Brno je o krok blíž k okruhu. Skálu pod Wilsonovým lesem provrtal tunel pro tramvaje

Poslední prorážku mají za sebou ve čtvrtek stavbaři v brněnské Žabovřeské ulici, kde vzniká ve skále pod Wilsonovým lesem tunel pro tramvaj. Ražená část měří 334 metrů, dělníci skálu od jara rozpojovali pomocí těžké mechanizace a trhaviny. Nyní budou následovat práce ve vnitřku tunelu, na únikové štole či opěrných zdech. Dělníci z tunelu vyvezli třicet tisíc metrů krychlových zeminy a při odstřelech použili čtrnáct tun trhaviny, řekl ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala. Tramvajový tunel je zásadní pro stavbu další části velkého městského okruhu.

Proražení tramvajového tunelu u Žabovřeské
Zdroj: ČTK Autor: Václav Šálek

Odstřely skály začaly v květnu, uvnitř v tunelu byly zhruba třikrát denně. Na raženou část naváže přesypaná, která je již na staveništi vybudovaná. V budoucnu bude tato část zasypána horninou vytěženou ze skály. Zasypaná bude také silniční galerie. Na silniční galerii pracují dělníci už nyní, a to odtěžováním skály a sanováním svahu. „Stavba probíhá v podstatě za plynulého provozu. Na přelomu září a října jsou v plánu dílčí omezení kvůli odstřelům na galerii,“ dodal Fiala.

„Snažíme se zachovat pro občany vždy alespoň jeden pruh. Co se týče omezení, které tady teď bude na tři týdny, tak mám opět vytvořené bypassy, abychom je tam mohli pustit. Budeme usazovat lávku pro pěší od vodáren, která povede do Wilsonova lesa,“ popsal ředitel závodu Morava jih společnosti Eurovia Ludvík Šumbera. 

Tramvaje v tunelu uvolní místo autům mezi skálou a řekou

Přeložením tramvajové trati do připravovaného tunelu se vytvoří prostor pro rozšíření přetížené silnice. První tramvaj linky 1 má jet tunelem v lednu 2023. „Když vidím tu rychlost, s jakou stavebníci pracují, tak věřím, že za rok a půl tady tramvaje pojedou,“ sdělil ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Stavba velkého městského okruhu Žabovřeská začala první etapou v roce 2018. Stavbaři nejdříve pracovali na části mezi Kníničským a Kamenomlýnským mostem. Tyto práce dokončili letos na jaře, kdy se přesunuli dál směrem k Pisárkám. Projekt má za cíl odstranit zúžení mezi dvěma již vybudovanými úseky městského okruhu.

Silnice se rozšíří díky přesunutí tramvaje do tunelu a doprava bude plynulejší. Dostavba okruhu v Žabovřeské ulici potrvá zhruba do poloviny roku 2024. Náklady činí 2,03 miliardy korun. Zhotovitelem je sdružení firem Eurovia, Hochtief a Subterra.

Tramvajový tunel umožní rozšíření silnice
Zdroj: ČTK
Autor: Václav Šálek