Tarifní mzdy ve Škodě Auto zřejmě vzrostou o 12 procent. Výbory odborových organizací nabídku firmy schválily, konečné slovo bude mít podniková rada, která je koordinačním orgánem pro rozhodování zásadních otázek celého pracovního kolektivu ve Škodě. Ta se sejde 11. dubna 2018. Celkem však platy při započítání všech zvýšených složek včetně příplatků za práci přesčas stoupnou průměrně o více než 20 procent.
Boj o platy ve Škodě Auto končí. Lidem vzrostou výdělky o více než 20 procent
Mzdová dohoda má být uzavřena na období od 1. dubna 2018 do 31. března 2019. Zpětně od 1. dubna mají být navýšeny tarifní mzdy o 12 procent a osobní ohodnocení též o 12 procent. Díky zvýšení těchto dvou složek bude o 12 procent zvýšen také zaručený bonus, který zaměstnanci dostávají v létě a před Vánoci. Odboráři se snažili růst mezd vyjednat od začátku roku, původně požadovali zvýšení tarifních mezd o 18 procent.
Odboráři zároveň vyjednali zvýšení variabilního bonusu na základě výsledků firmy za loňský rok. Jeho výši automobilka oznámila odborům koncem března, činit měl 57 tisíc korun. Odborářům se ho při jednání podařilo zvýšit na 60 tisíc korun. Variabilní bonus se oproti minulému roku zvedl o více než 40 procent. Ke mzdě za duben, kterou zaměstnanci obdrží v květnu, vyplatí firma také jednorázový bonus 7000 korun. V květnu tak zaměstnancům na účet dorazí mzda zhruba 100 tisíc korun.
Automobilka odvrací hrozbu stávky
Svou poslední nabídkou, kterou firma předložila ve čtvrtek, tak zřejmě automobilka odvrátila hrozbu stávky. Odboráři totiž již vypověděli dohody o flexikontech, tedy o směně navíc z pátku na sobotu v závodě v Mladé Boleslavi, a pohrozili vstupem do stávkové pohotovosti a vypovězením dohody o vícesměnných systémech pracovní doby s tím, že při krachu jednání budou chtít zvýšení tarifů o 14 procent.
Škoda původně chtěla spojovat jednání o mzdách se zavedením vícesměnných systémů práce v Mladé Boleslavi, odboráři to však tvrdě odmítali, firma tak od této podmínky ustoupila.
Klasický systém práce ve Škodě činí 15 směn za týden, továrna v Kvasinách na Rychnovsku má do konce letošního roku fungovat v osmnáctisměnném systému, lakovna v Mladé Boleslavi v sedmnáctisměnném systému. Zaměstnanci se tak mezi sebou dělí také o pracovní soboty. V případě vícesměnných systémů se však týdenní pracovní doba zaměstnance nemění, jen se rozděluje do více dnů, lidé za ně navíc dostávají speciální příplatky.
Škoda Auto, jeden z největších zaměstnavatelů v Česku, je součástí německého koncernu Volkswagen. Ve třech výrobních závodech v České republice zaměstnává zhruba 30 tisíc lidí. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery. Automobilka loni dodala rekordních 1 200 500 aut.