve Středoklukách.
  • Galerie Millennium (11. 9. – 11. 10. 2015) se vrací do počátečního a nedlouhého období Aleše Veselého. Po absolvování Ateliéru grafiky na pražské AVU se krátce věnoval grafice.
  • A v Galerii Zlatá husa (30. 9. – 30. 10.) najdou návštěvníci „ideální projekty uskutečněné i neuskutečněné".
Výstava Aleše Veselého v Galerii 1. patro
Zdroj: Michal Krumphanzl/ČTK