Ozon: Ženy jsou stále „potiche“

Praha – Nižší platy na stejných pozicích, málo žen v politice, v tom se postavení ženy ve společnosti od 70. let příliš nezlepšilo, domnívá se francouzský režisér François Ozon. Osobně v Praze uvedl promítání svého posledního snímku Profesionální manželka, jenž zahájil 25. listopadu třináctý ročník Festivalu francouzského filmu. V originále se film – i starší divadelní hra, kterou se Ozon nechal inspirovat – jmenuje Potiche. Toto slovo ve francouzštině označuje nepotřebnou dekoraci, ale také manželku, která je pouhou ozdobou muže bez vlastní identity.

Ozon v Praze snímek uvedl spolu s herečkou Judith Godrècheovou, která si v Profesionální manželce zahrála po boku Fabrice Luchiniho, Gérarda Depardieua a Catherine Deneuveové. S tou Ozon nespolupracuje poprvé, objevila se například i ve filmu 8 žen, který ho proslavil. „Je to velice inteligentní herečka, ráda riskuje a obrací se k režisérům, kteří jí nabízejí něco nového. V Profesionální manželce uvidíte jinou Catherine Deneuveovou, než na jakou jste zvyklí,“ tvrdí režisér.

Kromě Deneuveové pro roli spořádané hospodyňky a manželky přísného továrníka Suzanne Pujoleové měl Ozon jasno i v obsazení Gérarda Depardieua. Ten hraje levicového poslance, zastánce dělníků a dávného milence Pujoleové. Spolu se známí francouzští herci objevili už v šesti filmech a vždy prý mezi nimi fungovala báječná chemie.

Rozhovor s Françoisem Ozonem (zdroj: ČT24)

V Profesionální manželce „si zahrál“ i Sarkozy

Ozonův nejnovější snímek se odehrává v roce 1977 v městečku Sainte-Gudule na severu Francie. Proti Robertu Pujolovi (Fabrice Luchini) se dělníci vzbouří a továrník se nervově zhroutí. Jeho žena (Catherine Deneuveová) ho zastoupí a začnou se dít divy. Ukáže se, že je mnohem šikovnější šéfkou než její muž. Dokonce se jí podaří díky svému šarmu a inteligenci dostat se do parlamentu.

„Chtěl jsem natočit komedii, aby se lidé smáli vážným věcem. Jedná se o postavení ženy, kdybych děj zasadil do současných kulis, lidé by se nesmáli, bylo by to sociální drama. Říkal jsem si, že když děj zasadíme do 70. let, bude větší vzdálenost mezi publikem a dobou. 70. léta byla ve Francii obdobím krize, velké nezaměstnanosti, stávek, určitým způsobem se to dá napojit na to, co se děje ve Francii dnes,“ domnívá se Ozon.

Ze současné Francie si prý do filmu vypůjčil některé známé repliky. „Bavil jsem se tím, že jsem použil některé citace, například slogan Sarkozyho při volbách, který zněl: pracujte víc, abyste víc vydělali. Dal jsem ho do úst jedné postavy. Nebo všechny děti ve Francii používají hlášku, kterou říká ve filmu i šéf továrny,“ prozradil.

Francouzský film, kterému rozumí všude

Komedie Profesionální manželka byla uvedena letos ve světové premiéře na Mezinárodním festivalu v Torontu a byla velmi vřele přijata i na benátské Mostře. Do českých kin vstoupí den před Štědrým dnem. „Na začátku jsem si myslel, že můj film je hodně francouzský, ale zjistil jsem, že hovoří k celé škále publika, prostě je o pomstě ženy, která je upozaďovaná,“ nebojí se Ozon, že by Profesionální manželka neměla co říct i českým divákům.

Na svém kontě má François Ozon více než desítku celovečerních filmů. Už jeho režijní debut Sitcom byl uveden v rámci Týdne kritiky na festivalu v Cannes a jeho další celovečerní snímky (Pod pískem, Bazén, 5x2, Čas, který zbývá, 8 žen, Angel, Ricky, Útěk) byly promítány na mezinárodních filmových festivalech. V Praze byl poprvé, a možná ne naposled. Uvažuje totiž prý o tom, že by mohl některý ze svých příštích filmů natočit v České republice.  

Vydáno pod