Povinné ručení letos podraží. A to hlavně rizikovým skupinám řidičů, tedy mladým a také těm, kteří často bourají. Už teď se ale liší jeho ceny napříč kraji.
PŘEHLED: Ceny povinného ručení letos porostou o pět procent. Už teď se liší kraj od kraje a řidič od řidiče
Za povinnost dnes nejvíc platí řidiči v Praze – a to jak s maximálními bonusy, tak bez nich. V průměru tam majitelé aut, kteří nebourali, platí zhruba 3 700 korun ročně. Ve většině ostatních krajů se cena pohybuje kolem tří tisíc, nejlevnější regiony jsou jih Čech a Vysočina, kde řidiči s plným bonusem zaplatí 2 800 korun.
V případě varianty bez bonusů jsou ceny ještě více rozdílné. Nejdražší povinné ručení je v Praze (8 557 Kč), a to o necelých 1 600 korun více než v Brně (6 971 Kč) a Plzni (6 964 Kč). Méně než 6 000 korun průměrně zaplatí pouze lidé v Českých Budějovicích (5 991 Kč). Srovnání provedla společnost Chytrý Honza letos v dubnu na cenách čtyř největších poskytovatelů povinného ručení.
Uvedené ceny jsou přitom podle kanceláře pojistitelů nyní na svém dně. Letos by tak měly pojistky podražit zhruba o pět procent.
Kromě toho, jestli řidič bourá nebo ne, ovlivňují cenu pojištění i další faktory. „Je to hustota provozu, počet registrovaných aut v regionu a vlastně i pravděpodobnost dopravní nehody, což pojišťovny počítají různými způsoby. Mohou tam dokonce zasahovat i přírodní podmínky, námraza, vítr, stav silnic,“ upozorňuje manažer on-line prodeje společnosti Chytrý Honza Tomáš Čáp.
Podle něj však v ceně hraje klíčovou roli ještě jedna věc: profil řidiče. A to jak jeho věk a řidičské zkušenosti, tak četnost využívání vozidla spojená s místem trvalého bydliště. „O těchto složkách, které jsou pro cenotvorbu velmi důležité, se totiž příliš nemluví,“ doplňuje Čáp. Do rizikové skupiny, která platí více, spadají řidiči do 21 a ti nad 75 let.
Spořádaný řidič v Praze i tak zaplatí méně než rizikový v Ostravě
Například Daniel Walter řídí patnáct let. Aut vystřídal několik, to současné má dva roky. Za povinné ručení teď platí zhruba čtyři tisíce ročně. Už dlouho neboural a cena proto zahrnuje bonusy. „Jsem Pražák od narození, takže vždycky jsem měl auto registrováno v Praze na sebe, takže platím tu nejvyšší pražskou přirážku,“ říká Walter.
To Hynek Pavlů z Božejova na Vysočině platí za povinné ručení o zhruba 1200 korun méně. Řídí 22 let a i on má maximální bonusy. Pojišťovnu už několikrát vystřídal – i to pomohlo k lepší ceně. „Vždycky, když měním ten subjekt a snažím se najít tu lepší cenu, tak se zároveň snažím najít i lepší podmínky pojišťovny,“ doporučuje Pavlů.
Naopak Janě Pospíšilové povinné ručení každoročně zdražuje. Pojišťovnu chtěla změnit, ale nestihla to v termínu její smlouvy, tak musí počkat. „Za povinné ručení jsem letos zaplatila okolo 5600 korun, je to zhruba o tři stovky víc než loni,“ prozradila majitelka auta z Ostravy.
Za Fabii zaplatí majitelé méně než za Volkswagen Passat
Ceny se ale liší nejen u regionů, ale i typů aut. Nejprodávanějším vozem je dnes Škoda Octavia. „Její majitelé za povinné ručení průměrně zaplatí, v případě, že dosáhli na maximální bonusy, necelé čtyři tisíce korun ročně. S havarijním pojištěním je to více než deset tisíc korun. Bez bonusů je potom cena téměř dvojnásobná,“ uvedla společnost Chytrý Honza.
Zatímco například za Fabii zaplatí majitelé i s havarijním pojištěním přibližně tisíc korun měsíčně, za Volkswagen Passat klidně i přes tři tisíce, tedy téměř 40 tisíc ročně.