Větší množství škod, které působí provozovatelé pojištěných vozidel, vede pojišťovny k tomu, že pro příští rok zdraží povinné ručení. Částky za odškodnění totiž rostou, a povinné ručení se pojišťovnám jako produkt přestává vyplácet. Rozdíly v cenách přitom nejvíce poznají rizikové skupiny řidičů, například ti mladí.
Ceny povinného ručení v příštím roce porostou, zejména u mladých řidičů
Právě mladí řidiči totiž patří mezi nejčastějí aktéry nehod. Podle statistik jde vzorově o devatenáctiletého řidiče s jednoroční praxí. Současně jde také o řidiče, jehož nehody mají nejtragičtější následky.
Nákladné povinné ručení se přitom mladí snaží obcházet. Příkladem může být student Lukáš Zitka. Řidičský průkaz má už sedm let a s ním sedá za volant auta, které dřív patřilo jeho otci. Každý měsíc pravidelně najezdí víc než tři sta kilometrů – především o víkendech. Protože by ale jako mladý řidič musel platit vysoké povinné ručení, auto nechává přepsané na svoji matku a ročně tak ušetří kolem tisícovky.
„Tím, že na mě žádné auto nikdy napsané nebylo, bych byl v nejrizikovější skupině řidičů,“ vysvětluje Zitka. Po ukončení studií by ale chtěl auto přihlásit na sebe, a musí se tedy připravit, že zvyšování cen zasáhne i jeho. „U nejrizikovějších skupin se bude cena zvedat asi o deset procent, běžní motoristé žádné navýšení nepoznají,“ vysvětluje mluvčí Kooperativy Milan Káňa.
Pojišťovny: Růst pojistného neodpovídá nehodám
Po českých silnicích momentálně jezdí necelých osm miliónů aut s povinným ručením a průměrná škoda se u nehody aktuálně pohybuje kolem čtyřiceti tisíc korun. Meziročně tak stouply náklady na pojistná plnění až téměř na třináct miliard korun. Ceny povinného ručení pro fyzické osoby přitom od roku 2010 spíše mírně klesaly a mírně zdražovat začalo pojistné až zhruba před třemi lety.
Nyní řidiči za ručení průměrně platí téměř tři tisíce korun, podle České asociace pojišťoven je to ale málo. „Nárůst cen povinného ručení dostatečně nereaguje na nárůst počtu pojištěných vozidel, což při narůstajícím počtu objemu škod není dobrá zpráva,“ uvádí hlavní analytik České asociace pojišťoven Petr Jedlička.
Firmy, které rozvážejí své zboží auty, zaplatí za roční pojištění několik set tisíc korun, a každé zdražení by poznaly ve svém účetnictví. „Samozřejmě máme nastavené nějaké bonusové podmínky, a když dojde k nehodě, tak se bonus sníží. Máme ho ale standardně nastavený na pět procent ročně,“ říká Tomáš Fialka, ředitel logistiky firmy Spokojený pes, která prodává po internetu chovatelské potřeby. Vozový park nyní bude rozšiřovat, navyšování cen by tak bylo nevýhodné. Řešením by mohl být operativní leasing.