Americký výrobce letadel Boeing od ledna pozastavuje výrobu letadel 737 MAX, která po dvou tragických haváriích nesmí od letošního jara létat. Společnost to v pondělí oznámila v tiskovém prohlášení, ve kterém také uvedla, že v současné chvíli se nechystá zaměstnance propouštět nebo posílat na nucenou dovolenou. Zastavení výroby může podle odhadů analytiků firmu přijít až na miliardu dolarů měsíčně.
Boeing od ledna pozastaví výrobu letadel 737 MAX. Po tragických nehodách nesmí létat
Pozastavení produkce Boeing zdůvodnil především tím, že schvalovací proces provozu letadel u amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) se přesouvá do roku 2020 a že není jasné, kdy a za jakých podmínek se stroje vrátí do provozu.
„Po dobu odstávky 737 MAX pokračoval Boeing ve stavbě nových letadel a nyní máme na skladě asi 400 letadel. Již dříve jsme uváděli, že budeme postupně vyhodnocovat naše produkční plány, pokud by odstávka MAXů trvala déle, než jsme očekávali. Výsledkem tohoto hodnocení je rozhodnutí upřednostnit doručení uskladněných letadel a počínaje lednem dočasně pozastavit produkci v programu 737,“ uvádí prohlášení Boeingu.
Společnost uvedla, že zaměstnanci, kterých se pozastavení výroby týká, budou dále pracovat v pozicích souvisejících s letadly 737, případně je dočasně přeřadí k jiným projektům.
Akcie evropských dodavatelů padají
„Odhadujeme, že Boeing má z výroby letadel MAX ztrátu skoro dvě miliardy dolarů měsíčně, po zastavení výroby se to ale až na nulu nesníží,“ sdělili analytici banky JPMorgan ve zprávě svým klientům.
Předpokládají, že kvůli nákladům na zaměstnance a podpoře klíčových dodavatelů, jako je Spirit AeroSystems, více než polovina těchto ztrát zůstane. Analytici společnosti Jefferies pak ztráty odhadují na 730 milionů dolarů měsíčně.
V reakci na zprávu o zastavení výroby v úterý klesají akcie evropských dodavatelů Boeingu, zatímco akcie Airbusu, tedy hlavního konkurenta, zpevňují. Výrazně klesly akcie společností Senior a Safran, ale také akcie menších dodavatelů, jako je Melrose Industries. Hned v pondělí se zpráva o zastavení výroby negativně odrazila na ceně akcií hlavního dodavatele Boeingu, jímž je Spirit AeroSystems.
Společnost čelí desítkám soudních sporů
Kvůli problémům s letadly 737 MAX o polovinu klesl ve třetím čtvrtletí čistý zisk firmy. Meziročně se propadl o 51 procent na 1,17 miliardy dolarů (zhruba 27 miliard korun). Celkové tržby firmy pak ve čtvrtletí klesly o 21 procent na 19,98 miliardy dolarů.
Společnost Boeing čelí desítkám soudních sporů s rodinami pasažérů, kteří zahynuli při tragických nehodách letadel 737 MAX loni v říjnu v Indonésii a letos v březnu v Etiopii. Firmu také vyšetřuje americké ministerstvo spravedlnosti a Kongres.
- První verze Boeingu 737 se do vzduchu poprvé vznesla 9. dubna 1967 a právě díky tomuto relativně malému stroji se továrna ze Seattlu stala největším výrobcem letadel na světě. Během půlstoletí dodala na 10 500 letadel všech verzí. Proti dobové konkurenci v podobě Douglasu DC-9 nebo britského BAC-111 nabídl Boeing 737 nejen širší trup, ale díky motorům umístěným pod křídlem i méně hluku na palubě.
- Boeing 737 MAX je nejnovější verzí letounu na krátké a střední tratě. První zkušební let absolvovala verze MAX v lednu 2016, v komerčním provozu slouží od května 2017. Dosud jich bylo vyrobeno přes 390, většinou jde o verzi MAX 8 pro 178 až 200 pasažérů, v závislosti na uspořádání kabiny. Dalších asi 300 letadel bylo vyrobeno a zaparkováno. Vyráběly se čtyři verze: MAX 7, 8, 9 a 10.
- Proti svému předchůdci, Boeingu 737 Next Generation, je MAX úspornější, a to jak díky použitým motorům, tak díky vyššímu využití lehčích kompozitních materiálů či novinkám v konstrukci křídla. Loni v lednu byl počet objednaných letounů téměř pět tisíc, mezi uživatele Boeingu 737 MAX 8 patřil i český dopravce Smartwings.
- První vážnou nehodu měl Boeing 737 MAX 29. října 2018, kdy se tři měsíce starý stroj Boeing 737 MAX 8 společnosti Lion Air zřítil během letu u Indonésie do Jávského moře. Zemřelo 189 lidí. Podle vyšetřovací zprávy z letošního října letoun spadl proto, že piloti nebyli informováni o softwarovém problému stabilizačního systému MCAS v letounech MAX a nevěděli, jak mají reagovat. Kvůli vadnému senzoru automatický bezpečnostní systém opakovaně poslal stroj do střemhlavého letu a posádka nedokázala nad letadlem udržet kontrolu. Vyšetřování odhalilo i sérii dalších pochybení.
- Druhé neštěstí se stalo 10. března 2019 nedaleko etiopského města Bišoftu, kdy Boeing 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airlines havaroval na lince z etiopské metropole Addis Abeba do keňského hlavního města Nairobi. Zemřelo 157 lidí. Podle zjištění úřadů byl příčinou neštěstí vadný software. Po této nehodě byly všechny letouny řady 737 MAX celosvětově odstaveny z provozu.