Revival – nesnesitelná lehkost rockového stárnutí

Miroslav Krobot - podpantoflák a geniální kytara, Bolek Polívka - učitel v lidušce a svérázně držená baskytara, Karel Heřmánek - majitel krachujícího studia a klávesy, Jan Ponocný - bílá hůl, rytmika a ďábelské drums a Marián Geišberg - klátič fanynek, zpěvák a frontman téhle rockové skupiny Smoke, která se v roce 1972 rozpadla a o nějakých čtyřicet let později odhodlala k oslnivému comebacku. Když vám už pomalu vyměřují důchod, neznamená to přece ani zdaleka, že vám zároveň berou míru na rakev. Show must go on – tak to zahrajte ještě (alespoň) jednou!

Režisérka a scenáristka Alice Nellis (Ene Bene, Výlet, Tajnosti, Perfect Days) umí točit oslovující a současně zábavné filmy, které jsou vždycky o něčem. O něčem, co je nám navíc natolik blízké, že to s ní rádi, s potěšením a tetelivým chvěním zúčastněných prožíváme. Ostatně revivalovou skupinu zažila kdysi na vlastní kůži i hlasivky, což ji nepochybně vedlo ruku při psaní scénáře i aranžování záběrů na place.

Její Revival je vlídně rozmarným pohledem na svérázně nezmarňované stáří, o kterém se tu planě nefilozofuje, prázdně neplká a lacině nežertuje. Její (skvělí) protagonisté ho prostě jenom neberou příliš vážně a z potenciálních trapáků se stávají sympatickými trapáky a posléze čirými (byť nedokonalými) sympaťáky, kterým lze bez problémů držet palce, aby to dali a rozjeli to tak, že přinutí dívky a dámy k masovému (byť nehygienickému) stahování spoďárů, jež náhle poletují vzduchem jako pestrobarevná křídla neviditelných andělů, kteří si pro ně přiletěli z míst, kde si spolu již nezahrají. Cítíte, jak málo je v tom smutku a kolik je tam lehkosti, života a vstřícné (bez)naděje?

  • Revival / Miroslav Krobot, Marián Geišberg, Bolek Polívka zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/49/4849/484881.jpg
  • Revival / Miroslav Krobot, Bolek Polívka, Karel Heřmánek, Marián Geišberg zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/49/4837/483647.jpg
  • Revival / Bolek Polívka, Miroslav Krobot, Jan Ponocný, Marián Geišberg, Jenovéfa Boková zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/49/4849/484884.jpg
  • Revival zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/49/4849/484882.jpg

Všechno to upekl Milan, který už nechtěl pořád jen platit složenky za nefungující studio a dojit na pohřbech z kláves rekviem, a slizounsky všehoschopný hudební producent Holubec, který ví, jak to v téhle branži chodí a že některý lidi sice může revival položit na lopatky, ale většinou bude stejně nejvíc zajímat, jak zajímavě, morbidně a případně s jak velkým kraválem natáhne takový vracející se rocker brka. Věc je prostá a naléhavá, jako ostrý virbl na činely: Revival frčí, a tak je třeba rychle svolat starou partu, natrhnout mladejm řiť a ukázat jim, co je to pořádná muzika.

A je docela jedno, jakou kdo má upřímnou či falešnou motivaci: Ať už jsou to prachy, které za tím vidí Milan za klávesami a produkční parazit Holubec, kteří nechtějí umřít v chudobě, vzpomínka basáka Václava na nebožku, milující staré Smoke a jejich hity, jež jí musel hrát, když byla nemocná, Karlova snaha zdrhnout od alternativním způsobem života posedlé manželky Yvonny znovu ke kytaře a zároveň pomoci na smrt nemocnému kamarádovi či přímočaré chápání comebacku v pojetí (českého Jima Morrisona nebo alespoň Josefa Vojtka) odvázaného frontmana Oťase, jenž ho chápe jako něco, co je třeba si užít, a těsně před smrtí si ještě odvážně vrznout.

  • Revival / Marián Geišberg, Karel Heřmánek zdroj: Bontonfilm
  • Revival / Miroslav Krobot, Bolek Polívka zdroj: Bontonfilm

Jak je patrné, není to žádný překvapivě nový příběh, o kterém bychom ještě nikdy neslyšeli. Ale je to námět, který má potenciál, jenž je Alici Nellis evidentně blízký a který umocnila přehledně postaveným scénářem se skvělými dialogy (na něž jsme u ní ostatně zvyklí), chápavou a laskavou režií a brilantním castingem, v němž má každá figura své přesné místo. O tenhle malý příběh o velkém návratu se dělí hlavně Miroslav Krobot, Bolek Polívka, Karel Heřmánek a Marián Geišberg a těžko byste tu hledali ústředního hrdinu, který tvrdí jejich muziku. Předností takhle postavené sestavy je nejen to, že jim to spolu skvěle ladí a šlape, ale také fakt, že si tu každý může najít svého favorita, který ho nejvíce oslovuje (bez dlouhého váhání říkám, že za mě to byl opět přesný, zdánlivě minimalistický, ale o to působivější a pravdivější Miroslav Krobot).

Ženy, kromě snaživé Miriam Jenovéfy Bokové, tu tentokrát zejména na manželských postech (Zuzana Bydžovská, Lucie Žáčková) příliš sympatií nevzbuzují, zato příjemným překvapením je slepý bubeník Jan Ponocný (takto i autor hudby, evokující nadupané sedmdesátky) a Richard Genzer, který vystoupil z televizní bavičské machy, odolal pokušení k lacinému přehrávání a vystřihl upoceného záporáka Holubce s přehledem někoho, kdo tyhle týpky z českého showbyznysu už někdy osobně potkal.

  • Revival / Miroslav Krobot, Zuzana Bydžovská zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/49/4849/484879.jpg
  • Revival / Jenovéfa Boková, Vojtěch Dyk zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/49/4849/484878.jpg
  • Revival / Bolek Polívka zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/49/4849/484883.jpg
  • Revival / Miroslav Krobot zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/49/4849/484886.jpg
  • Revival / Bolek Polívka, Miroslav Krobot zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/49/4849/484885.jpg

Chcete vidět, jaké je to být starý a plesnivý a zároveň s tímto nesmířený? Chcete vidět fanynky, jak řádí naostro a šílí, když za to dostanou předem slušně zaplaceno? Také vás tak děsně prudí rodiče a zároveň jste zvědaví, při čem se tehdy sjížděli trávou? Patříte mezi ty, kteří sice vzali na vědomí, že všichni jednou zemřeme, ale právě proto se na to snaží zapomenout a ještě si to pořádně užít? Jestliže jste si právě řekli (alespoň jednou) „ano!“, pak jste na tomhle podařeném spektáklu správně, pak je tohle film i pro vás.

„Kurva, kdybyste věděli, jak vás mám rád,“ dojatě říká ke konci jeden z protagonistů téhle pozdní show. A já se nemohu ubránit pocitu, že nám všem tohle vzkazuje i za režisérku a autorku scénáře. A navzdory lehce brutální dikci si myslím, že je to vzkaz upřímný, milý a laskavý. Neboť když se kolem začne motat zubatá, je třeba přitlačit ještě pořádně na pilu a užívat si to nadoraz, až do toho oslepujícího okamžiku, kdy šlehne její kosa.

V tomto smyslu nabývá význam slova revival, tj. oživení, kontextu mnohem širšího, nežli je pouhé označení hudební formy. Alice Nellis tu lehkou rukou natočila film o nesnesitelné lehkosti rockového stárnutí, které je možné si odvázaně užívat - a pak, mezi dvěma mollovými akordy, prostě jen tak, jakoby mimochodem, bez strachu, lítosti a nicotného licitování o pár minut navíc, odpojit reprobedny a potichu zemřít.

REVIVAL. Česká republika 2013, 116 min., 2D. Režie a scénář: Alice Nellis. Kamera: Matěj Cibulka. Hudba: Jan Ponocný. Hrají: Miroslav Krobot (Karel – kytara), Boleslav Polívka (Václav – baskytara), Karel Heřmánek (Milan – klávesy), Marián Geišberg (Otakar – zpěv), Zuzana Bydžovská (Yvonne), Richard Genzer (Holubec), Jenovéfa Boková (Miriam), Lucie Žáčková (Ivanka), Vojtěch Dyk (Vojtěch), Jana Hlubinská (Libuška), skupina Darkwerk. V kinech od 11. července 2013. Film vznikl v koprodukci České televize.

Vydáno pod