Tentokrát si ve společnosti Fox vybrali slabší chvilku. Zbytek pak snaživě pohřbil režisér Josh Trank, který musel být zkouřený zapařenou trávou, neboť takhle zahodit velkou šanci se jen tak nevidí. Rozbředlé fiasko dorazil v čele scenáristického týmu zkušený Simon Kinberg, který si zřejmě řekl, že když ho před deseti lety Movieline označil jako scenáristu roku, může si teď dovolit napsat jakoukoli kravinu. A tak to udělal, ostatní se přidali a příkladně zbídačelý, vyprázdněný a úplně zbytečný spektákl Fantastická čtyřka byl na světě. Od 13. srpna i v českých kinech.
Recenze: Fantastická čtyřka je všechno jen ne fantastická
Mimořádně inteligentní mladí chytrolíni Ben, Sue, Johnny a Reed prolomili bariéru interdimenzionálního cestování, což s sebou nese možnost přetvořit dějiny a učinit tento svět lepším. Nejdříve, jak se to v komiksovkách téměř pravidelně stává, ho ale musí zachránit! Z planety Zero totiž přichází nabušené zlo, zelenkavým sajrajtem světélkující dr. Doom, na něhož nikdo nemá a který chce na Modré planetě nastolit svůj temný svět.
Ještě že při jejich teleportaci došlo ke galaktické mutaci, která způsobila, že se z Reeda stal Mr. Fantastic, který teď libovolně natahuje jakoukoli část svého těla, Sue, jež může být v případě potřeby Neviditelnou holkou (Invisible Woman), navíc hravě manipulující se silovými poli, její brácha Johnny umí létat jako ohnivá Lidská pochodeň (Human Torch), zatímco Ben se nevratně proměnil v Thing, zatrpklého a monumentální silou obdařeného kamenného humanoida. Jestliže dají své síly dohromady, možná natrhnou Doomovi triko, zachrání lidský svět a umožní 20th Century Fox natočit dvojku (která je plánovaná někdy na rok 2017).
Řeknu to na rovinu! Rozhodně nejsem pro to, aby se hajzlovi Doomovi vydala naše planeta, ale téměř stejně intenzivně by mi vadilo, kdyby k tomuhle upatlanému slepenci (který rozhodně nevzdává hold zřejmě nejdéle vydávanému komiksu Marvelu) natočil Josh Trank do dvou let podobně umolousané pokračování.
Čtyřka není jednička
Poprvé se Fantastická čtyřka jako komiksová týmovka, kterou vymysleli Stan Lee a Jack Kirby, představila čtenářům marvelovských sešitů v listopadu 1961. Úspěch jí vynesl nejen statut ochranné známky Marvel Comics a čtyři televizní série (pátá byla odstartována v loňském roce), ale i několik filmových zpracování, z nichž nejkurióznější (ale i svým způsobem symptomatické) je to z roku 1994. Studio jej realizovalo jen kvůli udržení autorských práv a nebylo nikdy uvedeno do distribuce. Symptomatické říkám proto, že ani adaptace Fantastické čtyřky z roku 2005, ani její volné pokračování s podtitulkem Silver Surfer, natočené o dva roky později žádnou velkou díru do světa filmových komiksů neudělaly.
Fantastické čtyřce velké filmové plátno zatím prostě nesluší a poslední, rozplizlý pokus neinvenčního přepisovače Joshe Tranka to jenom potvrzuje. Nepomáhá jí patetická dikce o lidské touze objevovat, podlézavá sázka na mladou generaci ani mentorské upozorňování na rizika, jež jsou s každým objevem spojena. A nazachraňuje ji ani zajímavý casting, v čele s hrdinou Whiplashe Milesem Tellerem, neboť slušní herci tu nemají vlastně co hrát, protože jejich figurám chybí osobitější (nebo alespoň nějaký) charakter a vcelku jsou vám všichni ukradení.
Fantastická čtyřka je deskriptivní, utahaná, nezajímavá, nezvládnutá a nedotažená nuda, natočená jakoby bez zájmu, trikově vyčpělá, ničím nepřekvapující a těžkopádně se potácející od ničeho k ničemu. Nabízí jen obtížně zodpověditelnou otázku, do jaké míry se na tomhle průšvihu podílejí spory režiséra se studiem, a také pocit, jestli by se na to Fox již neměl vykašlat a dobrovolně (k úlevě své i filmových diváků) předat práva Marvelu/Disneymu.