Armádu i policii obuje slavičínský Prabos. Dodá desítky tisíc párů bot za 700 milionů

Firma Prabos ze Slavičína na Zlínsku dodá policii ve dvou letech boty za 100 milionů korun. Půjde o 40 000 párů, upřesnil předseda představenstva společnosti Jaroslav Palát. Stejná firma také obuje české vojáky, těm dodá několik typů polních bot dokonce za 600 milionů korun.

Policie si u firmy objednala nízké a vysoké boty s klimamembránou. „Požadavky policie předpokládají vysokou kvalitu zpracování a použitých materiálů, mimo jiné použití hydrofobní kůže,“ uvedl předseda představenstva společnosti Jaroslav Palát. Firma v minulosti dodávala boty například litevské armádě nebo německému Bundeswehru.

Pro armádu Prabos vyrobí obuv lehkou i zimní, do pouště nebo obuv pro výkonné letce. „Velmi si vážíme toho, že se nám zakázku podařilo získat. Doufáme, že se díky našim botám budou čeští vojáci i policisté cítit komfortně. Naše obuv je testována při těch nejpřísnějších podmínkách,“ dodal Palát. Armádě bude Prabos dodávat boty v letech 2018 až 2021.

Firmě loni stoupl zisk o 80 procent a v květnu vstoupí na burzu

Zakázky pro armádu a policii pro Prabos znamenají, že bude v příštích letech pokračovat v úspěšném tažení. V loňském roce firmě stoupl čistý zisk meziročně  o 80 procent na 42,5 milionu korun. Tržby vzrostly o 0,5 procenta na 330 milionů korun.

Na letošek Prabos plánuje tržby 349 milionů korun. Čistý zisk by se měl pohybovat kolem 39 milionů korun. Krátkodobý pokles ziskovosti bude souviset s financováním expanze firmy. Od té si vedení slibuje růst tržeb, které by mohly v roce 2020 dosáhnout 413 milionů Kč.

Firma 15. května vstupuje na trh START pražské burzy, kde chce investory zaujmout především svojí dividendovou politikou. Dlouhodobě společnost plánuje vyplácet dividendu až 60 procent čistého zisku.

Prabos je výrobce obuvi s tradicí sahající do roku 1860. Tehdy vznikla společnost Japis, která zpracovávala usně a po první světové válce zahájila výrobu obuvi. Po znárodnění v roce 1948 přešla společnost Japis pod správu n. p. Baťa a následně byla v roce 1952 začleněna do n. p. Svit Gottwaldov. V roce 1991 se závod transformoval jako samostatná divize společnosti Svit Zlín. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
před 4 mminutami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...